Avatar billede shandler Nybegynder
29. november 2002 - 20:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Instalation af cd-rom på en 95 maskine

Hej drenge/piger ~:O)
Så skal vi til det nostaltiske hjørne.
Hvordan installere man et standard cd-rom drev på en win95.
Problemet er at jeg ikke ved hvad det er for et mærke af cd-rom, så jeg har heller ingen driver til det.
Jeg vil gerne vide hvad der skal til af filer, hvordan skal Autoexec.bat'en og config.sys'en se ud.
Håber der er nogle som kan hjælpe mig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. november 2002 - 20:38 #1
Der skal ikke være noget i autoexec.bat og config.sys. Hvis du loader driveren der, risikerer du at den går i kapatibilitetstilstand. Blot monter cdromdrevet og start computeren. Den burde selv finde det.
(sørg selvfølgelig for at master/slave er jumpet rigtigt)
Avatar billede shandler Nybegynder
29. november 2002 - 20:47 #2
master/slave er sat som de skal, men windows finder intet. Så vidt jeg ved skal der i auto.. og config... defineres hvad drevet skal have af drev bogstav og hvor driveren skal findes (men det er måske kun så man kan bruge det i dos)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. november 2002 - 20:52 #3
Netop, det er kun hvis du skal bruge det i dos at det skal ind i autoexec og config.
Er cdrom'en på samme idekanal som hd'en ?
Nogle harddiske har forskellige jumper konfiguration, afhængigt af om hd'en er master med en slave på samme kanal, og master alene på kanalen. Skriv evt hvilken hd det er, så skal jeg checke det for dig.
Også de oplysninger der evt måtte stå på cdrom'en, kan du skrive. Det kan jo være der kan findes noget information på internettet, der kan identificere den.

Forresten har du kigget efter at cdrom-drevet bliver genkendt af bios ?
Bliver den ikke det får du aldrig windows til at se den.
Avatar billede stone Forsker
29. november 2002 - 21:42 #4
på cd-rom drevet prøv at flytte jumperen til "CS" og så til det klassiske spørgsmål - er kablet vendt rigtigt.
Avatar billede sekam Nybegynder
29. november 2002 - 23:40 #5
Ser bios CD-Rom drevet?

Har du installeret chipsets drivere til bundkortet?
Avatar billede shandler Nybegynder
04. januar 2003 - 19:51 #6
Efter at have skilt det hele ad flere gange og sat det sammen igen, har jeg nu fået det til at virke. Hvad problemet var fandt jeg ikke ud af.