Avatar billede djensen Nybegynder
10. december 2002 - 20:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

lille regneopgave

Davs Davs....

Her er et lille spørgsmål:

En beholder indeholder x antal liter
Der er to tømningmuliger via haner.
Den ene hane tømmer beholderen på 2 timer
den anden tømmer den på 6 timer.
Hvis begge haner er åbne, hvor langt tid tager det så at tømme beholderen ?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:08 #1
det vil tage 1,5 timer.. Vil du også have forklaringen??
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:09 #2
eller er det bare en opgave, hvor du vil tjekke om vi andre kan regne?? hehe.. :) for vil da gerne skrive en forklaring, hvis det er du ikke forstår det.. hehe..
Avatar billede djensen Nybegynder
10. december 2002 - 20:10 #3
jo tak...vil meget gerne have en forklaring :-)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:13 #4
Hvis den ene hane kan tømme beholderen på 2 timer vil det sige;

Hane 1 tømmer på én time:    1/2 (eller en halv beholder)
eller 3/6 (tre sjetedele :)

Og da hane to bruger 6 timer vil det så sige:

Hane 2 tømmer på én time:    1/6 (eller en sjetedel)

Tilsammen tømmer de to haner på en time: 3/6 + 1/6 =    4/6 (eller fire sjetedele)

Og ud fra det kan du så sige:

For at tæmme beholderen vil det så tage 6/4 = 1,5 timer

Altså 1,5 (gange en time) · 4 (dele pr time) = 6/6 (eller 1/1 (også en halv))
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:14 #5
hov.. sidste linie skulle der stå:

Altså 1,5 (gange en time) · 4 (dele pr time) = 6/6 (eller 1/1 (også en hel))

:) Det er lige det med alle de halve og så videre.. hehe... ;)

Men håber du forstår.. Hvis du ikke gør må du endelig ikke holde dig tilbage.. Bare spørg.. :)
Avatar billede fynbo Nybegynder
10. december 2002 - 20:15 #6
nice ;)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:17 #7
fynbo -> Laver du samme opgave eller hva?? Eller er det bare interessant at se hvordan man laver mat?? For det plejer da ikke være det mest ophidsende at se på.. hehe.. ;)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. december 2002 - 20:20 #8
djensen -> har ikke lige noget med opgaven at gøre.. men må man have lov at spørge hvilket nevau det er på?? :)