Avatar billede daywalker123 Nybegynder
09. december 2002 - 17:46 Der er 25 kommentarer og
9 løsninger

Dioder / lys

Hej

Jeg skal til at smide noget lys i mit kabinet, men jeg har ikke lyst til at bruge så mange penge på det :).

Dioderne på studiedata.dk koster fra 30 til 49 kr., men findes de ikke billigere end det et sted?

/Daywalker123
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. december 2002 - 17:48 #1
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. december 2002 - 17:48 #2
det er lidt dyre men der får du noget for pengene
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 17:48 #3
Hvis du ikke har så mange penge, så lyder det i det hele taget som en ualmindelig dårlig investering!

Med mindre det er et/en hamster eller fisk eller andet, du opbevarer i dit kabinet.
Avatar billede kunze Nybegynder
09. december 2002 - 17:56 #4
daywalker123 > Du kan købe dioder til 30 kr stk på www.chippen.dk
Det er det billigste jeg har set. Men ja, det er mange penge.
Jeg står og skal bruge hele 40 Lazer LEDs, men regner nu med at få lidt rabat. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
09. december 2002 - 17:57 #5
jeg synes bare at 49 kr. for en diode lyder som meget?
Avatar billede kunze Nybegynder
09. december 2002 - 17:58 #6
Væk opmærksom på at der er flere former for dioder. Køb ikke de almindelige og billige til 5 kr eller der omkring. De lyser da, men det er ikke imponerende.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
09. december 2002 - 17:58 #7
49 kr er sygt. Og 30 er også skørt. Men det er nok det billigste du finder.
Ellers se www.ocsystems.com

Mvh
Kunze
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 17:59 #8
Hvorfor vil man sætte lysdioder i sit kabinet? Jeg forstår det ikke. Er det noget man får fisse på?

Beklager min uvidenhed.
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. december 2002 - 18:10 #9
køb dem hos rs-components.dk eller farnell.dk
de koster fra 5 kr og opefter, efter hvor meget lys de kan give
Avatar billede proc Nybegynder
09. december 2002 - 18:42 #10
www.aarhus-radio-lager.dk. Denne skodside dækker over en stor, "privatvenlig" og billig elektronikleverandør, uden mindstekøb og gebyrer. Dine 49/30-kroners dioder minder i betænkelig grad om dem jeg købte sidste år til 10,25/stk + moms v/10 stk. Køber du 100 er prisen under 9.-/stk.

- hvem sagde at der ikke er penge i IT-branchen? Man skal åbenbart bare prikke lidt til drengerøvenes blæregén - du ved, det samme som de køber biler med ;)
Avatar billede jones_net Nybegynder
10. december 2002 - 14:54 #11
www.dioder.dk har også OK priser, og så er de forberedt til 12 V.
5 styk 3mm eller 5mm for 95,-
Klar til at bruge:-)

/J
Avatar billede kunze Nybegynder
10. december 2002 - 18:09 #12
Jeg tviler på at man kan få de så kaldte "Lazer LEDs" til en så god pris :\

Mvh
Kunze
Avatar billede proc Nybegynder
10. december 2002 - 23:42 #13
--> kunze

Tvivl du bare ;) På min faktura står der 11.600 mCd/25gr, det ligner i betænkelig grad de tal der står ud for de kraftigste af de såkaldte "Lazer"-dioder hos chippen.dk! Men jeg gav altså ikke 30,-/stk men 12,82/stk...

Det er der nu ikke noget underligt i: Du kan hos alle "kasseflytterne" (El-giganten, Bilka mfl.) købe et almindeligt printerkabel. Prisen for det samme kabel svinger mellem 40 og 150 kroner - og det koster 9,- + moms v/100 stk...
Avatar billede proc Nybegynder
10. december 2002 - 23:45 #14
...Jeg så lige, at de også har standard 0,6w modstande til 2,-/stk.

1000 stk koster 68,- + moms hos bla. ARL. Det er en stykpris på omkring 9 øre...
Avatar billede kunze Nybegynder
11. december 2002 - 17:50 #15
proc > Ok. Det lyder fedt.
Så bekræfter det min teori om at diverse casemodforhandlere giver 5 kr. eller mindre for sådan en diode. Den kan jo heller ikke koste mere end 0,10 kr at producere i østen, og så 0,10 øre for transport. Så alt i alt ender den nok i danmark for ganske få kroner.

Tak for linket. Så slipper jeg med 512 kr for mine 40 LEDs!

Mvh
Kunze
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
11. december 2002 - 17:58 #16
11.600 mCd/25gr <-- er det de mest almindelige til casemodding?
Avatar billede proc Nybegynder
11. december 2002 - 19:06 #17
-->daywalker123
Jeg ved ikke hvad der er mest almindeligt til casemodding, for jeg har aldirg selv leget med sådan noget (og kender heller ikke nogen som har). Ovenstående tal fortæller hvor kraftig dioden er, og hvilken spredning den har. Jeg så blot specifikationerne og sammenlignede. Mine dioder blev indkøbt som "blød" belysning til et observationsrum, og blev valgt da de var rimeligt kraftige uden at være for dyre...

--> kunze
Du har nu ikke helt ret mht. produktionsprisen. De billigste (almindelige) dioder, dvs. dem med meget lidt lys, koster nok det du gætter på. Men jo mere lys der forlanges af en diode, jo mere præcist skal stumperne fremstilles, og jo mindre er tolerancerne for samling. Det kræver bedre produktionsudstyr, flere tests og resulterer i flere fejl, hvilket altsammen øger prisen betragteligt. Men der er stadig langt til 49,- kr. ;)
Avatar billede kunze Nybegynder
11. december 2002 - 23:10 #18
daywalker123 > Hvis du skal bruge dem til at lyse noget op. Dvs. inde i kabinettet, ligesom man bruger cathoderør, så skal det være de der. Så kaldte Lazer LEDs. Hvis det er til din HDD eller Power LED foran på kabinettet, så kan de sagtens være billigere. :)

proc > Der er nok ingen tvivl om at avancen er en del tusinde procent. :)
Men jeg tror ikke at vi kommer over 1 kr for at producere sådan en enkelt diode. Altså fra ingenting til den forlader fabrikken.

Mvh
Kunze
Avatar billede eldau Nybegynder
13. marts 2003 - 12:38 #19
http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=casemod&sub=lazer&dt=799

De har nogle ret gode artikler om casemodding og forskellige dioder fra 28 kr og opefter.
Avatar billede eldau Nybegynder
13. marts 2003 - 12:40 #20
Evt. brug 2 laser leds de koster godt nok lidt mere men du kan nu få nogle meget kraftige med stor spredning, derved behøver du færre for at oplyse hele dit kabinet.

pris for disse er 45.- stk.
Avatar billede kunze Nybegynder
13. marts 2003 - 15:46 #21
eldau > At læse, før man kommenterer... Hehe :-)''

Mvh
Kunze
Avatar billede t_t Nybegynder
19. marts 2003 - 21:50 #22
daywalker123... Sig mig lige hvilke farver du er ude efter. Prisen er nemlig meget afhængig af farven. Dusuden kan man såvidt jeg ved kun få grønne og røde LED på 11.600 mcd.
Avatar billede chippen.dk Nybegynder
21. marts 2003 - 17:15 #23
proc
århus radio lager har ikke de dioder og får dem aldrig
og det er sikkert vi har selv handlet med dem i 15 år
så det ved vi
de har aldrig haft dioder der kunne det halve af dem vi har

vi har prøve købt oppe ved dem men de holder slet ikke der er noget der heder åbnings grad og spredning ud over mcd
og jo minder åbnings grad jo biliger er de

det enste jeg kan sige er at dem som århus radiolager sælger til 12.95 sælger vi til 10 kr stkket
og sån er det

vi har også fået nogle hjem i 1½ mm der er på 22.000 mcd
men de er dog ikke kommet på siden i nu
men de kommer snart og der er to nok til at lyse et helt kabinet op de har en spredning på  65 grader  så det er nok det vildest der nogen sinde har vært på det danske marked
til dags dato
prisen er ikke fast sat i nu dvs

kan også sige vi har snakket mange gang med århus radiolag om de ville værer med til og tag en stører mængde af dioder hjem så de kunne blive biliger men det ville de ikke da de ikke vil udvide der sortimang i dem
Avatar billede geronimo Nybegynder
26. marts 2003 - 13:22 #24
Hej jeg ved at den slags lysdioder kan fås _meget_ billigere end 30-50 kr. jeg har set en forhandler i UK som solgte 11000 mcd lysdioder for omkring 10 kr.

Og jeg ved med sikkerhed, at alt elektronik grej man kan købe ved diverse casemod-forhandlere kan fås billigere hvis man bare kender en ordentlig forhandler...

www.rs-components.dk
www.el-supply.dk
www.vejle-rc.dk

Der, det var bare nogen af dem :)

Og for at svare på emnet, har du overvejet at bruge kold-kathode rør? De lyser ret kraftigt, farven er godt nok ikke helst så dyb-blå som ved lysdioder, jeg har selv bakset et rødt casemod-lys sammen til en ven...

Jeg brugte 15 high-bright lysdioder og en smule printplade + ledning og det kom til at koste omkring 70-80 kr. i alt! Desværre er blå lysdioder bare noget dyrere :(
Avatar billede inmyworld Nybegynder
31. marts 2003 - 16:25 #25
Det er kun et svar her og det er Brinck Elektronik. www.brinck.dk han har de dioder du skal bruge til den bedste pris.
Avatar billede marzman Nybegynder
21. maj 2003 - 17:29 #26
Prøv www.brinck.dk    (denne er mest anbefalet)
    www.g-shop.dk
    www.mm-data.dk
    www.cyberboxen.dk
Avatar billede chippen.dk Nybegynder
21. maj 2003 - 17:39 #27
hm ser lidt på hvad der er blevet postet der er ikke rigtig nogen af de shops der bliver nævnt der har den kvalitet elelr type af didoder som vi fører her dvs
vi har købt de bedste af næsten alle forhandler i dk og testet dem de holder bare ikke det er dioder til cirka 2 kr stk de sælger og ikke noget mere det er der ikke rigtig noget problem at skaffe

så det er abselut ikke kvalitet de sælger det er kvantitet ikke noget andet
men vuder selv
hvorfor kører velovap når man kan få det der er langt beder til en god pris
???
vi ved at cyberbox forhandler kvalitets dioder og også lovcoast dioder begge dele
så skriv der til og få en vudering der fra også vis i ikke tror på hvad jeg skriver
Avatar billede martinpedersen123 Nybegynder
21. maj 2003 - 21:04 #28
Hvad er der anderledes ved de dioder.. er det ikk bare ligesom de lysrør ?..
hvis nogen lige ivlle forklare hva forskellen er :)

- Tak
Avatar billede inmyworld Nybegynder
22. maj 2003 - 13:04 #29
hvad med at lukke!
Avatar billede cyberm Nybegynder
17. juni 2003 - 12:15 #30
Meget god diskution egentlig. Står også selv og skal investere i Lazer Leds, da mine katoderør efter ca 1 år er udbrændte.
Avatar billede nob Nybegynder
25. juni 2003 - 18:09 #31
LoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooL
Avatar billede shivz Nybegynder
30. juni 2004 - 08:57 #32
Her finder du dioder :

www.pc-modd.dk
Avatar billede proc Nybegynder
14. februar 2007 - 01:46 #33
...og nu - to et halvt år efter sidste posting - lukkes spørgsmålet pludseligt...det må vel falde ind under kategorien "bedre sent end aldrig" ;-)

Iøvrigt pudsigt, at de fleste af de angivne domæner/shops er ophørt med at eksistere.
Mest morsomt er det nok, at chippen.dk - som ihærdigt "spammede" spørgsmålet med massiv reklame for sig selv, gerne ved at nedgøre de andre (også de store gamle!) - siden har valgt at trække følehornene til sig...måske fordi den eneste som anbefalede chippen.dk var...chippen.dk ;-)
- og blot for at føje spot til skade, har ejeren ikke blot som de andre valgt at lukke biksen og komme videre - næ, nej, domænet er skam sat til salg for højeste bud ;-)

Men egentlig interessant at se, at der er sket så stor udvikling på området: for to-tre år siden kunne ALT sælges - jo mere blink og lir jo bedre, og så pyt med kvaliteten. Siden da er der sket en bevægelse i to retninger. Enten har kunderne fået skiftet de udbrændte blå/grøn/røde blæsere mv. ud med Pabst (og dermed reddet både hørelse og hardware), eller også har de simpelthen skoddet det hele og er begyndt forfra, denne gang med langt større krav om kvalitet. Dengang kunne et superbilligt skodkabinet (såden et til et par hundrede) sælges for en plovmand, blot der var to larmende og blinkende blæsere i. I dag vælges hellere et ordentligt kabinet til en tusse eller mere. Med eller uden blink...men flest uden.
Og de der endelig VIL have blink ser det som et projekt at lave noget ordentligt.
Helt rart, faktisk...
Avatar billede louis779 Nybegynder
22. juli 2010 - 00:13 #34
Hjemmeside tak!