Avatar billede r.mad Nybegynder
02. december 2002 - 09:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opdate BIOS

Hej.
Mit Bundkort er et sis735.
Jeg er løbet ind et helt vildt problem, for jeg har tilsyneladende fået en virus på min BIOS og har haft meget store problemer bare med at komme til en a_promt.
Men jeg har Clearet CMOS og får nogle fejlmeddelser om at CMOS har fejl i CMOS memory og hvordan får jeg rettet dette ???
Mit næste spørgsmål går på, hvordan jeg får læst en ny BIOS ind på mit bundkort, eller bedre endnu, slettet den eksisterene og få indlæst en ny fra DOS ??
Og kan jeg være sikker på at virusen er væk bagefter, eller er der en der har et link til et sted hvor jeg kan finde et antivirus program som arbejder i DOS, så jeg eventuelt kan komme det i forkøbet én anden gang ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2002 - 10:46 #1
det kan være dit bootspor der er inficeret.

kan du boote på en CD kan du som regel boote på en CD med antivirusprogram.

hvad hedder dit styresystem?

for en anden gangs skyld bør du sætte antivirus til i bios, men disable den når du vil installere et styresystem.
Avatar billede r.mad Nybegynder
02. december 2002 - 10:59 #2
mit styresystem er ME, men jeg har været nødt til at slette og har forgæves forsøgt at installere den igen, men håber at det måske ville være nemmere, når BIOS virker korrekt.
Jeg har en CD med BIOS på og kan også komme ind til "Untility" på den, men hvordan sletter jeg den gamle BIOS og installere en ny ???
Den kommer frem med en dialogboks, hvor jeg skal skrive et "fil name" og skal jeg bruge "AWDFLASH eller AMIFLASH"
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2002 - 11:27 #3
du skal hente en biosfil hos producenten, lad os sige at den hedder xxxx.xxx så skriver du awdflash eller amiflash, der kommer en dialogboks hvor den spørger dig om filnavnet, så skriver du xxxx.xxx det skulle virke.
Avatar billede r.mad Nybegynder
02. december 2002 - 14:07 #4
Jeg har nu haft kontakt med producenten af bundkortet og fået at vide, at det ikke vil hjælpe på mit problem, men at jeg skulle load optimal settings, og miraklet skete, ingen problemer under opstart, nu er jeg bare spændt på om det var den ultimative løsning, eller problemet kommer igen ???
Desværre kan jeg ikke finde et sted hvor jeg kan sætte antivirus på i BIOS, Men jeg kunne godt bruge et link til et antivirus program som operere fra DOS.
For at jeg kan give P, må du skrive som "svar" næste gang, ellers kan jeg ikke give P ud .
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2002 - 14:39 #5
ok, godt at de havde en løsning, normalt ville jeg foreslå Load Setup Default i bios, men da du jo havde resat bios, kunne det ikke bruges, men optimizes Setup hjalp altså, herligt.

mht. anitivirus fra Dos, så fulgte der en dosdiskette (spærret) med når man købte et Norton anitivirusprogram, i dag kan blot boote på NAV cd'en, så fungerer det på samme måde og CD'en kan jo ikke inficeres fra harddisken hvor virussen ligger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 07:54 #6
takker for pointene..