Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 08:12 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

HVIS - måske

Jeg er ved at lave et regneark hvor jeg har et felt hvor man kan vælge 11 forskellige inintialer.
Alt efter hvilket initial man vælger skal regnearket regne en timeløn ud.
Jeg har prøvet med HVIS og SUM.HVIS men kan ikke få "lov til at gange 2 felter med hianden.
Her er et lille eksempel på hvad jeg gerne vil.

Hvis B5 er = med KJ skal D5 ganges med B40 og E5 ganges med
B41 for at blive lagt sammen i F5.

Kan det lae sig gøre og hvordan?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
11. december 2002 - 08:20 #1
du kan muligvis bruge LOPSLAG og have en tabel med de forskellige opslag
Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 08:27 #2
Ok, men jeg er nød til at have mere hjælp - jeg kender kun basalt til Excel endnu :-)
Avatar billede dmdisco Nybegynder
11. december 2002 - 08:37 #3
jeg tror ikke helt at jeg har forstået hvad det er du vil have lavet?
11. december 2002 - 08:40 #4
=HVIS(B5="KJ";D5*B40;"") denne løser den ene, men ikke resten... du er velkommen til at sende mig arket, så kigger jeg på det. fd@win-consult.com
Avatar billede jaksen51 Nybegynder
11. december 2002 - 08:43 #5
=HVIS(B5="KJ";(D5*B40)+(B40*E5);0) - hvis ud indsætter denne formel i F5 skulle det virke
11. december 2002 - 08:45 #6
jaksen51>> rigtigt - jeg glemte den sidste, som iøvrigt skal være B41, men det løser kun problemet for "KJ" og der er 10 initialer mere.
Avatar billede lasseo Nybegynder
11. december 2002 - 08:53 #7
Du er nød til at fortælle lidt mere om strukturen i dine data.
Hvor skal resultatet findes hvis det er et andet sæt initialer?
Hvis du f.eks. har "faktor1" i celle D5 og "faktor2" i E5 og nedenfor en tabel med initialer i kolonne A, Sats1 i kolonne B og sats2 i kolonne C. Denne tabel kunne så dække A7..C17.
Dermed kunne du med lopslag slå initialer op i A7..C17 og regne din timeløn ud. i celle F5 skulle du så have formlen:
=LOPSLAG(B5;A7:C17;2;FALSK)*$D$5+LOPSLAG(B5;A7:C17;3;FALSK)*$E$5
Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 09:40 #8
flemmingdahl & jaksen51>> Det virker, men som sagt mangler der 10 endnnu :-)

lasso>> Hvis det er andre initialer skal resultatet stadig være i F5.
D5 & E5 er de samme mens B40 & B41 bliver til B42 & B43.
For hver initial er der to felter i i B med start i B40 .
Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 09:55 #9
lasso>> Dit foreslag om LOPSLAG virker fint - og det bedste af det hele. JEG FORSTÅR DET :-). Dog vil jeg gerne vide hvad 2 & 3 referer til ?
/Tommas
Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 10:02 #10
lasso>>Jeg har også behov for, at hvis der ikke er valgt noget initial så står der kr. 0,00 i felt F5. Kan man det ?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
11. december 2002 - 10:05 #11
t-hviid >> 2 & 3 er kolonneindex nummer, det betyder at den skal retunere det der står i kolonne nr. 2 & 3 når kolonne nr. 1 har den søgte værdi
Avatar billede t-hviid Nybegynder
11. december 2002 - 11:25 #12
Jeg har fundet ud af mit sidste problem, med hjælp fra http://www.eksperten.dk/spm/255354 så nu kommer der point.
Jeg syntes flemmingdahl & jaksen51 skal have lidt, da det jo var rigtig svar, mens lasseos var den jeg kunne bruge.
Håber det er OK :-)
/Tommas