Avatar billede qubi Nybegynder
09. december 2002 - 23:40 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Kryptologi

Jeg skal til at skriver 3.g's opgave om kryptologi og kryptering, men kunne godt bruge lidt mere litteratur/kilder.
Er der nogle eksperter der har kendskab til noget jeg evt. kan bruge(websites, bøger, whatever...)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. december 2002 - 23:42 #1
hvis du vil starte et sted er der jo 'md%' og  (kan ikke lige huske hvad den anden hedder) som bliver brugt i forbindelse med hjemmesider fx...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. december 2002 - 23:42 #2
hmm.. - md5 hedder den :D
Avatar billede tofte Juniormester
09. december 2002 - 23:45 #3
http://home3.inet.tele.dk/pmh/Tema/krypt0.htm

Hvis det er matematikken bag kryptologien du skal bruge har Peter Landrock skrevet et par udemærkede bøger på dansk om emnet(selvfølgelig også en masse på engelst), jeg tror bare den hedder "Kryptologi"
Avatar billede tofte Juniormester
09. december 2002 - 23:47 #4
Hvad jeg ikke nåede at skrive var, at den kan lånes på de fleste biblioteker, og målgruppen er netop gymnasieelever, som bruger den til valgfrit emne.
Avatar billede klojs Nybegynder
10. december 2002 - 00:03 #5
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. december 2002 - 00:07 #6
men skriv lidt mere om hvilken synsvinkel du har tænkt dig at tage på emnet, så er vi sikkert i stand til at yde bedre hjælp (hvis du nu har tænkt dig at skrive i historie om emnet, er det jo nok ikke nødvendigt at du skriver om de dybere matematiske aspekter i kvantekryptografi osv :)

/hygge ;)

Jelzin.
Avatar billede qubi Nybegynder
10. december 2002 - 04:09 #7
jeg regner med at gennemgå det historiske meget overfladisk og så gå i dybden med RSA. Herunden kontrol af om et tal er primisk osv.
Muligvis laver jeg et lille program til TI-83 der kan tjekke dette, men jeg har fået at vide at jeg kun kan vedlægge et program som bilag(hvilket sikkert ikke bliver læst af cencor)
Avatar billede mulle_rk Nybegynder
10. december 2002 - 18:09 #8
Hvis du laver et program på din TI-83 til at teste om et tal er et primtal eller ej, bliver det sandsynligvis formet som en algoritme. Problemet er så, at lommeregneren bruger en ufattelig stor beregningstid, hvis du giver den et "stort" primtal, så som 1000003. (Har selv prøvet det).
Matematikken bag kryptering er ofte talteori og gruppeteori, hvoraf begge dele er rent algebra, samt sandsynlighedsregning.
Her er en dybdegående bog om matematikken bag kryptologi:
http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/ (du behøver acrobat reader for at se den)
Bog om gruppeteori: http://members.tripod.com/dogschool/
Noter til talteori: http://www.math.swt.edu/~haz/prob_sets/notes/notes.html