Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 10:59 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

amdk6

Til den der kan komme med en udførlig beskrivelse hvordan man oveclocker et asus p5a motherboard, med en meget venlig brugervejledning selv en idiot (som mig) kan finde ud af det. Har prøvet www.overclocking.dk / www.overclockers.com men fatter ikke en klap af hvad de skriver.

HJÆLLLLP....!!!!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:06 #1
Historien indtil nu.. http://www.eksperten.dk/spm/26603
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:11 #2
Den eneste grund til at jeg lukkede spørgsmålet var for at give flere point.
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:11 #3
895 point er da bedere end 500.
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:14 #4
jly, hvis du klikker på de point du har givet spm. kan du ændre antallet. Du behøver derfor ikke afslutte det og oprette en nyt spm. bare for at ændre på det antal point du vil give.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:15 #5
Du kan godt afsætte flere point til et spørgsmål uden at oprette et helt nyt ét. Se selv ovre til venstre her, under kategorien.
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:15 #6
Øh.. det vidste jeg ikke Sorry
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:16 #7
woops. sorry sjensen. dit indlæg var her ikke da jeg indlæste siden :)
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:21 #8
helt ok xtom. flere sjæle samme tanke !!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:22 #9
Men altså .. med al respekt for det gamle spørgsmål .. jeg synes næsten ikke et svar kan komme tættere på end hvad teknik skriver. Desuden bør en forudsætning for enhver overclockning være at ens system kører stabilt INDEN man forsøger at tweake rundt på det.

Desuden synes jeg personligt at hvis du ikke forstår at (over)clocke ud fra de indlæg der er kommet, at du så skal holde dig helt fra det. Overclockning er altså ikke noget man bare lige gør såen uden videre. Det forudsætter en anelse baggrundsviden, så man er klar over hvad man i det hele taget sidder og piller ved.

Xtom` =)
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 11:56 #10
Dvs at du mener at teknik skal have pointene, så må han jo komme og skrive et eller andet så jeg kan give ham de 500, og resten fordelt ud på jer andre....?
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. oktober 2000 - 12:03 #11
jly, du skal selvfølgeligt ikke give nogen point hvis du ikke synes du har fået den hjælp du ønskede, men sådan som xtom skriver det mener jeg han lægger op til at du burde fortsætte dialogen med teknik der trods alt synes at vide noget om det.

På den måde kan du måske få den hjælp du har brug for og i sidste ende give dine point til de eller de person(er) der hjælper dig med dit problem.

Jeg vil derfor foreslå at du går tilbage til det oprindelige spm. og prøver om ikke du kan få kontakt til teknik ved at skrive en kommentar. Så burde han modtage en mail og dermed se hvad du har skrevet.

Alternativ kan du jo oprette et nyt spm., med 0 point, hvori du i spørgsmålets beskrivelser henvender dig til teknik a la \"Teknik, hjælp ønskes..\" og i tekstdelen kan du så henvise til dette spm.

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. oktober 2000 - 12:12 #12
al den baggrundsviden du har behov for kan du få (på engelsk) fra www.tomshardware.com
En gennemgang af K6-2 overclocking på et ældre Asus board, kan læses her:
http://www6.tomshardware.com/howto/00q3/000725/index.html
(DET ER IKKE ET P5A BOARD, men hovedideen er der da)
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. oktober 2000 - 13:20 #13
JLY,

Man kan faktisk naesten ikke overclocke
en AMDk6 processor. Jeg har en AMDK6 200@233
og det var alt hvad jeg med fandens vold og magt
kunne tvinge ud af den.

Hvis du er saa ny i \'faget\', saa koeb en
Jumperless motherboard og en Celeron A-processor.

f.eks. Asus P3B-f (slot 1) og en Celeron ca.600 slot 1.  Saa mangler du bare RAM, GFX, HD..
(Bundkortet af maerket ASUS og ABIT har i tidens
loeb vaeret kendt for at vaere gode til overclocking)

Med dette udstyr kan du via BIOS justere paa CPU\'ens hastighed, - og det er MEGET NEMT for
en nybegynder at arbejde med.

Saa lad vaere med at spilde din tid paa en
gammel maskine.. koeb noget ordentligt udstyr!
Naar du saa har laert lidt mere i \'faget\' kan
du jo proeve din gamle AMDK6...

Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2000 - 15:49 #14
Gimme all your points ....yeaaah.  :-))))

>>jly

Jeg synes kun du bør uddele alle points, hvis du får løst dit problem.
At den tid og indsats folk har lagt så har en værdi uanset er du jo ikke tvunget til at give dem credit for.

Men det er lidt cheap at få så mange svar uden at give bare ét point ud.
Når ikke du får en løsning, så vurderer du selv, om du synes indsatsen berettiger til nogle points - og hvor mange det er, men \"Nul\"...det er ikke ligefrem generøst.

>>Xtom`/Sjensen Tak for pæn kritik/henvisning.

>>jly...Jeg har ikke tid i øjeblikket.
Odds er, at du får et fornuftigt svar her et sted inden alt for længe.
Hvis ikke der er svar når jeg vender tilbage søndag/mandag så skal jeg da gerne kopiere jumper tabellen over til dig, men den står som sagt på MB.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 07:13 #15
hmm - det er jo igrunden et kort med nogle små problemmer du har der he he - jeg arbejdede noget med et i sommerferien :-) På en 500 MhZ - grunden til ustabiliteten var nu at der manglede agp drivere - helt nøjagtigt asus aladin V agp 1.69 og en ide driver - dem finder du her -

(åhr fuck min computer er imod mig - alis side er nede)

et eller andet sted her ligger ali agp aladin V version 1.69
www.ali.com.tw
og hvis den ikke virker som lige nu f.eks. så ligger der en lidt ældre på
www.asus.com.tw - men den kunne jeg sateme ikke finde

men jeg fandt ide driveren og den ligger nedenunder

http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=misc/ide/aliide34.zip

Din BIOS finder du her

http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/bios_socket7.html#p5a-b

jumperindstillingerne må du selv rode med - de ligger her

http://www.asus.com.tw/Products/motherboard/pentium/p5a-b/jumper.html

og en udførlig forklaring må teknik klare - jeg tager på efterårsferie til Jylland i en uge nu *LOL*

i må ha det
Avatar billede jly Nybegynder
16. oktober 2000 - 11:46 #16
Teknik
jeg ser frem til din kommende afhandling som du jo siger du laver så jeg kan forstå det.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. oktober 2000 - 20:42 #17
Jumper listen kan du se her:
http://www.asus.com/Products/Motherboard/Pentium/P5a/jumper.html

Der er eksempler på en masse K6\'ere (både 1, 2 og 3), men generelt som allerede sagt er K6\'ere ikke nemme at clocke...
Desuden kan du jo så kigge lidt nærmere på FSB (Front Side Bus), der giver bedre performance at have højere FSB (men \"slider\" mere på andre kort (PCI/AGP), så vær lidt forsigtig)
Avatar billede teknik Juniormester
16. oktober 2000 - 21:05 #18
>> jly Jeg har lige sakset lidt af det her med fra mit gamle svar, da det åbenbart nu er overclocking der er på bordet, og ikke \"stabilitet\".....

Indstillingen af processorens hastighed og spænding
- altså de ting man bruger ved overclocking
Gøres i dit tilfælde ved at flytte Jumpere (=små forbindelsesklemmer) nede på bundkortet

Der er 3 \"grupper\" af jumpere, som har interesse.
En gruppe  for \"Bus frequency\" standard=100Mhz i dit tilfælde
En gruppe for \"Multiplier\" Standard=x5 i dit tilfælde
og en Gruppe for spændingen til CPU, målt i Volt - Kaldes \"Vcore\"
...Den hastighed du \"får\" er bus frekvens x multiplier, altså 100x5=500

Nøglen til succesrig overclocking plejer ikke så meget at være at flytte disse to, da det ofte giver dårlig stabilitet.

Nøglen er at flytte disse to, sætte en ordentlig motherfucker køler på, og så øge den sidste indstilling \"Vcore\" ganske lidt opad.
Vcore er den spænding, som de mange millioner transistorer inde i CPU forsynes med.
Standard=? -husker jeg ikke

Jeg checkede Denbojs link. -Af uvisse årsager mener han at du har et P5A-B...
Jeg har holdt mig til P5A...(settings er sikkert nøjagtig de samme)
-ligger her http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/pentium/p5a/jumper.html

Bushastighed stilles på Jumpers FS0 FS1 FS2 FS3
-Sidder lige under højre side af AGP slot

ved 100Mhz står de på klemme hhv 2-3 1-2 1-2 1-2
ved 105Mhz så er det            1-2 2-3 1-2 1-2
ved 110Mhz så er det            1-2 2-3 1-2 2-3
ved  97Mhz så er det            2-3 2-3 1-2 1-2
Multiplikatoren stilles på jumpers BF0 BF1 BF2
-Sidder rimeligt utilgængeligt ved siden af RAM slots inde bag ved Hadrddisk osv.
ved x5,0 er det                    1-2 2-3 2-3
ved x5,5 er det                    1-2 1-2 2-3

Altså maksimalt 110x5,5=605Mhz med disse indstillinger.

Der er også Busfrekvenser på op til 120Mhz, men dem får du sikkert ikke brug for.

Den sidste indstilling Vcore er ikke vist hos ASUS, men står både i manual og på bundkort.
Jumpers sidder ved venstre side af AGP slot
Jeg er ikke 100% sikker på standard indstillingen, men mon ikke den er 2,1 eller 2,2Volt
Du kan prøve at sætte den lidt op (eller ned, som jeg foreslog sidst)...Normalt øger man den lidt, når man clocker, men jo mere Volt, jo større risiko for at brænde CPU af.
Jeg anbefaler at du holder dig på indenfor max. 0,1 Volt fra originalindstillingen.

I første omgang vil jeg ikke anbefale dig at gå i krig med overclocing.
Som grund nr.1: Den eneste indikering af man \"strammer den for meget\", er at systemet bliver ustabilt.
Når dit system i forvejen er ustabilt, så mangler du noget at styre efter.

Dernæst er K6-II altså slem til at blive alt for varm..(temperaturen fra BIOS er typisk en temperatur på Chipsæt, ikke på CPU, men ok det findes)
Uanset hvad, - så har du som grund nr.2 - Brug for en større køler/blæser inden du clocker

Når du har disse to ting på plads, så først er det tiden at kaste dig ud i overclockingens glæder (og sorger).

Desværre må du som mange nævener ikke skrue forventningerne for højt op.
...Jeg tror mest på 97x5,5 = 533Mhz. Alt andet bliver rigeligt hot.
Altså kun 6,6% øgning reelt lidt mindre 4-5% pga. den negative effekt på fx. grafikkort, som kørere 1/3(eller 2/3) af de 97Mhz.

Er du rigtig heldig, så ender du måske på 550.
Det vil få større effekt med 5x110, end med 5,5x100, fordi du så øger hastigeheden op imod PCI/AGP busserne
Her kan Ram dog risikere at sige fra, ligeledes grafikkort osv.

Overclocking hvor bus frekvensen øges bliver aldrig nemt, for man skal hele tiden gætte sig til hvilken del af systemet det er, som \"ikke kan tåle mosten\" -Til gengæld er det rigtig effektivt når det virker, fordi det også løfter fx grafikkortsydelsen med opad.

Så er der - ikke - mere for den 25 øre.....

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
16. oktober 2000 - 21:18 #19
Ups tigerdyr...lyder det troværdigt, at jeg skriblede på mit megasvar mens du svarede....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. oktober 2000 - 21:54 #20
God forklaring... det sker jo at man skriver mens andre svarer (gør det alt for ofte selv)
Avatar billede jly Nybegynder
18. oktober 2000 - 08:31 #21
Mang tak for alle svarene jeg har nu fået clocket den op og den køre stabil ca 30 Sek om opstarten. TAK..!