Avatar billede acid-head Nybegynder
11. december 2002 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Uddannelse

Hej programmerings-eksperter!

- Jeg står i den situation at jeg skal skrive selvvalgt opgave nu her efter nytår, men jeg er lidt i tvivl om hvilken uddannelse jeg skal arbejde med.

- Jeg vil tage en uddannelse hvor programmering indgår som en stor del, for det interesserer mig. Men skal jeg vælge uddannelsen programmør, systemprogrammør, datalog eller hvad?

- Når jeg engang skal tage en uddannelse og have et job vil jeg gerne arbejde med forberedelsen af et program, udviklingen og selv programmeringen. Det jeg i øjeblikket tror er mest interessant er at sidde foran tastaturet og udviklet i et programmeringsprog.

- Jeg håber i vil give mig nogle forslag, og gerne forklarer noget om diverse uddannelser; hvilken uddannelse i har taget, hvad i laver idag og hvor tilfreds i er med det.

- Håber i forstår hvilke svar jeg leder efter.. =)
Avatar billede ganjasaurus Nybegynder
11. december 2002 - 14:03 #1
jeg ville nok vælge data"geek"log i dit sted da programmering er den stor del her.

Men det er en meget tung uddannelse hvis du ikke brænder for programmering :)

Ganjasaurus
-->Lite up the *bowl*
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 14:57 #2
Jeg vil helt klart anbefale dig en længere uddannelse
med en solid teoretisk ballast.

Det er de udddannelser som efterspørges idag og de
uddannelse som de fleste formoder også vil blive
efterspurgt i fremtiden.

Der er nok at vælge imellem:
  - datalogi
  - diverse økonom og ingeniør uddannelser med IT "linie"
  - datamatiker
  - diverse kortere uddannelser

Du kan betragte rækkefølgen ovenfor som en logisk
konsekvens af min første påstand.

Der er næppe nogen IT uddannelse der er så god
som datalogi.

Men jeg advarer dig: det kan være meget tørt og kedeligt.
Hvis du f.eks. ikke er glad for matematik, så vil jeg
fraråde dig at starte på datalogi.

Afsluttende bemærkninger:
  - selve programmeringen er efterhånden en ret lille
    del af et IT-projekt nu om dage
  - inden nogen retter flamme-kasterne mod mig for
    min "nedgøring" af deres uddannelse, så vil jeg lige
    påpege, at det er en generel betragtning - der kan sagtens
    findes datamatikere som er langt bedre en en datalog,
    men jeg tror at 1000 dataloger er gennemsnitligt
    bedre end 1000 datamatikere
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. december 2002 - 15:04 #3
Hvad med ingerniøruddannelsen den kan man vel også bruge til noget:-)
Tror også godt at en civilingeniør kan programmerer nogle ting.
Avatar billede elpedro Nybegynder
11. december 2002 - 16:13 #4
Hvis du er interesseret i hele processen fra du får en opgave til det hele er implementeret, kan jeg da klart anbefale IT-højskolen. Man skal dog have en bachelor eller lignende inden, eksempelvis ingeniør eller datalog/matiker... (det kan være hvad som helst men der er mange dataloger, datamatikere, ingeniører og informationsvidenskabsfolk)

Det kommer meget an på vinkelen til det. Selv har jeg en bachelor i informationsvidenskab, hvilket giver en indgang til udvikling jeg føler er meget værdifuld. Dataloger, datamatikere, ingeniører etc etc har et godt funktionelt overblik, men mangler (no offense) ofte forståelse for hvordan viden og information gemmes, findes osv intuitivt... (ligeså vel som jeg mangler det funktionelle overblik)

Spørg dig selv: Hvis du skulle være med til at bygge et hus hvilken opgave ville du så helst have: arkitektens, ingeniørens eller konstruktørens? Det kan måske hjælpe dig til at se hvilken indgang til udvikling du bør satse på...

Og tilsidst en lille sviner: Studier som datalogi og datamatik (hedder det det?) giver et godt indblik i lige præcis deres emne. Andre uddannelser er bedre til at udvide ens horisont så man får en bedre chance for at finde ens "gren". Der er mange der dropper ud af studier fordi "det ikke lige var dem". Tager du derimod en bredere uddannelse (ingeniør, informationsvidenskab og hvad der ellres måtte være), kan du altid dreje din uddannelse i den retning man ønsker (I know I did, fandme nej om jeg gad ha fag om kulturformidling :-)....

Men for alt i verden: Lad være med at blive en af dem der mener at ens uddannelse er den eneste rigtige. Dataloger og ingeniører der nedgør samfundsvidenskabelige fag, gør det som regel fordi de ikke selv er i stand til at begribe abstrakte begreber (Sviner: sidder derfor og skjuler sig med deres 1½l cola på et mørkt kontor). Og folk fra andre uddannelser nedgør disse fordi de ikke kan se at programmører er nødvendige og derudover ikke respekterer computer science fordi de kommer fra bagstræberiske universitets miljøer... Godt så fik jeg vist svinet hele banden til LOL!

Håber det ku hjælpe :-)

PS: Som Arne skriver så bliver programmeringsdelen af et projekt mindre og mindre, så det kan måske (my opinion) være farligt at være for specialiseret...
Avatar billede elpedro Nybegynder
11. december 2002 - 16:21 #5
Hov! Jeg glemte helt at fortælle om IT-højskolen... Ligemeget hvilken baggrund du kommer med bliver man her rettet ind til en fornuftig sammensætning. Selv kom jeg med en del erfaring i systemudvikling, men havde ingen kendskab til programmering (udover html og PHP) så jeg satser på disse områder. Andre kommer for eksempel fra DTU og har masser af "logisk tankegang" og kan derfor satse mere på systemudvikling og analysearbejde hvis man vil være "bredt uddannet"

Ellers er der også masser af muligheder for specialisering (men om det her kan leve op med ex datalogi kan jeg ikke sige).

Thej www.db.dk for info om informationsvidenskab eller www.it-c.dk for info om IT-C
Avatar billede elpedro Nybegynder
11. december 2002 - 16:23 #6
En sidste ting: Kig i arbejdsløshedstabeller og snak med vejledere om hvilke uddannelser man regner med vil blive efterspurgt... Det er sgu rart at kunne få et godt job (læs høj løn) når man er færdig... Alt det hippie-pis med "man skal studere liiiiige hvad man har løst til" holder ikke, find en fornuftig blanding af interesse og muligheder indenfor faget...
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. december 2002 - 16:27 #7
Aaaahhh elpedro du må også tænke på at hvis du er ingeniør har man som regl en håndværker uddannelse og med en håndværkeruddannelse ved man altså godt hvordan man arbejder. feks møder man kl 700 og kommer ikke bare drøssende ved 9 tiden som et skolebarn. og man har lært at have et ansvar og at arbejde sammen med andre.
det var bare det.
jeg synes at ingeniør uddannelsen er den fedeste uddannelse da det er programmering i både assembler C og C++ java bestemmer selv. og samtidigt lærer man også at lave sin egen elektronik som man så selv programmerer til
:-)
Avatar billede emmek Nybegynder
12. december 2002 - 09:12 #8
Der er jo kommet den nye IKT-ingeniør uddannelse..
Den kan sammenlignes med datalog uddannelsen, med et par foreskelle:

* Dataloger har meget mere matematik.
  Det bruger de til alt muligt statistik og krypteringslære.

* Dataloger (dette er lidt forlydender så det må datalogerne lige aflive
  hvis det er..) har mindre vægt på praktisk arbejde.
  På ingeniøren har man som regel 60% praktisk arbejde og 40 % teori i de
  forskellige fag. De fleste lærer mere af at afprøve og arbejde med teorien
  og det er der altså taget højde for her.

* Datalog er 5 år - Diplomingeniør er 3½ år hvor det ½ år er lønnet prakik!

Nu kunne du så tænke hvad er så foreskellen på en Elektro og en IKT ingeniør?
E gutterne laver programmer og hardware der spiller sammen, og en smule generelle programmer. IKT'erne laver signalbehandling (MP3 komprimering, lydbehandling, billedbehandling og den slags) og indlejrede realtidssystemer (programmer der ikke køres fra en almindelig pc, og hvor der er krav til svartider / eksekveringtid o.l.) Vi lavede fx en cuisecontroller til en bil(kondicykel) som regulerede hastighed og andre småting.
De ting som der vægtes på denne uddannelse er faktisk kvaliteter der efterlyses på arbejdsmarkedet, og for at tegne et billede af efterspørgsel, så er flere af dem jeg kender blevet spurgt om man var interesseret i at undlade at gøre uddannelsen færdig, og så bare komme ud og arbejde med det samme.
Til sidst vil jeg også sige at IKT'erne også laver drivere til hardware ting, lærer om datakommunikation, databaser m.fl.

Kig evt på studienet.e.iha.dk (under fag) der ka du læse lidt om de ting man arbejder med.
Avatar billede acid-head Nybegynder
13. december 2002 - 16:33 #9
Hej igen..

- Først vil jeg lige sige at jeg ikke skal til at uddanne mig, men vælge en uddannelse jeg skal skrive selvvalgt opgave om.

- Og så vil jeg gerne sige mange tak for jeres fyldige svar. Det er nogle gode svar i har givet, hvor i virkelig forklarer hvad der er forskelligt fra uddannelse til uddannelse. Tak for det.

- Jeg har valgt at arbejde med datalogi-uddannelsen, da det lyder til at der er den mest, for mig at se, interessante. Jeg kan meget godt lide matematik, derfor gør det ikke noget at datalogi-uddannelsen har meget matematik..

- Men endnu engang tak til jer alle... I får 20 point hver..