Avatar billede icantwin Nybegynder
13. oktober 2000 - 23:07 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser (arggg!!!!)

Hejsa...

Jeg har et meget irriterende problem med min computer, nemlig at den konstant fryser under Explorer, spil (SOF og CS) og lign... Ja selv når jeg bare surfer på Internettet hvor computeren bruger meget små resurser kan den finde på at fryse...
Og det underlige er også at frysningen sker på vilkårlige tidspunkter og ikke nødvendigvis når computeren bliver presset eller lign.

Jeg har den nyeste opdaterede Explorer version...
Køre Windows 2000 + service pak 1...
Og jeg kan umiddelbart ikke finde nogen konflikter mellem mit hardware...

Min computer er en 1000 MHz Athlon Thunderbird med et Asus GeForce 2 MX grafikkort, hvis det på nogen måde kan have en indflydelse...

Men har i nogen gode ideer til hvad mit problem kan være... og hvordan jeg evt. kan løse det ?
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2000 - 23:17 #1
Er CPU\'en og grafikkortet kølet godt nok ??? Høj varme og de 2 ting er ikke ret go\'e venner !!!

Hvad ligger temp. på på CPU\'en ???

Snowball
Avatar billede firefox Nybegynder
14. oktober 2000 - 00:33 #2
Er processoren overclocket til 1Ghz, eller er det en ægte 1Ghz?

Hvis det er en 700/750 så kan den godt finde på at blive ustabil pga. for meget varmeudvikling (som snowball også siger)..

Prøv evt. at sætte den til 900Mhz (hvis den er overclocket), og se om ikke problemerne forsvinder.
Hvis det er en ægte 1Ghz, så overvej en ny køler...

- firefox
Avatar billede firefox Nybegynder
14. oktober 2000 - 00:33 #3
Hvis ikke 900mhz hjælper så fortsæt nedaf i hastighed...
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 07:49 #4
det var ligegodt satans - jeg var på en spille café her til aften de havde invisteret i en ordentlig røvfuld PIII 850 MhZ med asus 7100 geeforce 2mx på computeren og ejeren rev sig i håret fordi det skidt grafikkort frøs - og nu er det andet spm. jeg ser om emnet i aften. kan sige at jeg prøvede at skifte fra asus egen driver til nvidia detonator 3 driverne, men det hjalp ikke en skid - Så det eneste jeg kan komme på er at du prøver at skifte til direct x 8.0 - xtom ved hvor den ligger jeg kan ikke lige finde den :-(
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 12:23 #5
Det er en ægte 1Ghz =) og jeg tvivler på at det har noget med kølingen at gøre... da computeren ikke nødvendigvis behøver at yde særligt meget for at den fryser...

Men kan det have noget med Explorer at gøre?
Avatar billede snowball Novice
14. oktober 2000 - 12:40 #6
En CPU behøver heller ikke yde ret meget for at blive for varm !!!

Prøv lige og find ud af hvor varm den er !

Snowball
Avatar billede sen8or Nybegynder
14. oktober 2000 - 12:42 #7
Hejsa ICantWin,

Jeg tror ikke det har noget med IE at gøre, med mindre det konflikter med Service pack´en!

Det er nok snarere et driver-/ direct X problem!

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. oktober 2000 - 13:39 #8
Er der ikke noget med at der kan være problemer med Windows 98/ME, nå CPU\'en kom over 933 MHz? Så vidt jeg husker at have læst, viste mand ikke om problemet også var der i Windows 2000 .. Men prøv at sætter underclocke CPU\'en til 900, bare for at se om det er der problemet ligger ... ;)
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:06 #9
hvordan tjekker jeg hvor varm min cpu er?
Avatar billede sen8or Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:11 #10
Hejsa ICantWin,

Det kan du evt. gøre i BIOS, hvis dit bundkort understøtter dette!

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede snowball Novice
14. oktober 2000 - 15:16 #11
Eller hvis det er et ASUS bundkort du har, så følger der også et program med så du kan se det fra Windows !!!

Snowbal
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:37 #12
ok takker.... men den ligger på 55 grader C...
hvilket jeg godt kan regne ud er lidt for meget... men hvilken grad skal den helst ligge på og kan i anbefale et kølesystem eller lign?
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:39 #13
http://www.hardwaremania.com/News1.shtml
prøv direct x 8.0 kom jeg i tanke om i går
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:41 #14
icantwin// 55 grader er så vidt jeg ved ikke usædvanligt for en thunderbird af den kaliber du er i - jeg har hørt at den kan tåle noget mere - der var et spm. for et par dage side der sagde noget om nogle tabeller fra amd - og jeg mener de var oppe over 90 grader
Avatar billede sen8or Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:46 #15
Hejsa ICantWin,

55 grader er ok - hvis det have været en AMD K6 200 MhZ så havde den været død nu...men det er det jo ikke!

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:08 #16
jeg prøvede at presse computeren lidt og fik den så op på 57 grader C, hvis det har det store at sige.. =)

men hvis det ikke er at varmeproblem hvad kan det så være ?
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:12 #17
Direct x 8.0 prøv det nu
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:13 #18
Det var så tredie gang i spm. jeg har sagt det
Avatar billede lp-byg Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:11 #19
køb en hue til den
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:20 #20
hmm... hvordan kan det have noget med direct x at gøre... når min computer fryser mens jeg kører Internet Explorer ?
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:29 #21
hmm... man må jo starte med hvad man har, og foreløbig har du jo ikke fortalt noget om hvilket mobo du har.
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:32 #22
mobo?
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:33 #23
Motherboard
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:39 #24
ahh ok...(sjov forkortelse)

men jeg har et ASUS A7V ATX motherbord
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:54 #25
hmm - tjoh men så kan jeg kun vende tilbage til direct x 8.0 som en løsning - eller måske en eller anden anden hardware fejl hvilket jeg efterhånden anser for at være usandsynligt. Du er den 3. eller 4. inden for de sidste 24 timer der har oprettet et spm. på et asus 7100 grafikkort - Det kan også være at der simpelthen er en produktions fejl i det skide kort - Som sagt var jeg på netcafé i nat hvor der var blevet købt en røvfuld af ovennævnte grafikkort og ejeren sagde at der var probs med dem alle. Ikke opløftende men det er måske rart at vide hvis man skal brokke sig
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:57 #26
http://www.asus.com.tw/products/Addon/Vga/agpv7100/index.html
og ellers prøv at hoppe ind her og prøv dig frem med driverne - der er både betadrivere og løsladte drivere :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:58 #27
Men prøv nu for pokker direct x 8.0 og se hvordan den kører
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 18:13 #28
ok nu har jeg prøvet at installere direct x 8... men det virker stadigt ikke =(
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 18:25 #29
ok - men prøv med direct x 8.0 at skifte lidt rundt på driverne - både dem fra asus egen hjemmeside som står ovenfor samt detonator tre driverne fra www.nvidia.com
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 18:57 #30
ok... nu har jeg så prøvet at gøre som du siger denboj... men computeren fryser stadigt.. =(
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 19:01 #31
jeg begynder at tro at der er en generel fejl ved asus7100. Der er for mange tilfældigheder her.
Avatar billede cyborgguy Nybegynder
14. oktober 2000 - 19:09 #32
Nu har jeg ikke læst det de andre har skrevet, men hvilket lydkort har du, og har du nogen fornemmelse om det er når der kommer lyd at den fryser ??
Avatar billede icantwin Nybegynder
14. oktober 2000 - 19:49 #33
jeg har et SoundBlaster live player lydkort...

og nej der behøves ikke at komme lyd når den fryser...

jeg har endda oplevet af winamp blev ved med at spille efter at min computer var gået i stå under Explorer...
Avatar billede snowball Novice
15. oktober 2000 - 01:51 #34
Og du er sikker på det er en ægte 1ghz ??? Der er jo nolge firma\'er der bevidst overclocker den for at tjene lidt extra penge !!!

Men hvis det er en ægte 1ghz så kunnne det måske godt tyde på et def. mobo !!!

Snowball
Avatar billede denboj Nybegynder
15. oktober 2000 - 03:31 #35
jeg kom til at tænke på om du har husket at indlæse dine chipsetdrivere ? ? ?

her er lidt oplysninger om dit chipset

Chipset  Feature
The VIA KT133 architecture is based on an innovative and scalable architecture with proven reliability and performance. It is a two-chip set consist of VT8363 North Bridge and VT82C686A South Bridge controllers. Additional key support features include multiple USB Ports, Audio/Modem Riser, and PC Health Monitoring.

jeg fandt lige denne her på via\'s hjemmeside - den fortæller dig hvad du skal gøre for at instalere win 98

Win98 Installation
Q: What is the procedure for installing Win98 on VIA chipset based systems?
A: There are four important steps to follow:
1) Go into BIOS setup and enable USB
2) Install Win98 on your system
3) Download and install the VIA IrQ routing miniport driver from our driver page
4) Download and install the VIA AGP driver from our driver page (for MVP3 & VP3 chipsets only)

driversiden er her

http://www.via.com.tw/drivers/index.htm
Avatar billede icantwin Nybegynder
15. oktober 2000 - 10:15 #36
snowball: ja det er en ægte 1GHz

Denboj: jeg har allerede opdateret chipsetet, BIOS\'en, AGP driveren og en række andre ting...

Og det har da også gjort at den fryser knapt så ofte som den gjorde før... men den fryser stadigt engang imellem =(
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. oktober 2000 - 10:45 #37
har du netkort i ???
Hvis du har, så prøv at pille det ud, det hjalp på min puter....
Avatar billede denboj Nybegynder
15. oktober 2000 - 11:21 #38
tjoh - jeg er helt ude i desperationens kløft nu så jeg har kun råd tilbage som jeg regner med at du har gjort - altså at gå alle driverne igennem fra top til bund - f.eks. kan du have overset at live player har en win 2000 driver på deres amerikanske server, men ikke på deres Europæiske og så videre.

Så til noget af det mere hardcore med at checke al hardwaren - ved at forbinde dét med andre computere - eller bedst af alt at låne et andet grafikkort af en eller anden (ikke 7100) og instalere det for bare at se om den har samme fejl - hvis der er flere ram blokke så prøve dem af 1 af gangen i de forskellige dimm porte (eller hvad de nu hedder) prøve at skifte ide kablerne ud - eller i det mindste secondary drevs ud og måske forsøge sig med harddisken på nogle af de andre kabler

sidst men ikke mindst er der den sidste nødløsning for at finde ud af om du har en deffekt - at prøve at instalere et andet os - f.eks. win98 for at se om fejlen stadig er der eller måske instalere win2000 igen. -selvfølgelig begge dele efter format

Og til sidst hvis du f.eks. bliver hundrede procent sikker på at det er grafikkortet det er galt med - så byt det til et geeforce1ddr af andet mærke (leadtek, creative, lign)

Nå men nu tager jeg på ferie i Jylland i en uge - så du må have held og lykke med det :-)

mvh denboj
Avatar billede icantwin Nybegynder
15. oktober 2000 - 23:39 #39
Jeg opdagede lige at min computer ikke kan finde en driver... men den har installert en driver der hedder Mass Storage Controller (med den konflikter)...

kan frysningerne have noget at gøre med det ?
Avatar billede burningice Nybegynder
16. oktober 2000 - 13:57 #40
Den mass storage Controller er din onboard ATA100 controller. Hvis du ikke bruger den alligevel, så vil jeg anbefale dig at hente den nyste bios (1004c) hvor man kan disable den.

Men hvis det til gændgæld er den du bruger til din systemharddisk, jamen så har er det jo lige før vi har fundet synderen.
Avatar billede bregne Nybegynder
16. oktober 2000 - 17:57 #41
jeg vel helt tilslutte mig fido82 svar : prøv at kigge lidt på netkortet - at pille det ud er måske så drastisk - men ok for at fejlfinde - check-up på drivere etc ..
Avatar billede icantwin Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:54 #42
tak for svaret cyberprofessor... Men hvor helt nøjagtigt under BIOS kan jeg slå det fra?...

syntes ikke rigtigt at jeg kunne finde et sted hvor der stod noget med Mass Storage Controller...
Avatar billede burningice Nybegynder
17. oktober 2000 - 13:30 #43
nu sidder jeg ikke selv liige ved et a7v mobo, men jeg mener du skal ind under... der hvor man kan indstille comporte og printerporten. Der skulle gerne være et punkt der har noget med den controller at gøre.

Tjekker lige...
Avatar billede slashman Nybegynder
17. oktober 2000 - 13:41 #44
Det er i BOOT menuen - et af de sidste 2 punkter - det hedder noget der ikke umiddelbart leder på ATA100, men feltbeskrivelsen er ret klar.
Selvfölgelig skal du så bruge de normale IDE kanaler.
Hvis du fortsätter med ATA100 bör du have de nyeste drivere for dette :
http://www.asus.com/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/socka/kt133/a7v/u160b25.zip
( Nederst på http://www.asus.com/Products/Motherboard/socketa/a7v/index.html siden eller hos www.promise.com )
Avatar billede icantwin Nybegynder
17. oktober 2000 - 14:44 #45
Ok nu har jeg installert driveren \"Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC202625)\" i stedet for Mass Storage Controller... og den er der i hvert fald ingen konflikter ved...

Så nu håber jeg at min lille computer ikke fryser mere =)
Avatar billede icantwin Nybegynder
17. oktober 2000 - 15:39 #46
arhhh den fryser stadigt... snøft!! =(
hvad skal jeg gøre....?

cyberprofessor: tror du at det vil hjælpe at jeg slog ATA100 Controlleren helt af?
Avatar billede burningice Nybegynder
17. oktober 2000 - 21:28 #47
nej... hvis den stadigvæk fryser, men den ingen konflikter har så kan er det højst sandsynligt ikke den der gjorde det :(
Avatar billede icantwin Nybegynder
17. oktober 2000 - 23:02 #48
...damn

andre der har nogle gode ideer?
Avatar billede kurtj Nybegynder
17. oktober 2000 - 23:14 #49
Du er nok nødt til at strippe den helt ned,indtil den kører stabilt. Og prøve at skifte diverse dele som denboj skriver. Hvis det ikke er en \"gør det selv\" pc,syntes jeg du burde indlevere den til din forhandler.
Avatar billede icantwin Nybegynder
18. oktober 2000 - 00:56 #50
god ide
Avatar billede kilobite Nybegynder
12. november 2000 - 01:55 #51
Avatar billede kilobite Nybegynder
12. november 2000 - 02:01 #52
Og i øvrigt Søren så tror jeg sku´ lige du skal ta´og hilse Line fra mig...

Johnny koch Petersen fra nyby du ved.. D.v.s Nu er det jo Århus
pcdoctors@mail.tele.dk