Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 17:30 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

233 MHz og opgradering af RAM

Jeg har en lille computer med 32 mb ram og 233 MHz cpu. Jeg tænkte at det ville være godt med lidt mere ram og bestilte 128 mb SD 168 pins kingston ram (de passer i soklen).

Problemey er nu at når begge moduler sidder i 32 og 128, så tæller computeren kun ca. 50 op under start og i windows 98. Når jeg kun har 32 mb modulet i tæller den 32 og det (endnu mere) sjove er at når det kun er 128 mb modulet, der er i, tæller den kun 16 mb?

Hvad har jeg gjort galt og hvad kan jeg gøre? Kingston rammene er PC133, hvilket jeg ikke tror den gamle computer kører med, men er det ikke bagudkompatibelt?
Avatar billede theplayer.da.ru Nybegynder
09. december 2002 - 17:37 #1
pt1. Chancen for at få det til at virke default. LILLE!!!
Hvis du fx. opdaterer din bios, er der måske en chance. Kingston til gamle maskiner er måske lidt våget... Brug evt. alm. Use In All noname ram eller "NCS" tror jeg de hedder.

Mvh.
ThePlayer.Dk
Avatar billede intel4004 Novice
09. december 2002 - 17:38 #2
Nogle gamle intel chipsæt kan ikke lide at man blander forskellige typer sdram, specielt dem fra PC66 tiden (tror dine er PC66). Måske kan det også skyldes at dit chipsæt ikke kan lide blanding af dobbeltsidede og ikke-dobbeltsidede ram-moduller. Her menes om der sidder chips på begge sider af rammodullet.

Intel4004
Avatar billede tkmbh Nybegynder
09. december 2002 - 17:38 #3
Hvad er det for en computer du har? Hvilket mærke?
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 17:42 #4
tkmbh:
Det er en bambuscomputer fra et foretning på falkoner alle i københavn som ikke eksistere. Derfor aner jeg ikke hvad der er i den! :-(

intel4004:
Men hvorfor skriver den kun 16mb når jeg ikke blander og kun har kingston 128 i?
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 17:44 #5
Hvor finder man bios update hvis man ikke kender producenten?
Avatar billede backside Nybegynder
09. december 2002 - 17:51 #6
Der må da stå noget på mobo et sted.
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 17:54 #7
jeg prøver lige at køre det der aida 32 på og finde ud hvad vi taler om!
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 17:58 #8
adia programmet er omtalt i tråden : http://www.eksperten.dk/spm/292493
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:03 #9
BIOS Egenskaber

BIOS Type
Award Modular
Award BIOS Type
Award Modular BIOS v4.51PG
Award BIOS Besked
AI5TV-V8-0530
System BIOS Dato
Video BIOS Dato

BIOS Producent

Firma Navn
Phoenix Technologies Ltd.
Produkt Information
http://www.phoenix.com/en/products/default.htm
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:05 #10
Motherboard Egenskaber

Motherboard ID
05/30/97-i430VX,W83877F-2A59GM29C-00
Motherboard Navn
Genoa TurboExpress 586VX-AI5TV

Chipsæt Egenskaber

Motherboard Chipset
Intel Triton 82430VX
Ekstern Cache Størrelse
512 KB
Ekstern Cache Type
Dual-Bank Pipelined Burst
Ekstern Cache Status
Tilkoblet

Hukommelses Sokler

DRAM Sokkel 1
32 MB (SDRAM)
DRAM Sokkel 2
16 MB (SDRAM)

Chipsæt Producent

Firma Navn
Intel Corporation
Produkt Information
http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:06 #11
Er der nogen der kan hjælpe mig nu?
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:07 #12
Jeg fandt intet på motherboardet, måske ved jeg ikke hvor jeg skal kigge, men er der ikke nok information i det sendte?
Avatar billede mike-p_den_2 Nybegynder
09. december 2002 - 18:08 #13
Jeg havde engang en pc 166mhz, som jeg puttede nye ram i, havde samme problem, Opdaterede BIOS og vupti, ny virker de. prøv atkik på kort produksentens hjemmeside
Avatar billede mike-p_den_2 Nybegynder
09. december 2002 - 18:09 #14
JO, helt sikkert
Avatar billede the_email Nybegynder
09. december 2002 - 18:10 #15
Jeg har selv haft samme problem. Og jeg endte med at købe en ny computer.
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:13 #16
går lige til aftensmad... er snart tilbage og tak for de forløbige indlæg!
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 18:37 #17
mike-p den 2:
Hvordan gør man med BIOS update... jeg ved det noget med at flashe den, men hvordan finder man den rigtige BIOS update
Avatar billede tjansson Nybegynder
09. december 2002 - 19:12 #18
Jeg vil gerne give mig point den der guider mig lidt, men jeg er ikke helt kommet tættere på problemet med svarene.. :-)
Avatar billede nipont Nybegynder
09. december 2002 - 20:44 #19
det kan være at du kan finde en driver her
http://www.pcdrivers.com/
Avatar billede rebecca Novice
09. december 2002 - 22:53 #20
Inden du går i gang med at opdatere bios så se lige her>>> http://www.valueram.com/config/type_parts.asp?type=PC133

Kingston pc 133MHz ram er ikke bagudkompatible
Avatar billede tjansson Nybegynder
10. december 2002 - 18:00 #21
Det var godt nok deprimerende.... men tak. Rebecca du ville ikke også kende du et sted, hvor man kan finde et update til min BIOS? Eller bare en lille guide... det er lidt svært... men tak under alla omstændigheder... det foreklarede i hvert fald problemet
Avatar billede rebecca Novice
10. december 2002 - 20:14 #22
hvis du kan så prøv at låne en stang og se om den ikke kan køre med dem,hvis du er fra kalundborg eller der omkring så har jeg en ny stang pc100 kingston liggende :o)
Avatar billede rebecca Novice
10. december 2002 - 20:28 #23
ps.. lille fejl den jeg har er med 256mb pc100 :o(
Avatar billede tjansson Nybegynder
10. december 2002 - 22:58 #24
okay, men ellers tak. Jeg bor nu også i København, så det blev nok lidt svært, men tak
Avatar billede rebecca Novice
11. december 2002 - 08:30 #25
tjansson>>> hvis du skal ud at købe ram igen så vær opmærksom på om det skal være dobbeltsidet ram, jeg har selv lige haft et lignende problem med en pc mine forældre har en 450MHz pentium og den kan un kører med dobbeltsidet ram hvis rammodulet er over 128 Mb, så tjek din manual til bundkortet før du køber
Avatar billede rebecca Novice
11. december 2002 - 08:34 #26
Obs...Det skal være dobbeltsidet ram hvis de er over 128 Mb, men det er selvfølgelig ikke sikkert det gælder for din pc, men hvis du får et problem med at den kun finder det halve antal ram på blokken skal det sikkert være dobbeltsidet
Avatar billede tjansson Nybegynder
13. december 2002 - 00:53 #27
mange tak... jeg er i hvert fald meget på vagt nu når jeg køber ram... :-)
Avatar billede backside Nybegynder
13. december 2002 - 01:22 #28
he-he, derfor kan jeg bedst lide at stå ind over en disk og spørge, "hvad mener du?", frem for online køb. ;)
(ved selvfølgelig ikke om du har købt på nettet eller hvad)
Avatar billede tjansson Nybegynder
13. december 2002 - 02:07 #29
Problemet er bare at dem bag en disk aner muligt midst muligt om computer end nogen andre... de siger blot det er ægte multimedia maskine, med scanner. Hvis man spørger en lille smule til f.eks. hvilken type ram det, så hoster de eventuelt ddr ud, men hvis så om det er pc2100/pc2700/... så kan man se baghovedt gennem deres øjne... Jeg vil hellere bruge eksperten (ja, bare ikke denne gang) og derefter købe på edbpriser.dk, så spare man også en del penge... :-)
Avatar billede backside Nybegynder
13. december 2002 - 08:27 #30
Jeg plejer at købe hos DataTel i Valby, de ved hvad de har med at gøre.
Og så er de jo billige, dem kan man roligt udspørge.  ;)
Men ja, der er mange der ikke aner en bønne om det de sælger.