Avatar billede svarre Nybegynder
11. december 2002 - 12:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Computeren fryser fast Os9

Jeg har lidt problemer med min mac (Os 9). Jeg ved ikke noget om mac, da jeg mest bruger PC... Mit problem er at computeren fryser fast når jeg bl.a skriver i Word eller er på nettet. Skal det korigeres gennem nogle indstillinger, og i så fald, hvor gør jeg det?
Avatar billede Jman Praktikant
11. december 2002 - 14:30 #1
hmmm - måske en mere detaljeret fejlbeskrivelse vill hjælpe  (?)
Først og fremmes bør du nok kontrollere at din hukommelse er i orden -> marker program-ikonet og tryk æble+i/hukommelse. TIldel evt. mere hukomelse end det anbefalede.
Dernæst bør du opdatere til OS 9.2.1, som retter en del bugs i forbindelse med at køre "mikroblød"-programmer på en rigtig computer ;)
Jg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvad det er for en maskine, hukommelse m.m.
Avatar billede svarre Nybegynder
11. december 2002 - 15:15 #2
Hej
Der er en ibook. Jeg kan fortælle at hukommelsen under word er 12000 og under exporer er 6000. Alt ialt er der 100 og et eller andet mb ram i...
Mht. OS 9.2.1. kan jeg bare downloade det fra macs hjemmeside?
Avatar billede Jman Praktikant
11. december 2002 - 15:45 #3
nope - den skal købes...
Prøv evt. at slå udvidet hukommelse til/fra afhængig af hvad du har nu
(under kontrolpanel/hukommelse)
Avatar billede svarre Nybegynder
11. december 2002 - 16:08 #4
Hukommelsen (som er 128)står under standard...
Avatar billede egonspock Seniormester
11. december 2002 - 18:31 #5
OS 9.2.1 kan selvfølgelig downloades ganske gratis her, du har jo en eller anden udgave af OS9 i forvejen: http://www.info.apple.com/support/downloads.html
Hvis du ikke har 9.1 på din iBook, skal du have den først, men du kan også bare downloade de automatisk via kontrolpanet til download. Hvis jeg husker korrekt, kan selv 12k være for lidt til Word, og til dine netprogrammer, brugte jeg selv 20-25.000 sidst jeg var i 9 (for et par år siden ;-)) Det kunne i øvrigt godt hjælpe på stabiliteten at købe noget mere RAM, især hvis du går på OSX engang. Og så er der noget der hedder genopbygge skrivebordet, som er en god ting at gøre. Det gøres ved at holde "Alt" og æbletasten (mener jeg at huske) nede under opstart. Det kan hjælpe på mange problemer.