Avatar billede rokkedrejer Nybegynder
16. december 2002 - 12:09 Der er 9 kommentarer

to netkort i red hat

hejsa

jeg her et problem med en redhat server med to netkort.
begge netkort er installeret og der er opsat adresser til dem.
Problemet er så at det ene netkort ikke bruges til noget som helst alligevel, alt trafik går gannem det andet netkort og jeg kan på ingen måde få kontagt til det ene netkort.
Dette er jo lidt trælst da serveren skal være router/firewall hvorfor det ikke virker har jeg ingen ide oim, jeg har installeret netkortene på alle mulige måder synes jeg selv, men ligemeget hvad er resultatet det samme.

på forhånd tak
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
16. december 2002 - 12:14 #1
prøv #ifconfig eth0 <--- hvad er resultatet ?
prøv #ifconfig eth1 <--- hvad er resultatet ?
Avatar billede rokkedrejer Nybegynder
16. december 2002 - 12:15 #2
begge to ser ud til at køre som de skal, det der er det lidt underlige :/
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2002 - 12:29 #3
Er det samme type nettverkskort ?
Hvordan sjekker du når du sier at kun det ene fungerer ?

Kan du legge ut den utskriften som kommer når du kjører kommando "ifconfig" !
(Skift ut eventuelle globale adresser så vi ikke legger ut hacker info.)

Hva har du koplet opp mot Wan siden ? Hva har du koplet opp mot Lan siden.
Har du forsøkt å pinge enheter på Lan siden fra Linux maskinen. Har du tilsvarende forsøkt å pinge enheter på Wan siden fra Linux maskin, for eksempel typisk Adsl modem ?

Benytter du like subnetmasker på nettverksadapterne og henholfsvis wan og lan segmenetene ??
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2002 - 12:32 #4
Og det dreier seg vel ikke om gamle ISA kort ? Har forsøkt det men det viste seg å være umulig å få to slike til å kjøre samtidig. Ett enkelt gikk bra.

Hva slags nettverkskort har du ??
Avatar billede rokkedrejer Nybegynder
16. december 2002 - 12:39 #5
Nej der er ikke tale om ISA kort, det er to nye PCI netværkskort, de virker begge to, bere ikke samtideig, jeg har prøvet at have dem ude et af gangen også.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2002 - 14:24 #6
Da dreier det seg sannsynligvis enten om nettverkskort driver eller også en mulig feil, feil bruk av subnetmasker. Kan du legge ut litt mere info.
Dette med ISA kort var bare noe jeg husker fra en slik feil som jeg selv hadde.
Det kan i teorien også dreie seg om et firewall problem. Foreløpig så har du lagt ut litt lite info for å kunne ta stilling til de forskjellige problemstillingene.
Avatar billede rr-web Nybegynder
17. december 2002 - 14:30 #7
hmmm. . vil det sige at begge netkort kører ? for så er det jo selve firewall delen du skal have hjælp til
Avatar billede bitib Nybegynder
17. december 2002 - 21:20 #8
Du må komme med noget mere info.
1. Virker HW siden; er der aktivitet på begge net(kort) - evt. blinker lysdioderne ?
2. Hvordan ser dine router ud (route -n) ?
3. Kan du pinge de to netkort fra andre maskiner ?
4. Se det 'rigtigt' ud i /proc med HW konfigurationene ?

To ens netkort kan godt give lidt knas fordi fordeling af resourcer bliver lidt anderledes end normalt. Måske skal du give nogle parameter til driveren.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2002 - 21:40 #9
Ja det er for få opplysninger. Kunne ellers sagt noe om å pinge den ene aller den annen vei. To like nettverkskort fungerer etter min erfaring normalt problemfritt dersom det dreier seg om nye PCI kors som er kompatible med Linux.