Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken firewall burde jeg vælge???

Hej eksperter :-)

Jeg leder efter en go gratis, linux firewall. Jeg har prøvet ip cop som er vikelig go. Men jeg ville hører om du kendte andre gode steder hvor man kan finde sådanne firewall's. f.eks. www.ipcop.org :-)

Takker
Avatar billede anuseren Nybegynder
03. december 2002 - 10:36 #1
linux har da sin egen "firewall"

kan du ikke konfigurere ipchains og hvad det nu hedder til det du skal bruge?
Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 10:42 #2
Ja det er rigtigt..... Men da jeg ikke er den største linux haj og ikke kan konfigurer ip tables og ip chaines, er det lidt smartere at ha et program som kan lave disse for dig og så kan du selv gå ind og rette lidt til, hvis du kan se der er en fejl eller whatever!!!

Jeg er ikke interreseret i zone alarm etc til windows, da jeg gerne vil igang med noget linux.
Avatar billede kirkholt Nybegynder
03. december 2002 - 10:54 #3
Hej

GnuSkole har en artikel om hjemmeroutere m linux hvor guarddog anvendes til at opsætte en firewall.

Læs mere på http://www.gnuskole.dk/router/#guarddog

Hvis du vil dedikere en hel maskine til en firewall så kig på www.smoothwall.org
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. december 2002 - 10:58 #4
Du kan også kigge på coyote linux.. En firewall på en floppy...
Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 11:29 #5
hhhhmmmm..... nu har jeg lige været på http://www.linuxplanet.dk/trade/productlist/1/

og der står at ipcop nok er den bedste til jobbet... Ville i ikke opfatte det sådan ?????
Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 11:35 #6
Jeg syntes nemlig det er mega smart, når der er et web baseret interface hvor man nemt kan konfigurer firewall'en...
Avatar billede celzo Nybegynder
03. december 2002 - 12:57 #7
Avatar billede mountainman Nybegynder
03. december 2002 - 13:13 #8
Prøv at kigge på f.eks. http://www.smoothwall.org eller http://www.astaro.com

Har prøvet dem begge - virker glimrende begge to.
Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 13:21 #9
hhhmmmm.... ikke i følge denne artikel = http://www.eksperten.dk/spm/282085

Er der noget der har prøvet www.ipcop.org
Avatar billede dmg Nybegynder
03. december 2002 - 13:23 #10
ups....

Jeg syntes ipcop er totalt genialt!!! Jeg vil bare være sikker på nu hvor jeg skal installere min firewall om, at jeg nu også vælger den rigtge og bedste :)
Avatar billede mountainman Nybegynder
03. december 2002 - 17:23 #11
IP-cop er lavet af afstikkere fra SmoothWall og er ikke nær så opdateret....

Dermed ikke sagt at det ene produkt er bedre end det andet......
Avatar billede pallepirat Nybegynder
19. januar 2003 - 02:30 #12
astaro er en professionel firewall som udbydes gratis til test og home use. Den er mere avanceret end IPCop og smoothwall, men giver også mere funktionalitet og dermed bedre mulighed for at tweake sikkerheden mere.
Prøv den og se hvad du synes.