Avatar billede timmelimsen Nybegynder
10. december 2002 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CD lykvalitet på Dvd?

Hej.

Jeg skulle til at købe mig en dvd og samtidigt kassere min CD afspiller i mit anlæg, og var nede og se på lidt forskelligt, bla. en Akai og en LG i 1400-1500 kr.s.

Men så sagde ekspedienten, at jeg ikke ville få samme lydkvalitet fra CD i en DVD i den klasse, hvis jeg brugte den som CD-afspiller, men at jeg skulle op og betale en 2000 før det blev lige så godt.

Kan dette være sandt?
Jeg vil absolut ikke fjerne min gamle CD-afspiller, hvis lydkvaliteten er dårligere.

Håber i kan hjælpe.

/T.
Avatar billede runeevers Nybegynder
10. december 2002 - 13:53 #1
Det er korrekt at en dvd-afspiller som regel gengiver cdlyd i dårligere kvalitet end en ordinær cd-afspiller. Men igen så kommer det an på hvor seriøst du hører musik, for det er som regel kun peditesser der gør forskellen.

Hvis du vil bruge en dvd-afspiller til dine cda cder, så kan jeg anbefale en Sony DVP NS 305 der koster ca 16-1900,- og som absolut må siges at spille ligeså godt som langt de fleste cd-afspillere til under ca 2000,-
Avatar billede zerocrash Nybegynder
10. december 2002 - 13:56 #2
Han taler om, at lyden som er optaget på en CD er dårligere end lyden på en DVD! Dette er ikke noget unaturligt, da lyden på en DVD er optaget digitalt og i bedre kvalitet, hvorimod at CD-lyd er optaget digitalt, men dårligere (præcise tal kan jeg dog ikke sige noget om, beklager!). Ekspedienten vil derfor blot forsøge at sælge et nyere og dyrere anlæg til dig... dog skal jeg da ikke sige for meget, for jeg er ikke ekspert på dette område! Men jeg ved da at lyden på DVD er bedre!

Derfor... behold dit anlæg, eller køb det til 1400-1500 kr! Andet er IKKE nødvendigt!
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
10. december 2002 - 14:15 #3
Jeg tänker på gode gamle CD'er, som vi kender dem fra vores cd-afspillere, og sammenligningen af lydkvalitet mellem afspilning af disse på en DVD og CD afspiller.

/T.
Avatar billede runeevers Nybegynder
10. december 2002 - 15:49 #4
xma > Kan ikke rigtig gennemskue hvad du mener, men det er altså korrekt at en dvd-afspiller ikke afspiller almindelige cd´er i ligesågod kvalitet som en almindelig cd-afspiller, omend det som regel ikke er en markant forringelse når man afspiller sine cd´er i en dvd-afspiller.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
11. december 2002 - 13:58 #5
Ehhhhh.... som sagt! Jeg er ikke altvidende inden for dette område, så derfor vil jeg ikke udtale mig om alt for meget... *LOL*
Avatar billede krusell Nybegynder
11. december 2002 - 15:41 #6
Det er rigtigt, at en alm. dvd-afspiller ikke afspiller cd i lige så god kvalitet, som en decideret cd-afspiller.
Så derfor, behold din cd-afspiller, til cd og brug dvd-afspilleren til dvd. Medmindre du køber en dvd-afspiller af bedre kvalitet, der er beregnet til også at spille cd'er i høj kvalitet.
Men altså, det mest rigtige vil være, at teste begge afspillere på et ens system og se om du kan høre forskel. Hvis du ikke kan, er det jo ligemeget.
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
11. december 2002 - 19:57 #7
ok... tak drenge...