Avatar billede 0ffline Nybegynder
25. november 2002 - 18:10 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

Links til tutorials

Hej
Findes der nogle gode dansksprogede sider der viser/ fortæller hvordan man kommer igang med databaser?
Det skal være helt fra amøbe newbee stadiet...

Jeg betragter ikke activedeveloper.dk som værende god, da man ikke kan følge eksemplerne, når man kender - 0 til emnet iforvejen

Hvis I skulle ligge inde med nogle gode urls, så smed dem venligst her :)

/0ffline
Avatar billede sjap Praktikant
25. november 2002 - 18:58 #1
Avatar billede mugs Novice
25. november 2002 - 19:03 #2
Jeg har en del materiale i Access97. Bl. a. 13 word-lektioner med skærmdumps omhandlende hvordan du skruer en database sammen helt fra bunden. Den omhandler konstruktionen af en db til en CD-samling. Materialet er lavet til undervisningsbrug efter metoden een hånd i bogen, een hånd på klaveret. Du får samtidig den færdige db, så du kan se hvordan
Avatar billede sjap Praktikant
25. november 2002 - 19:04 #3
Hvis du kan bruge engelsksprogede sider, så findes der er række udmærkede guider på

http://databases.about.com/cs/tutorials/
Avatar billede 0ffline Nybegynder
25. november 2002 - 21:17 #5
Tak for jeres svar på spørgsmålet, men ...
superjap>>
Du er den eneste der har smidt en dansk url, men da indledningen starter

<citat>  ....forudsætter at du har et grundlæggende kendskab til Microsoft Access 97 (eller eventuelt tidligere versioner af Access) svarende til slutbruger-niveau. </citat>

kan man vel ikke rigtigt sige at den er målrettet til totalt nybegyndere.

susanne larsen>>
Det er nogle meget fine links der, men desværre ingen dansksproget, som jeg efterlyste

mugs>>
Ja, jeg ved nærmest ikke hvad jeg skal sige :O)
Det er da dejligt at du ligger inde med noget sådan materiale, det er måske noget der er tilgængeligt for alle, eller? Derudover aner jeg ikke om det er noget sådan jeg søger, da jeg ikke aner hvad dette skærmdumps er for en fisk.

Alt ialt syntes jeg desværre endnu ikke at have fået noget brugbart svar på spørgsmålet (måske lige med undtagelse af mugs's besvarelse, da jeg ikke helt forstår)

Jeg afviser ikke jeres besvarelser, da de selvfølgelig også tæller for noget. Håber bare der kommer en enkelt eller 2 som rammer plat mht. sprog og niveau
Avatar billede mugs Novice
25. november 2002 - 21:20 #6
Skærmdump -> Billeder af skærmen for at illustrere detaljer i f.eks en lektion. Læd din e-mail så sender jeg en enkelt eller 2, så du kan se om det er noget for dig.
Avatar billede 0ffline Nybegynder
25. november 2002 - 21:26 #7
Det lyder spændende, min mail er
angelica@exciter.dk
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
26. november 2002 - 19:17 #8
>>offline sorry var ikke klar over du efterlyste danske links, av den var værre ;) går lige i tænkebox...
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
26. november 2002 - 19:32 #9
her noget på dansk :)
http://www.uv.tietgen.dk/staff/nokn/materiale/
....se under Databaser I og Databaser II (SQL)

normalisering og E/R diagrammering er bare nogen af de emner, som det godt kan betale sig at ofre en del tid på. Har du normaliseret dine tabeller korrekt, tja så bliver det hele altså noget nemmere :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
26. november 2002 - 19:33 #10
...hvad med bøger - er du interesseret i evt. danske titler, eller... ?
Avatar billede 0ffline Nybegynder
27. november 2002 - 06:19 #11
Undskyld, jeg først vender tilbage nu.
susanne larsen>>
Nej, det er fint med de links du allerede ahr smidt. Har kigget forbi idgforlag, og der kan jeg finde et par enkelte titler.
mugs>>
Det materiale du har send set dejligt overskueligt, og tilgængeligt ud :O)
Hvad skal der til for at skaffe de sidste 11 lektioner?
Avatar billede mugs Novice
27. november 2002 - 18:12 #12
Offline > Hvad der skal til? Ikke mere end dette. Jeg er på en lille tjenesterejse, og er ikke hjemme før TOR eftermiddag. Så sender jeg dig resten, du vurdererer så, hvor mange point det er værd, giver mig dem, og så er den potte ude.

Må jeg zippe filerne?
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. november 2002 - 18:15 #13
Så skal der gøres reklame ;)  Har en kammerat der har lavet denne her http://www.ildstorm.dk/showall.php?type=asp  syntes selv den er meget fed handler om asp og access skulle være lige til at gå til :)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
27. november 2002 - 19:47 #14
mugs>>
Det lyder bare rigtigt skønt. Filerne må meget gerne zippes. Hvis jeg herefter eventuelt uploader zipfilen på min server, i en kort periode så den er tilgængelig for andre brugere af Eksperten, så følger vi vist reglerne, så godt som muligt. Opretter derefter spørgsmål gående direkte på dine lektioner, således at du kan få passende points :O)

michael-k>>
Jamen, denne type reklamer er yderst velkommne i min mailbox. Det ser rigtigt lovende ud.

Jeg lukker hermed spørgsmål, og siger tusinde tak for hjælpen alle sammen. Jeg forhøjer lige points for at I kan få points der passer lidt bedre til jeres indsats.

mugs>> Jeg afsætter ingen points til dig i dette spørgsmål, da det vist er mest korrekt at gøre det i et seperat spørgsmål, gående direkte på lektionerne

Endnu engang, tusinde tusinde tak

/0ffline
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 22:07 #15
Var da så lidt - og thnx for p
....og sig endelig til hvis du får brug for titlerne på nogen gode bøger om Access. IDG-hæfterne er ok til noget af det grundlæggende, men ønsker du at lære mere, er det en lidt anden litteratur du skal have fat i ;)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
27. november 2002 - 22:10 #16
Lyder dejligt...
Dog er det grundlæggende, nok lige langhåret nok til mig pt. :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
28. november 2002 - 11:10 #17
;) rigtig god fornøjelse
Avatar billede mugs Novice
28. november 2002 - 19:38 #18
Offline -> Begynder at sende om lidt.

Jeg vil dog bede dig om ikke at uploade filerne. Disse er lavet i arbejdstiden, og min arbejdsgiver har dermed betalt i form af arbejdstid, og derfor toleres det ikke, at filerne ligger offentlig tilgængelig. Jeg har en stiltiende aftale om, at jeg må sende filerne fra mig til enkeltpersoner. Så derfor vil alle der beder om det få filerne tilsendt. Så har vi også tilgodeset eksperten's regler.

Spørgsmålet om offentliggørelse har været oppe at vende før, bl.a. har en coadmin også villet uploade filerne, men af samme grund som her, bad jeg vedkommende lade være, og det blev accepteret.
Avatar billede mugs Novice
28. november 2002 - 19:40 #19
Ps.: Glemte at skrive, at jeg ikke er hjemme i næste uge. skalm på kursus fra SØN til FRE. Så lidt tålmodighed udbedes - Tak.
Avatar billede 0ffline Nybegynder
28. november 2002 - 19:56 #20
Det er en aftale, jeg uploader ikke filerne. Kendte ikke lige til den anden metode, men det lyder da fint.
Du kan hente lidt points her for den gode indsats og gerning
http://www.eksperten.dk/spm/288957

Venligst
/0ffline
Avatar billede mugs Novice
28. november 2002 - 20:42 #21
Sendt til peterpan10
Avatar billede jpalleandersen Nybegynder
29. november 2002 - 11:35 #22
mugs > > Ku' du ikke også sende filerne til mig?
På forhånd tak....
Avatar billede mugs Novice
29. november 2002 - 16:31 #23
jpalleandersen -> Johh - Når du lægger din e-mail adresse!!!
Avatar billede jpalleandersen Nybegynder
01. december 2002 - 13:00 #24
Mugs -> UPS.. det har du da ret i. Adressen er j.palle.andersen@get2net.dk
SORRY.

pft.
Avatar billede mugs Novice
18. december 2002 - 00:40 #25
Filerne er sendt til jpalleandersen med en undskyldning for forsinkelsen.