Avatar billede clatuna Nybegynder
05. december 2002 - 12:27 Der er 8 kommentarer

ASP portal og OS kompatibilitet

Jeg arbejder for et firma, der af en professionel internetudvikler får lavet en omfattende portal. Løsningen er lavet i ASP med Microsoft SQL Server som underliggende database. Vores portal er så småt ved at blive lanceret under det officielle domæne-navn. Vi har fået flere henvendelser fra brugere, der ikke kan se indholdet på portalen. Fælles for dem er, at deres styresystem er mac OS. Særligt OS 9.X har et problem. Spørgsmålet er: Er der nogen derude, der kan be- eller afkræfte, at løsningen af dette kompatibilitetsproblem er så kompliceret at implementere, at det nærmest kræver to versioner af portalen? Årsagen til min undren er, at dynamikken i ASP jo genereres på serveren inden koden sendes til clienten.  Jeg kunne godt tænke mig en forklaring inden jeg igen henvender mig til internetudviklerens teknikere. På forhånd tak.
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
05. december 2002 - 12:36 #1
det har ik noget med ASP at gøre.. da det er som du selv siger et serverscript som genereres på serveren.. Det er simpelthen måden designet er lavet på... Mac har en ulempe blandt det...

Jeg kan kun fortælle at jeg har haft samme problem..

Men jeg blev enig om at jeg ik ville beskæftige mig med at optimere siden så de sidste 2% kunne se siden.. så hellere satse på de 98%...

2% af alle computere er Mac og det er inkluderet virksomheder!
Avatar billede clatuna Nybegynder
05. december 2002 - 12:55 #2
Når jeg designer på en Mac, tjekker jeg selvfølgelig om den går på en pc platform, da majoriteten af brugere ser designet på en PC. Det plejer ikke at være noget uoverskueligt problem. Hvis man skal lave en professionel portal, hvor mange af brugerne har Macs, er det vel et rimeligt krav at stille til kompabiliteten.
Avatar billede clatuna Nybegynder
05. december 2002 - 13:03 #3
forresten: Min arbejdsplads' internetudvikler siger, at det er hensyn til portalens dynamik og content management system, der forhindrer dem i at lave en bare nogenlunde 0S 9 kompatibilitet. Du siger det er design. Hvad kan det skyldes?
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
05. december 2002 - 13:10 #4
designet, programmeringen i det? ved ik hvordan i har lavet designet til siden?
Avatar billede mccannon Nybegynder
05. december 2002 - 21:51 #5
hvis man skal have en portal til at virke 100% på mac og pc bliver man faktisk nød til at programmere 2 forskellige sites, et til pc og et til mac

og så på en eller anden måde spørger hvilken OS brugern kommer med....

helt galt går hvis man feks vil have at den skal kunne vises på browsere tilbage til version 4.0..både i netscape og i IE
Avatar billede coltau Juniormester
05. december 2002 - 22:25 #6
Hvad står der omkring kompatibilitet i tilbudet/kontrakten med leverandøren. ?

Er den begrænset til PC IE6 eller andet. ?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. december 2002 - 22:31 #7
Serverside scriptingen har ingen indflydelse whatsoever her - ej heller content management delen. Et er at cms delen kun fungerer i IE på PC (hvilket er ret normalt - og sikkert også tilfældet her), noget andet er dets "output".

Man må gå ud fra at I har indgået en kontrakt med udviklerne, eller i det mindste talt om hvad der skal understøttes.

Det er i bund og grund html'en der er sat for dårligt op.
Avatar billede clatuna Nybegynder
09. december 2002 - 14:42 #8
Jeg tror pelkjaer har helt ret. Samtidig ser jeg ikke selv noget stort problem i at lave et design, der i det mindste ikke ligger hindringer i vejen for funktionalitet og som er kompatibelt med både mac og pc fra 4.X ie og 4.X netscape. Det kan simpelthen ikke passe at en professionel internetudvikler ikke kan klare den opgave. Vores kontrakt med udbyderne er omfattende, men den er mangelfuld hvad kompatibilitet angår. (For en sikkerheds skyld vil jeg lige sige, at jeg begyndte efter at den grundliggende kontrakt blev udarbejdet). Det må være fordi, at vores samarbejdspartner har indrettet sit maskineri til pc markedet og nu pludselig står med en kunde (altså mit firma), som har særlig mange brugere med macs.