Avatar billede triax Nybegynder
06. december 2002 - 18:51 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Optimale LAN/WAN settings ?

Hvis vi har et lidt støre LAN med 30-100 ppl.

Hvad er så den optimale måde at sætte computeren op på ?
Og hvordan er den bedste måde at sætte switch'ene sammen ?

Og hva hvis der er en internet connection, der skal ud på alle maskinerne ?
Avatar billede otc Nybegynder
07. december 2002 - 13:48 #1
Tjahh, hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, vil jeg da gerne give et bud på LAN-delen og Ingternet-access.
Et fladt LAN med ét IP-subnet skulle kunne gøre det når ikke vi er oppe på flere devices. Switchene kan være 24 eller 48 ports switche med Gigabit uplinks imellem sig. Internet vil på sådan et net altid være sat op med en proxy server, som har selve forbindelsen til Internettet og hvis IP-adresse alle bruger i deres Internet Explorer som "proxy".

Hvis LAN'et skal have adgang til andre LAN, via f.eks. en leased line eller Frame Relay, vil jeg tro at man idag vil bruge "active directory" på Win2000 servere og XP workstations med DNS server på alle LAN.
Hvis det skal være et moderne netværk, vil du helt prøve at undgå ballade med NetBIOS og WINS på den beskrevne måde.
Jeg kan godt blive lidt mere detaljeret, hvis du spørger mere uddybende om LAN og Internet access. Hvad angår Windows er det ikke mit stærke område.
Mvh
Avatar billede mfalck Praktikant
07. december 2002 - 13:51 #2
Der er et stort spørgsmål; der er en del parametre at holde øje med. For at nævne nogen i flæng:

1) skal alle maskiner køre samme operativsystem?
1a) hvis ja, skal brugerne så have lov til at pille ved opsætningen af deres maskiner, og kan det overhovedet betale sig at køre med et operativsystem installeret på hver arbejdsstation, eller skal man vælge en kraftig server med en række tynde klienter (ala Xwindows eller citrix)

2) hvad med sikkerhed? her tænker jeg både ind og ud af netværket. Skal alle maskinerne have direkte adgang til internettet eller vil i have styr over hvem der går ud på internettet? Det kan naturligvis altid laves om men min erfaring siger at hvis man først sætter een løsning op og så begrænser folks frihed så bliver de sure (medmindre man har en god begrundelse for at gøre det).

De fleste switche har en "uplink"-port (nogle kan endda køre 1 Gb mellem switchene hvilket klart er at foretrække) som man kan bruge til at "stacke" så man kan udvide sit netværk dynamisk .. bemærk at nogle mærker kun tillader at man sætter et vist antal switches sammen.

Det sidste spørgsmål afhænger lidt af opsætningen og svaret på spørgsmål 2 foroven. Det simpleste design er at plugge en router i netværket (i en af switchene evt via et crossover kabel). De fleste routere kan også agerere DHCP-server som kan tildele ip-adresser til maskinerne automatisk og sætte ip-forbindelsen op for arbejdsstationerne. Ulempen med dette design er at alle brugere får adgang til internettet og der er adgang fra internettet til alle maskiner (de fleste routere kan agere en simpel firewall ved at blokere på portniveau - men det er ret trivielt at få adgang til maskinerne bag en router). Så de fleste vil nok sætte en dedikeret firewall op imellem arbejdsstationerne og internettet.
Avatar billede triax Nybegynder
07. december 2002 - 18:48 #3
okay... lyder som om i har rimeligt styr på det :) I forhold til mig...

Jeg tænke på et Lan-Party... Mig og nogler venner har denne forening....
Når vi skal sætte et Lan sammen, er det jo mange forskellige operativ system'er.

Internettet har vi dog ikke fået endnu, der hvor vi holder træffet. Så det behøves vi ikke gå så højt op i, endnu :)

Vi har tre 16 ports 10/100 MBps. RubyTech switches. Og en 24 ports 10/100 MBps. RubyTech switch.... Ingen af dem har dog ikke 1 Gb uplink :/ Men hvordan ville det være bedst at sætte dem op til et Lan ?
Ska vi køre med faste ip'er eller skal vi sætte den til 'hent automatisk en IP'adresse' ??
Og det med WinBIOS og WINS, dem vil i slet ikke forslå vi bruger eller hvad ?
Avatar billede otc Nybegynder
07. december 2002 - 19:27 #4
Well, så er det enkelt nok med switchene. Det er kun muligt at linke to switche sammen med en enkelt port mellem dem, med mindre den har software til "Ether-channel" eller en lignende feature, hvor man kan have flere parallele porte mellem dem.
Så de kobles bare i serie, ved at bruge en uplink port på en af dem, eller ved at bruge et krydset kabel mellem dem.
Hvis switchene kan manages, så sørg for at checke at de står til 100 Mb og full duplex på begge de porte, som linker dem sammen.

Har i en DHCP-server? Så vil det være nemt at lade den give IP-adresser til alle PC'erne. NetBIOS er ok med en flok sikkert godt blandede PC'er på et LAN. WINS får i ikke brug for.
Mvh