Avatar billede mfj1 Nybegynder
03. december 2002 - 07:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Søgning efter et tal

Kan det lade sig gøre at ”søge” efter et tal i 2 forskellige filer, når jeg i en 3. fil indtaster et tal?

Jeg har en fil: Ugeseddel_FLA hvor der i Ark 49_ABC_2002 i D8:D83 (dem er der 35 af hver uge) skal indtastes et tal.

Når tallet er skrevet og der trykkes på Enter, kan det så lade sig gøre automatisk at søge i en anden fil: Projekt_B3 i Ark Projektnr  A2:A2500 og eller i Projekt_VP i Ark Projektvpvp A2:A2500.

For at få bekræftet om det indtastede tal findes i en af de to filer.

Mfj1
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2002 - 11:40 #1
du må kunne lave det med lopslag

Hvis det skal være og/eller skal du lave forespørgslen i to celler. Hvis det skal værdien skal være i begge filer, må du kan lave noget i stil med
=OG(LOPSLAG(A2;datafil1;1);LOPSLAG(A2,datafil2;1))

I forslaget forudsættes det, at du indtaster værdien i A2. Datafil1 er det dataområde, der skal testes i, og 1-tallet angiver den kolonne i dataområdet, der testes på.

Du skal dog være opmærksom på, at du nok skal have filerne åbnet, for at få foretaget dit opslag.
Avatar billede martin_moth Mester
03. december 2002 - 11:42 #2
Ja - det vil jeg mene...
Du kan vel lave en macro, der bliver triggeret når du ændre tallet (Worksheet_Change). Macroen søger i de to andre regneark efter den værdi der står i den celle du ændrede, og fortæller om det kunne findes eller ej...
Avatar billede martin_moth Mester
03. december 2002 - 11:44 #3
Nå ja - du kan også gøre det som b_hansen foreslår - det er vist lidt simplere:) (havde ikke set hans svar, da jeg selv svarede...)
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2002 - 11:45 #4
*GGG* velkommen i min verden martin.... det sker osse ret tit for mig
Avatar billede hcars Novice
03. december 2002 - 11:52 #5
B Hansen:
=OG(LOPSLAG(A2;datafil1;1;FALSK);LOPSLAG(A2,datafil2;1;FALSK))
er du ik' enig? ;-)
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2002 - 11:57 #6
jo selvfølgelig hcars! Der skal laves et opslag på den eksakte værdi. Ellers kunne man jo godt udelade den sidste parameter.
Avatar billede bak Seniormester
03. december 2002 - 15:10 #7
Hvis det kun er et spm om værdien findes i en af de to tabeller, så vil denne returnere SAND, hvis værdien IKKE eksisterer.

=OG(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(D8;'C:\My Documents\[test11.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500;0));ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(D8;'C:\My Documents\[test10.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500;0)))

en anden version er denne matrixformel:
=ELLER(ELLER(A1='C:\My Documents\[test11.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500);ELLER(A1='C:\My Documents\[test10.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500))
returnerer sand hvis værdien findes.
Avatar billede mfj1 Nybegynder
03. december 2002 - 22:26 #8
Hej Bak og hcars.

Hcars er der ikke en fejl efter det sidste >>A2,<< der står komma, skal det ikke være et>>;<< ?
Men jeg kan ikke få formlen til at virke, hverken før eller efter jeg har ændret kommaet til semikolon, den skrive blot #VÆRDI! ?

Bak det er hvis en dårlig dag/aften for mig, når jeg klikker OK på ”OG funktionen” slettes:>>'C:\My Documents\<<?? Og der står FALSK i cellen uanset om tallet jeg taster ind passer eller ej?

Det samm gør sig gældende i næste formel også her slettes :>>'C:\My Documents\<<?? Og der står #VÆRDI! I cellen??

Mfj1
Avatar billede b_hansen Novice
04. december 2002 - 09:37 #9
Du har ret mfj1. Kommaet skal rettes til et semikolon
Avatar billede b_hansen Novice
04. december 2002 - 09:39 #10
du skal foresten osse huske at rette "datafil1" og "datafil2" til de relevante områder i dine to filer.
Jeg ville nok navngive dataområderne.
Du bør nok osse have datafilerne åbne, mens du laver formlen, så Excel selv kan definere stien til dem.
Avatar billede mfj1 Nybegynder
04. december 2002 - 23:06 #11
Har følgende formel en fejl og hvor?
Når jeg har sat den ind viser den SAND, taster jeg et forkert tal ind i D8:D15 viser den forsat SAND, taster jeg et rigtigt tal ind viser den FALSK og det bliver den ved med at vise uanset om jeg taster rigtige eller forkerte tal ind.

=OG(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(D8:D15;'C:\My Documents\[test11.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500;0));ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(D8:D15;'C:\My Documents\[test10.xls]Sheet1'!$A$1:$A$2500;0)))
mfj1
Avatar billede b_hansen Novice
05. december 2002 - 08:19 #12
det forstår jeg egentlig godt. For som jeg læser formlen, så tester den jo netop på, om værdien IKKE er tilgængelig. Dvs. at du får værdien sand, når der ikke er en værdi, eller værdien er forkert.
Det er sådan set osse det bak skriver 03/12-2002 15:10:11
Du kan jo indbygge den i en HVIS-sætning:

=HVIS('bak's formel';FALSK;SAND)

Så burde den vende rigtigt. Man skal bare ikke tænke for meget over den HVIS-sætning *SS* ...... hvis sand så falsk..... hmmmmmm
Avatar billede mfj1 Nybegynder
08. december 2002 - 17:10 #13
Hej bak.
Kan du ikke ligge et svar så dig og b hansen kan dele point.
mfj1