Avatar billede vesperillo Nybegynder
05. december 2002 - 22:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Alle routere til ADSL?

Hej
vil have bredbånd, men spekulerer på at købe en router/switch m. firewall samtidig. Altså ikke låne en router hos TDC/Cybercity.
Kan jeg bruge en hvilkensomhelst router til at koble mig på adsl eller skal jeg bruge deres udstyr?
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
05. december 2002 - 22:37 #1
Du burde kunne bruge alle routere...
Avatar billede a-tot Nybegynder
05. december 2002 - 22:46 #2
Som tiger_webdesign skrive du kan bruge alle

a-tot
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
05. december 2002 - 22:47 #3
Køb en switch, så meget er der heller ikke forskel og switchen er betydelig billigere.

Men selvfølgelig hvis man er født med en guldklump i røven
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
05. december 2002 - 22:49 #4
jakob_andreasen-->> En switch med firewall???
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
05. december 2002 - 22:55 #5
havde vidst ikke læst spørgsmålet fuldt ud. Men hvad fanden hvorfor skal der være firewall. Køb en switch herinde http://www.cableteam.dk
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
05. december 2002 - 22:56 #6
Inde på tdc's hjemmeside står der også at du selv må bestemme om du vil anvende deres router eller bruge din egen
Avatar billede a-tot Nybegynder
05. december 2002 - 22:59 #7
Kære jakob_andreasen en switch og en router er ikke det samme, men der kan godt være en switch indbygget i en router. Har dog aldrig set en switch med firewall.

a-tot
Avatar billede vesperillo Nybegynder
05. december 2002 - 23:01 #8
Jeps - de findes.
Fx. den her havde jeg tænkt på
http://www.netgear.com/products/prod_details.asp?prodID=131&view=
Avatar billede a-tot Nybegynder
05. december 2002 - 23:06 #9
Ja ja, men det er i bund og grund en router hvor alle funktioner er indbygget.

a-tot
Avatar billede vesperillo Nybegynder
06. december 2002 - 09:33 #10
okie
tak for indlæg folks!
Bredbåndet venter..
Avatar billede nemeier Nybegynder
06. december 2002 - 09:47 #11
Lige en lille ting du skal være opmærksom på er at en del modems fra f.eks. TDC leveres med ATM udgang, hvilket betyder at du skal kunne modtage ATM i din router.
Du skal bede om at få en linie med 10 Base T udgang fra dit modem, grunden hertil at TDC kun skal bruge 1 IP adresse ved ATM men skal bruge 2 IP adresser ved 10 Base T.
Vedr. Pris: I dag kan man være heldig at købe en Router med 8 porte så ledes at den fungere som switch for ca. 500,- kr.

Vedr. Switch / Router

Jeg kan godt forstå at en del menesker har svært ved at kende forskel på router / switch og hub. Det er specielt efter at man er begyndt at blande enhederne sammen til nye enheder f.eks. Router m/ hub (Internet router) osv.

En router er en enhed som giver mulighed for at overføre et signal mellem en lokal router og en ekstern router, f.eks. via. internettet.

En hub er en forstærker box som forstærker et signal og giver mulighed for at koble flere lokale netværk sammen (fysisk).

En switch er næsten det sammen som en hub, dog kan den bestemme hvilken linie et signal skal videre sendes på.
Avatar billede hx622web Nybegynder
23. februar 2003 - 10:32 #12
>> NEMEIER

Jeg er nu ikke helt enig i din forklaring, som så ihvertfald er mangelfuld og misvisende. En hub kobler f.eks. ikke altid flere lokale netværk sammen.

TDC sælger udelukkende 10BT løsninger, hvilket er Ethernet standarden, og ATM er forlængst udfaset. Men i TDC Erhverv kan det lade sig gøre at bestille en ATM løsning, men så skal man have en Speedstream 5711 ATM router med, ellers skal man til at konfigurere et ATM netkort, hvilket er stort set umuligt og uhensigtsmæssigt. Derfor sælges ALLE ADSL forbindelser som Ethernet (10BaseT), med mindre man spørger specielt efter det i Erhvervs afdelingen.

Der er 3 intelligens niveauer, hvor 1 er den mest intelligente enhed:

1: Router
2: Switch
3: Hub

Ad 1: En router har indbygget 2 "netkort", såkaldte interfaces. Hvor der er 1 til WAN og 1 til LAN, disse har hver deres MAC adresse og er dermed særskilte. WAN interfacet snupper kun 1 IP adresse fra internet udbyderen. Hvis man har 1 fast IP er det denne, har man f.eks. 2 dynamiske, kommer man altid kun til at bruge den ene af disse, da WAN kun snupper 1 WAN IP. Det kan godt lade sig gøre at konfigurere et WAN interface til at snuppe f.eks. 2 WAN IP'er, men dette er sjældent forekommende og unødvendigt umiddelbart, idet man kan bestille et slash net af offentlige IP adresser og konfigurere dem på LAN interfacet. I denne router kan man så konfigurere sit LAN netværk som man selv lyster, idet det kan tildele IP'er til 252 PC'ere i hvert IP range. Man kan f.eks. lave et scope med 192.168.1.x og et andet md 10.0.0.x og dermed have over 500 PC'ere på... Altsså er en router konfigurerbar og man kan lukke adgang udefra på de porte man vil.

2: En switch er blot en boks som opdeler forbindelsen, og kan fordele til f.eks. 4 PC'ere på en 4-ports switch. En switch er mere intelligent end en HUB fordi spørger PC'en i port 3 om noget, er det kun port 3 der får svar. Derved bliver netværket en smule hurtigere. Mere er der ikke i en almindelig switch. Men man kan købe switche som er konfigurerbare, men de er dyrere og ikke nødvendige for almindelige brugere, så hellere en router. Man kan selvfølgelig stacke disse switch i klumper, så man f.eks. har 10 stk. 8 ports switche, så der er 80 udgange...

3: En hub fungere ligesom en switch, blot den ikke kan skelne mod hvem der forespørger på informationerne. Så spørger port 3, får port 1, 2, 3 og 4 svaret. HUB's kan man ikke købe med et konfigurerbart interface.

/HX622WEB :-)