Avatar billede petrol Nybegynder
04. december 2002 - 22:37 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Farveforskel i 16 og 32 bit

Jeg er ved at lave en hjemmeside i Trontpage, og til det har jeg lavet 1 billede med en bestem farve kode. Jeg har sat baggrundsfarven i frontpage til at være samme kode (c2c5cf), siden ser ok ud i 32 bit, men i 16 bit er der en nuance forskel der er ret i øjenfaldende. hvad skal jeg gøre ved det?
Avatar billede hcma Novice
04. december 2002 - 23:59 #1
benyt en såkaldt "web-safe" farve. Der er kun, såvidt jeg husker, 252 stk.
Det betyder altså at du skal ændre din "billedfarve" og så prøve igen
Avatar billede prodic Mester
05. december 2002 - 08:18 #2
Sæt din skærm således, at farvenuancerne er ens i 16bit - så er de også ens i 32bit.
Hvis du vælger at bruge "Websikre farver", så har du normalt 216 farver at lege med. Men reelt set har du kun 16-18 farver som er helt sikre.
Det vil igen sige, at du aldrig kan være helt sikker på at farverne er ens på alle platforme i alle browser uanset hvad du gør.

Så overvej din målgruppe, deres primære browser etc. og design ud fra det - og indfind dig med at der altid vil være en farveforskel.
Men design siden i 16bit - så er du nogenlunde sikker :)
Avatar billede hcma Novice
05. december 2002 - 12:06 #3
Prodic husker meget bedre end mig, og jeg ville foretrække samt leve med hans løsning
Avatar billede macintosse Nybegynder
05. december 2002 - 19:19 #4
Du har sikkert gemt dit billede som jpg, hvis du vil være sikker på din farve (c2c5cf) passer til din baggrund skal den gemmes som gif.
Avatar billede petrol Nybegynder
09. december 2002 - 22:47 #5
Jeg siger tak for hjælpen, nu kører det. Hvis I har lyst til at se resultatet, kan I se det på www.kirkholm.dk inden starten på det nye år
Avatar billede petrol Nybegynder
09. december 2002 - 22:47 #6
siden jeg refererer til er forresten ikke den flash side der er der nu, men ren Frontpage