Avatar billede userzero Nybegynder
07. december 2002 - 21:51 Der er 15 kommentarer

ASP VS PHP

Hvad er jeres vurderering angående de 2 sprog, hvilke en mener i er fremtiden? Og hvilken er af dem er bedst/og lettest i længden?
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. december 2002 - 21:54 #1
ASP kan stort set kun køre på Windows-servere og PHP kan køre på både Windows og Linux. De fleste servere i dag bruger PHP pga. større stabilitet end Windows og derfor vil jeg mene at PHP er fremtidens programmeringssprog. Af hensyn til hvad de forskellige programmeringssprog kan, så kan de stort set det samme. Om du vælger det ene eller det kan andet kan man også sige er en smagssag, for hvis man har arbejdet en del med Visual Basic kan det være svært at skifte over til det meget C-lignende programmeringssprog PHP...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. december 2002 - 21:54 #2
Du har lige startet en religiøs diskussion. Men min mening:
glem ASP, og tag fat på fx ASP.NET, PHP, JSP, Perl ...
Avatar billede moreless Nybegynder
07. december 2002 - 22:01 #3
hvis ikke php kommer med et modspil til asp.net, bliver asp.net fremtiden..
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 22:03 #4
.Net er fremtiden. PHP er død :) And the war has started.

Start på ASP.NET med C# (Csharp) det er genialt.
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. december 2002 - 22:06 #5
Ja i bund og grund er det et spørgsmål om hvad man vil. Hvis man er imod MS, ja så er det vel php el. JSP man skal have gang i. Det kommer også an på den webserver du bruger. Hvis du vil bruge asp, skal du jo have en IIS. Jeg har selv kodet php og er nu igang med ASP.NET. Det er mit klare indtryk at der ivrkelig sker noget udvikling på .NET fronten. man kan nu kode sit web objekt orienteret, samt adskille html kode fra alt det logiske (code-behind) en enial ting efter min mening. Hvis du ingen kendskab har til hverken asp el php teknologierne, er der vel ikke den store forskel i hvilket du begynder med. Men med ASP.NET er du jo ikke bundet af et sprog. der kan du f.eks bruge VB,C# som jeg selv eller et helt tredje. Men jeg mener også at du skl droppe ASP ideen og i det tilfælde vælge ASP.NET. Der er fremtid i begge. Men til ASP.NET findes der nogle rigtig gode udviklings værktøjer.
Avatar billede thb Nybegynder
07. december 2002 - 22:08 #6
Hvad kræver asp.net... kan i nogle links til nogle begynder sider... ???
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 22:09 #7
Hmmmm du kunne jo prøve med:
http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx
Avatar billede userzero Nybegynder
07. december 2002 - 22:13 #8
Hvad er froskellen fra ASP og ASP.net?
Avatar billede moreless Nybegynder
07. december 2002 - 22:29 #9
det eneste det har tilfæles er navnet, ellers er det en helt anden måde at kode på, objekt orienteret!
Avatar billede userzero Nybegynder
07. december 2002 - 22:33 #10
Hmm, hvad er det egentlig man har så mere brug for i ASP.NET end almindelig ASP? Hvad er i det hele taget så meget bedre?
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. december 2002 - 23:06 #11
du kan jo starte med adskillelsen af asp kode og hmtl kode. Det er nu delt op i en aspx fil med php kode og en code behind fil med logisk kode.
Nogle ASP.NET og generelt .NET sider er www.gotdotnet.com og asp.net. De har en fælles toturial side www.gotdotnet.com/quickstart
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. december 2002 - 23:06 #12
hov glemte lige www.c-sharpcorner.com
Avatar billede thb Nybegynder
08. december 2002 - 00:04 #13
jeg forstod ikke lige "Det er nu delt op i en aspx fil med php kode og en code behind fil med logisk kode." vil det sige at det er asp kode, med PHP kode i, eller hvor kommer PHP ind i billedet...

Jeg har prøvet at downloade det der stod på: http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx

men når jeg laver en fil hvor i jeg har lavet et link, men når jeg viser den i browseren så skriver den bare noget tekst... ??? der kommer slet ikke noget link...

Thomas
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
08. december 2002 - 00:27 #14
min fejl selvfølgelig ikke en aspx fil med php kode ;o)

Skriver noget tekst?? en fejl tekst?? Du skal have IIS installeret
Avatar billede thb Nybegynder
08. december 2002 - 00:37 #15
jeg har IIS

Jeg har hentet det der program webmatrix, og så lavede jeg et link i en fil, og prøvede så at vise den, men der kom ikke noget link...

Har godt nok fundet ud af det nu... :) skulle bare trykke F5 inde i programmet så lavede den en speciel iis forb. og der er kommet sådan et sjovt ikon i min system tray... men det virker, og nu kan jeg lege lidt....

Jeg kiggede på nogle kode eksempler inde fra www.c-sharpcorner.com dem jeg så, stop til at for beginner... min r** jeg fattede ikke en skid.... :)

Thomas