Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. december 2002 - 21:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte

Efter at have haft en harddisk fra en anden computer indsat som primary slave (i stedetfor min egen backup-disk) for at tage en back-up og have taget den ud igen kan jeg nu ikke starte computeren. Den var oppe at køre efter harddisk-skiftet, men så frøs den, og siden har jeg ikke kunen starte den. Når jeg forsøger kommer den med et langt biip lige efter at have startet den og så kommer der ellers ikke noget frem på skærmen. Bortset fra det lange biip lyder det som om at den starter som den skal (den booter på floppy-drevet osv), men der kommer altså ikke noget frem på skærmen. Bortset fra at den kører WinXP er der ikke så meget at sige.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2002 - 21:37 #1
Tjek IDE kablet til din harddisk, det sidder sandsynligvis ikke korrekt.
Avatar billede jonjagd Nybegynder
03. december 2002 - 12:08 #2
Det virkede ikke. Jeg går ud fra at IDE-kablet er det brede flade dataførende kabel, og det har jeg tjekket flere gange. Jeg har også prøvet både med og uden Primary Slave tilsluttet.
Som sagt var den kortvarigt oppe at køre efter harddiskskiftet, men så frøs XP pludseligt således at jeg var nødt til at "resette" og siden har den ikke kunne starte, men har bare udsendt den lange hyletone ved start. Så måske er min sammenkobling med hardisken forkert. Jeg kan bare ikke se hvordan XP kunne gøre at den slet ikke vil gå igang. Jeg kan jo ikke en gang komem til at se i BIOS'en eller formatere for den sags skyld.
Avatar billede jonjagd Nybegynder
03. december 2002 - 12:36 #3
Jeg mente ikke "sammenkoblingen med harddisken .." som i sammenkobling af kabler men som min tolkning af årsagen til problemet.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2002 - 12:54 #4
Well det er et hardware problem (derfor den lange hyletone).
Måske har du vendt kablet forkert eller bøjet et af benene på din harddisk.
Tjek også floppydrev kablet.
Avatar billede jonjagd Nybegynder
07. december 2002 - 14:54 #5
Jeg har prøvet at til og frakoble begge harddiske og tjekket forbindelsen til floppydrevet også, og det virker stadig ikke. Jeg prøvede at starte med hardiskene frakoblet, og det havde nogenlunde det samme resultat som når de er tilkoblet, bortset fra at den var lidt forsinket i bootningen på floppy-drevet. Kan min harddisk simpelthen være brændt sammen?
Avatar billede jonjagd Nybegynder
15. januar 2003 - 09:52 #6
Først fandt jeg ud af at den hyletone den kom med, betød at der var problemer med grafikkortet. Ved at prøve med et andet grafikkort fandt jeg ud af at det alligevel ikke var det der var problemet. Så prøvede jeg med andre hardware-elementer og fandt til sidst ud af, at det var en af RAM-blokkene der var røget.

Så hvis computeren ikke vil starte op, ikke viser noget på skærmen, og kommer med en hyletone der ifølge din bundkort-manual betyder at der er fejl med grafikkortet, så kan det altså godt være RAM'ene i stedet. Så tjek om de sidder ordentligt eller pil den ene ud hvis du har flere og byt lidt rundt. Det kan løse problemet.