Avatar billede pwn Forsker
16. oktober 2000 - 00:20 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

installation af harddisk

Der er 2 IDE stik på bundkort, 1 CD-ROM sat til slave og HD sat til MASTER.

På IDE-kablet er der to stik. BIOS finder HD som nummer 0.

Når jeg sætter en WIN 98 start disk i, begynder diskettedrevet at læse, men stopper til sidst - og herefter sker der absolut ingenting.

Hvordan skal kablerne væreforbundet??? Hvorfor starter msk ikke på startdisketten, som er cheket og virker på anden maskine?
Det er en 200 MHz Pentium

?
mvh

Paul
Avatar billede gozar Nybegynder
16. oktober 2000 - 00:23 #1
Start disketten er istykker. Få sat på en ny

Eller er bios ikke sat op til at boote op på start diskketten som gøres i advanced settings (mener jeg).
Avatar billede dr.com Nybegynder
16. oktober 2000 - 00:49 #2
Hvis CD-ROM sidder i IDE2 skal den være master, hvis den sidder sammen med Hd´en skal den være slave.
HD´en tættest på bundkortet.
Avatar billede denboj Nybegynder
16. oktober 2000 - 10:41 #3
yepper - jeg holder foreløbig med gozar. at startdisketten ikke booter færdig har ikke noget med harddisk opsætningen at gøre
Avatar billede slashman Nybegynder
16. oktober 2000 - 11:57 #4
\"herefter sker der absolut ingenting .\"
Der står vel tilfäldigvis ikke C:\\ på skärmen ... ?
Undskyld hvis det er et dumt spörgsmål, men der er jo mange der ikke er familiäre med DOS.
Avatar billede denboj Nybegynder
16. oktober 2000 - 12:10 #5
slashman/ you got a point there - har du sørget for at indstille BIOS til at starte med at boote fra a: ? ? ?

hold del inde når du starter computeren. ændr bootrækkefølgen til først a: derefter c: eller andet :-)

Avatar billede cstern Nybegynder
16. oktober 2000 - 15:44 #6
Hvis du har vendt kablet til diskettedrevet omvendt er din startdiskette kaput (selvom den er skrivebeskyttet). Du kan se om kablet vender rigtigt ved at lysdioden i diskettedrevet lyser hele tiden når du starter maskinen og bliver ved med det.
Men det er nok ikke det der er galt. I øvrigt, dr.com, virker det normalt også selvom CD\'en er slave på seconday IDE også uden tilhørende master.
Når du starter på disketten (prøv at tage begge harddisk kabler helt af) starter maskinen da op med en A: prompt eller står der noget i retning af NO BOOT PARTITION FOUND?
Avatar billede pwn Forsker
15. november 2000 - 07:58 #7
Tak for de gode forslag

Jeg tror der er en deffekt et eller andet sted. Jeg har installeret adskillige diske før; de er sat OK op i BIOS etc. Ved at sætte en disk i MED et styresystem kører den. Den kan stadig ikke boote fra A selv med en start disk lavet på maskinen selv med en forudinstalleret windows.
Jeg afslutter spm og deler point ligeligt.
mvh
paul