Avatar billede ionman Nybegynder
08. december 2002 - 01:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Matsonic bundkort og geforce4 fryser mit system

Når jeg benytter Matsonic bundkortet sammen med mit geforce4 kort, er der problemer.

Jeg har lige opgraderet et par dele af mit system, så det ser således ud:

Windows xp (nyt)
AMD Athlon XP 2100+ (nyt)
Matsonic MS8308D/E bundkor, med SIS 730S grafikkort, lan og audio (nyt)
512 mb PC133 SDRAM
geforce4 Ti4200 128mb DDR TVout
Q-Tec 400W Gold, Low Noise ATX-PSU (nyt)
LG StudioWorks 99G monitor

I alment brug kan systemet "fryse" på uforudsigelige tidspunkter, f.eks. når jeg lukker et vindue, benytter et link på internettet, benytter winzip eller downloader småfiler.
Ved 3D computerspil er det dog forudsigeligt, da det går ned hver gang når første billede kommer frem.
Alting låser, og eneste mulighed er at genstarte.
Det er også sket, at skærmen går i standby-mode idet systemet låser.

Jeg har prøvet 3 forskellige drivere til grafikkortet (dem der fulgte med kortet, og 2 versioner fra nVidia. Den nyeste og den nyeste godkendte til windows xp).
Jeg har hentet den nyeste version af BIOS og VGA driveren (SiS730_206_WinXP) fra http://www.matsonic.com/download_sis.htm
Jeg har prøvet med og uden onboard LAN og Lyd.
Det er ikke muligt at ændre ramhastigheden.
Det er muligt at sætte "primary graphic adapter" i bios: enten PCI eller Onboard AGP.
Jeg har prøvet begge muligheder. Også at tage kort ud, sætte den på PCI (OnBoard AGP er vel det indbyggede grafikkort?), tage kort i, geninstallere det, men windows frøs atter.

Hvis jeg benytter det onBoard grafikkort der følger med, har jeg ikke oplevet nogle generelle problemer. Da kan jeg spille gamle 3D spil, men et nyt spil online 3D spil som "Dark Age of Camelot", vil der ske en renderingsfejl idet billedet skal vises, og spillet vil lukke ned (renderingsfejl) - systemet fryser dog ikke som ved brug af et geforce kort.

Jeg har også prøvet at bruge et geforce2 400 MX, og der er de samme problemer som ved geforce4 kortet.
Avatar billede sekam Nybegynder
08. december 2002 - 10:12 #1
Husker du at afinstallere SIS vga driverne, før du installerer GF4 kortet?
Avatar billede maximuss Nybegynder
08. december 2002 - 10:57 #2
Jeg har haft samme problem med min (amd Athlon 2000xp med Geforce3) Jeg prøvede at sætte min hastighed ned i Bios og det hjalp, men den skulle selvfølgelig laves af producenten. Men prøv det
Avatar billede ionman Nybegynder
08. december 2002 - 12:48 #3
jeg har prøvet at afinstallere SIS vga driverne inden. Jeg er ikke helt med, mht. at sætte hastigheden ned i BIOS ? Det er ikke muligt at justere processorens hastighed (det er det der skal laves af producenten?)

Da jeg gik ind her på eksperten.dk uden geforce4 kortet her i morges, frys systemet 2 gange i træk. Jeg satte da Shared Memory op fra 16 mb til max 64 mb. Da kunne jeg komme herind. hmm.
Avatar billede maximuss Nybegynder
08. december 2002 - 12:51 #4
Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig, så langt rækker min viden ikke hvad det angår. Held og lykke med problemet
Avatar billede sekam Nybegynder
08. december 2002 - 17:21 #5
Hvad siger din logbog?

Tryk Start - Indstillinger - Kontrolpanel > Administration > Logbog
Se efter Røde krydser under Program og System.
Find dem der passer med tidspunktet, hvor den crasher.
Avatar billede sekam Nybegynder
08. december 2002 - 17:22 #6
Har du installeret Service Pack 1 til XP? (Windows - Update)
Avatar billede ionman Nybegynder
08. december 2002 - 17:43 #7
Under Program har jeg to fejl. De er ens, og skyldes "loadperf", med følgende tekst:
Unable to read the performance counter strings of the 006 language ID. The Win32 status returned by the call is the first DWORD in Data section.

Under System er der fejl ved cdrom, men det er vist ikke der problemet ligger - jeg genstartede, og da virkede cdrom'en igen efter et lille nedbrud :o

Jeg har prøvet at geninstallere systemet og starte med at opgradere til service pack 1, men den er stadig gal.
Avatar billede sekam Nybegynder
08. december 2002 - 18:10 #8
Har du prøvet med en anden PSU?

Hvordan ser Temp. og Volt ud i din bios? (Hardware Monitor Page)
Avatar billede ionman Nybegynder
09. december 2002 - 17:03 #9
Jeg sendte en mail til forhandleren, og de svarede:

dit problem ligger i at Matsonic kortet ikke kan kører med et geforce 4 kort monteret, det samme gælder for ECS kortet som har onboard grafikkort. Problemet ligger i at geforce 4 kortet skal bruge mere strøm end andre grafikkort og dette kan Matsonic kortet samt ECS kortet ikke håndterer og derfor laver det disse periodiske fejl.

Jeg oplever også det fryser uden geforce4 kortet i..
Jeg vil sende bundkortet tilbage og købe et andet (+ddr ram).

tak for svarene !
Avatar billede sekam Nybegynder
09. december 2002 - 18:55 #10
Husk at lukke spørgsmålet.
Lav et svar selv, og accepter det.
Avatar billede ionman Nybegynder
15. januar 2003 - 12:05 #11
ok