Avatar billede vesperillo Nybegynder
30. november 2002 - 18:46 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Deling af forbindelse i lejlighedskompleks - hvordan?

Hej
Her er problemet : 4 lejligheder i lejlighedskompleks vil gerne have internet i adsl klassen. Forestillede mig at etablere én forbindelse med 2 Mbit der skal deles ud blandt de fire lejligheder. Men hvordan er det lige det fungerer? Kan man bare købe en switch og trække netledninger fra beboernes lejligheder ned til den switch og så er det det - eller skal der permanent stå en computer stå tændt(server) sammen med switchen for at det virker?
Måske underligt spørgsmål, men hvad..
Avatar billede thesqunk Nybegynder
30. november 2002 - 18:52 #1
Du skal bare trække en switch. der behøver, så vidt jeg ved, ingen "server" på den måde..
Avatar billede vesperillo Nybegynder
30. november 2002 - 18:58 #2
nu skal jeg også formulere mig rigtigt.
Behøves der overhovedet en computer til det her?
Når ADSL stikket er opsat af teknikeren trækker man så bare et netkabel derfra hen til uplinket i en switch, og tilslutter derefter de andre netkabler fra lejlighederne og tilslutter strømforsyningen til switchen et sted - og så virker det?
Avatar billede riversen Nybegynder
30. november 2002 - 19:08 #3
vesperillo: Sørg for at køb en internetforbindelse med router...jeg vil anbefale CyberCity. På den måde erstatter routeren en server. Routeren kan så sørge for at tildele ip adresser til de forskellige pc'er, så det er egentlig ganske enkelt. Der skal selvfølgelig stadig en switch til.

Men når nu I har fået installeret forbindelse er du velkommen til at kontakte mig, hvis det driller...på icq 19463099.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
30. november 2002 - 19:22 #4
riversen - er du rar lige at kigge på den her?http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netreth/netngrp614.html

og sig mig om den dur til formålet? Det skulle vist være en kombiløsning - router og switch i én.
Avatar billede donwang Nybegynder
30. november 2002 - 19:32 #5
Du skulle hellere købe denne da den har indbygget firewall det ville være en god ting!
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898
Avatar billede donwang Nybegynder
30. november 2002 - 19:32 #6
Avatar billede donwang Nybegynder
30. november 2002 - 19:33 #7
Så er du fri for at der spredes bugs/virus i netværket:o)
Avatar billede vesperillo Nybegynder
01. december 2002 - 19:57 #8
donwang>hmm - godt råd
men efter hvad jeg læser har Netgear også firewall.
Men sig mig  - eftersom der allerede er en router indbygget, er det så nødvendigt at få leveret en router fra TDC/Cybercity for at få værket til at virke?
Avatar billede inmyworld Nybegynder
17. december 2002 - 09:19 #9
det må du ikke gøre da det er dybt ulovligt. og du får en temlig stor bøde for det.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
17. december 2002 - 11:58 #10
inmyworld>hmm?? Hvordan det - hvis alle betaler til en oprettelse og den så bliver oprettet i fællesrummet, hvordan er det så ulovligt at dele en forbindelse?
Avatar billede inmyworld Nybegynder
17. december 2002 - 18:31 #11
man må ikke trækker kabler over matrikelnummere i danmark uden at have fået en tilladelse til det. og jeg snakker af erfaring
Avatar billede jimd Nybegynder
17. december 2002 - 23:37 #12
Det er rigtigt at man ikke må trække kabler over matrikelnumre, men udbyderen (TDC Internet f.eks.) tjekker ikke på de forskellige abonnenter om de bryder dette. Kun hvis man selv gør opmærksom på det, eller hvis man har problemer og får en tekniker til fejlretning på adressen bliver det opdaget. Eller hvis de mistænker abonnenten for ulovligheder på nettet og går loggen igennem, og ser der er 8 forskellige Ip-adresser fra en enkelt lejlighed, hvilket sjældent sker. TDC har over 80000 ADSL kunder. De har ikke ressourcer til at rutine tjekke den slags.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
18. december 2002 - 18:59 #13
Tjah, det må jeg se på. Tak for rådene.
Det er snart jul - så alle får points :)