Avatar billede jthyge Mester
07. december 2002 - 19:20 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Opdeling af disk

Hej

Jeg har lige købt en ny  harddisk på 60 GB. og så har jeg hørt at det er en god ide at dele den op, fordi at FAT32 ikke kan virke med så store diske...

Og så har, ved hjælp at et gammelt DOS 6.22, forsøgt at dele diske med FDISK... Men FDISK mener at der kun er 8033 mb på harddisken. og den kan kun lave en partition på noget med 2 gb.

Hvad kan dette skyldes, og hvad skal jeg føre for at få det bedste ud af min nye harddsik??

På forhånd tak... Jthyge
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. december 2002 - 19:24 #1
Det er fordi det er en Windows 95 startdisktette! Du skal bruge denne i stedet for:
http://home.no/sausage/eksperten/xpboot.exe
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 19:24 #2
Hvilket styresystem skal der installeres?
Avatar billede jthyge Mester
07. december 2002 - 19:26 #3
Jeg vil indtallere Windows XP Pro.

Jthyge
Avatar billede Lasse Novice
07. december 2002 - 19:26 #4
Hvis du skal installere XP, saa bare boot fra din CD. I XP installationen kan du partionere din HD(opdele) som du vil
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 19:27 #5
Så kan du opdele harddisken under installationen
Avatar billede jthyge Mester
07. december 2002 - 19:30 #6
Hvordan er det mest praktisk at dele sit drev. Hvad er den optimale størrelse...

Jthyge
Avatar billede antialize Nybegynder
07. december 2002 - 19:30 #7
Du kan jo partionene med fdisk, men brug pare en partition..  lad så dit NT system (som XP) formatere den om til NTFS.. dette er en del bedre. NTFS understytter jo filer over 4 GB.. dessuden skal man have et kodeord for at kunne læse filer på dit HD
Avatar billede jthyge Mester
07. december 2002 - 19:35 #8
Nu har jeg jo lavet en partision med DOS og kan derfor ikke formatere hele disken men kun de ca 2 GB... Hvad gør jeg for at kunne formatere hele disken??
Altså starte på en helt frisk..

Jthyge
Avatar billede Lasse Novice
07. december 2002 - 19:38 #9
bare start XP installationen....

der kan du slette alle allerede lavet partioner og lave nogle nye derefter
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. december 2002 - 19:39 #10
jthyge -> Har du hentet den startdiskette jeg linkede til? Put den i maskinen og genstart computeren og så så ind i FDISK og slet partitionen. Opret derefter en ny partition med den størrelse du vil have og opret så endnu en ny partition som du skal sætte til at "udfylde resten af harddisken". Det er altså meget enkelt-
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. december 2002 - 19:40 #11
tak....