Avatar billede imp-utc Nybegynder
26. november 2002 - 00:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skifte mellem styresystemer...

Hejsa...
Jeg har både MacOS 9.2 og MacOS X på min PowerBook G4... Den har valgt at starte op i OS X, men da jeg har været så dum at glemme min kode (jeg ved godt det er ret uintelligent at gøre) kan jeg ikke logge på. Jeg husker at jeg, dengang jeg brugte OS 9.2, ikke behøvede skrive kode for at komme ind i den og derfor vil jeg gerne vide hvad jeg kan gøre så den starter op i OS 9.2? Vil ikke formattere den endnu da jeg har en hel del vigtige filer jeg gerne vil have smidt over på et netværksdrev først...

Jeg har prøvet det med at holde alt-knappen inde når jeg trykker power, men enten er det mig der er hjernedød eller også fungerer det ikke... Den viser bare sådan et opdater-ikon til venstre, en pil til højre og i midten en harddisk hvor der står X nede i hjørnet...? Hvordan skifter jeg den så over til at være OS 9.2?

Håber VIRKELIG I kan hjælpe mig da det er MEGET vigtigt jeg får reddet de filer der ligger på den inden den bliver formatteret... Derudover vil jeg gerne lige være sikker på at jeg rent faktisk KAN formattere den selvom jeg har glemt koden...?

Mvh. imp
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2002 - 00:49 #1
Du skal have fat i din installations-CD til OSX, når den starter med at ville installere, kan du quitte og fra menuen vælge noget der ligner: reset af password, eller sådan noget. Det burde hjælpe dig!

Held og lykke til!
Avatar billede imp-utc Nybegynder
26. november 2002 - 01:13 #2
Vil du ikke være sød at svare på alle mine spørgsmål?

Jeg har prøvet det med at holde alt-knappen inde når jeg trykker power, men enten er det mig der er hjernedød eller også fungerer det ikke... Den viser bare sådan et opdater-ikon til venstre, en pil til højre og i midten en harddisk hvor der står X nede i hjørnet...? Hvordan skifter jeg den så over til at være OS 9.2?

Derudover vil jeg gerne lige være sikker på at jeg rent faktisk KAN formattere den selvom jeg har glemt koden...?

Mvh. imp
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2002 - 01:29 #3
Du kan ikke skifte til OS 9, hvis den ligger på samme partition som OSX på din harddisk. Hvis du vil noget, må du fremskaffe din installations-CD. Den kan hjælpe dig til at skifte password uden at skulle reformatere. Du kan også starte fra en anden OS9-start-CD, og så vælge OS9 som startsystem i Startupfolder, men det kræver stadig at du har en CD du kan starte fra. Den starter du fra ved at holde C-tasten nede under opstart
Avatar billede skwat Praktikant
26. november 2002 - 01:31 #4
Jeg tror ikke at du kan komme ind i os 9.2, jeg mener nemlig ikke at det er en komplet 9.2 der følger med osX.

Og ja, du kan nemt reinstallere osv. uden at kende passwords
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2002 - 01:36 #5
Skwat ->Det kommer sandeligt an på hvilken OS X du har! Der var 9.1 med 10.0.3, 9.2.1 med 10.1 og nu kommer der slet ikke nogen 9'er med 10.2 med længere :-) Der er 9.2.2 med alle nye Powerbooks. Det eneste der skal til er at starte fra CD'en. Uden CD kommer imp-utc ikke længere.
Avatar billede skwat Praktikant
26. november 2002 - 01:51 #6
ok egonspock køre selv 10.2 måske det er derfor jeg havde den opfattelse
Avatar billede egonspock Seniormester
26. november 2002 - 02:10 #7
Skwat: det er desværre noget vås. Der findes ingen halve udgaver af OS9. Problemet opstår først næste år, når man på nye maskiner ikke længere vil kunne boote fra OS9. imp-utc's problem skyldes at OS9 og OSX ligger på samme partition, og derfor kan man kun vælge OSX, der er det valgte styresystem på den aktive partition. Hvis der var flere partitions med hver deres OS, kunne man sagtens vælge det ved at holde alt-tasten nede.  Det eneste der hjælper her, er en start-CD med enten OS9, som vil kunne sikre at imp-utc kan vælge OS9 som startsystem, eller en OSX-CD, der kan resette password.  Selv OS 9.2.2 kan sagtens installeres og køres som primær OS på alle de Macs jeg har i nærheden, men det kunne jeg da ikke finde på, nu jeg har Jaguar ;-). Pas i øvrigt på det med at have en "opfattelse". En dag fanger du dig selv i at have den opfattelse at 2+2=7 og kan ikke forstå at andre ikke forstår dig, for de må da acceptere din "opfattelse". Hold dig til facts og ikke tro.
Avatar billede imp-utc Nybegynder
27. november 2002 - 09:39 #8
Mange tak for hjælpen... Jeg fik ordnet det og har nu formatteret og installeret MacOS X... :D
Avatar billede skwat Praktikant
27. november 2002 - 15:16 #9
egonspock: Hvis du er typen der ikke kan tale pænt er det bedre at lade være med at tale.
Jeg tillader mig at citere dig selv 'nu kommer der slet ikke nogen 9'er med 10.2 med længere', jeg køre selv 10.2,(Og ja,jeg er nu i mac verdenen, men gammel i BSD'en) et fact jeg har opdaget er at når jeg forsøger at starte et clasic mac program starter den en gammel mac skald op(eller prøver).
Avatar billede egonspock Seniormester
27. november 2002 - 21:21 #10
Skwat: Det er da ganske korrekt det jeg skriver. Når du køber 10.2 hos Apple får du ikke OS9 med. For at få OS9 er du nødt til at købe en ekstra CD til kr. 159 direkte fra Apple. At du har 9 på din maskine betyder jo blot at maskinen er leveret med OS 9 og formentlig OSX også. Hvis du vil se en bestillingsseddel til OS9 for dem der har købt OSX 10.2, kan du se her: http://www.apple.com/dk/macosx/upgrade/macos

Det var skam bare for at lære dig noget om forskellen mellem at tro og vide, og ikke for at være uvenlig. Igen skrev du noget du troede uden at vide noget om det, så jeg gentager gerne: hold dig til facts og ikke tro.
Avatar billede skwat Praktikant
28. november 2002 - 09:32 #11
Jeg vil gerne have et fact, hvad er det jeg har sagt som ikke er fact?
Avatar billede egonspock Seniormester
28. november 2002 - 17:58 #12
Okay, jeg dummede mig der. Jeg læste dit forrige mail således at du tog det som et fact at der kom OS 9 med når man anskaffer sig 10.2. Taget helt bogstaveligt skrev du det ikke, men du nåede at insinuere at det var forkert at jeg skrev at der ikke gør.
Derfor har du ret: du skrev ikke noget, der ikke var et faktum i dit forrige indlæg, kun noget der kunne misfortolkes som et faktum.
For lige at gentage: Der kommer ikke OS9 med, når man køber MacOS 10.2 hos Apple. At du har både OS9 og OS10 på din maskine, betyder blot at du fik dem med da du købte maskinen, eller at du måske købte OS10.1-pakken,  som også indeholdt en OS9 CD.
Det gør der blot ikke hvis man køber 10.2.
OS9 er kun en mulig udvidelse til 10.2, og ikke en essensiel del af Operativsystemet. Derfor skal man anskaffe sig OS9 separat hvis man i dag køber OS 10.2 hos Apple. Jeg har da også OS9 på min maskine her, men det havde jeg også før jeg fik 10.2.
Men jeg giver mig, og jeg tog fejl: Du sagde ikke at OS9 kom med 10.2, men blot at OS9 starter på din maskine når du åbner et 'classic' program. Jeg tog grueligt fejl, og det må I alle undskylde. Men bortset fra det, velkommen til Mac-verdenen. Det var ikke meningen at jage dig bort igen!