Avatar billede handmade Nybegynder
19. oktober 2000 - 00:36 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Linux sååå langsomt - hvorfor

Jeg har i dag haft Linux Redhat 6.2 installeret i to omgange. 1. gang med Gnome, anden gang med KDE. Begge systemer røg ud med et brag, da de var så ustyrligt langsomme. Jeg er ingen novice på PC området men absolut på Linux. Jeg har altid troet at Linux kunne køre rimelig hurtigt på selv en lille PC: Den maskine jeg har sat det op på er PII 266 samt 32 Mb ram + 2.1Gb Seagate HDD. Er det en helt tåbelig maskine at sætte det op på? Problemet var, at HDD kørte uafbrudt, musen frøs og alle operationer tog flere minutter. Harddisken var nyformateret fra Win 98 startdisk og i 1 partition..
Kommentarer samt forslag til at gøre det bedre udbedes. Skal jeg fx. hente Corel\'s Linux, skal jeg partitionere eller formatere på en anden måde?
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. oktober 2000 - 00:39 #1
Jeg kigger med!!!
Avatar billede lens Nybegynder
19. oktober 2000 - 01:40 #2
Det kunne måske være at du under installationen, havde glemt at HD skal formateres som Linux Native og at der gerne skal være en SWAP-partition på min 100 mb, for at det kører som det skal. Det skulle være muligt at køre det på fat32 eller hvad du nu har brugt i win98 men så lover de også at det går MØJ langsommere.
Avatar billede deternal Nybegynder
19. oktober 2000 - 09:28 #3
RH 6.2? ;)))
Hvis du har adgang til det så hent en iso af den nyeste install - kan man sq lis\' godt hvis man installer forfra.

Du skal have min 3 partitioner på din hd - som selvklart skal formateres i ext2fs eller reiserfs (linux native).

Du skal have en root (./) og en boot (./boot) partition. Samt som nævnt en swap

Du skal imho *ALDRIG* installe corel linux (shudder) - but then again thats just me.

Hvis du installer de nyeste versioner burde der være en funktion som giver dig mulighed for at \"autopartition entire hd\" (eller selected partition/logical drive). Det ved jeg findes i SuSe fra 6.4 og Mandrake 7.0 - og generelt i nyeste installer for de grafiske installationer.

Hvis du synes gnome kører for langsomt - så glæd dig over at det på den maskine du beskriver burde køre bedre end win98 på en pIII 600 ;) Men Gnome suger en del ressourcer as does KDE.
Avatar billede lrj Nybegynder
19. oktober 2000 - 18:15 #4
RH7 skulle så ikke være at anbefale - efter sigende kan den max. holde sig på benene i 3 uger før den skal webootes. Så det er jo ikke pokkers fedt hvis man skal bruge maskinen til noget remotely seriøst :)
Avatar billede handmade Nybegynder
19. oktober 2000 - 18:51 #5
Har i nat DL Corel Linux og installeret den som Corel\'s default opsætning anbefalede. Den kører noget bedre så det har givet mig lyst til at installere RH 7 som jeg er i gang med at hente.
Vender tilbage med uddybende spgm.,hvis der er problemer :-))
Avatar billede lbhansen Nybegynder
19. oktober 2000 - 21:45 #6
Der er kommet en bugfix til RH7, og det er kun hvis man vil køre med autoupdate af pakker at den går ned. Jeg har selv kørt med 6.95 siden den kom ud
Avatar billede lens Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:05 #7
Er det værd at skifte fra RH 6,2 til 7?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
19. oktober 2000 - 23:13 #8
Ting der taler for 7.0 er
-ny gnome
-ny kde
-XFree4.01
-usb support til mus og tastatur.
Alt dette kan selvfølgelig opdateret manuelt,
men det er da nemmere at sætte RH7 til at opdatere
Desuden er alle pakker man allerede har installeret blevet opdateret.
Desuden følger der en masse ekstra med så som MySQL o.lign.
Avatar billede lens Nybegynder
20. oktober 2000 - 01:36 #9
er php også indkluderet?
Avatar billede deternal Nybegynder
20. oktober 2000 - 09:04 #10
Skulle man forvente - er i stortset alle andre distro\'s - dog er der kommet 2 nye versioner af php4 inden for de sidste 2 uger.

Men hvorfor Red Hat? ;)
Avatar billede lbhansen Nybegynder
20. oktober 2000 - 18:40 #11
For mit vedkomne er distributionen lige meget, da de alle sammen kommer med de samme pakker. Den markante forskel ligger i installationen. Dog har jeg vænnet mig til hvor redhats installationsfiler ligger henne, og den er meget nem at administrere
Avatar billede silverwolf Nybegynder
22. oktober 2000 - 09:08 #12
hehe... Mandrake synes jeg er bedst.. Men blev tvunget til at installere RH7.0 da min CD lige gik i stykke !.. pis maan :-)

hehe

Men anyway... RedHat har da mange gode ting at bygge på.. men de har fjernet TUX! fra XMMS!!! ( WinAmp Clonen )... Og han er med i Mandrake 7.1... så jeg gik personligt ind og hentede ham igen!.. ingen skal tage min tux!!! fra.. Det er hermed Lov.. EEEELLLSSSKKKEEERRR at se ham danse til musikken... ( Mens han står ved siden af skærmen ( Har en lille bamse af ham ))...( Ved det, jeg er langt ude :-) )
Avatar billede handmade Nybegynder
22. oktober 2000 - 09:45 #13
Jeg har nu \"afprøvet\" RH 6.2 +RH 7.0 +Corel Linux 1.2. Corels er afgjort mest brugervenlig for førstegangsbrugeren. Det er ret spændende og har afgjort et stort potentiale dette Linux så det skal der forskes yderligere i!!