Avatar billede masterdraco Nybegynder
25. november 2002 - 12:20 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kontrol over båndbredde

Jeg har brug for at kune styre min båndbredde således at serveren selv skruer op og ned for båndbredden på givne tidspunkter dvs. fra kl. 08:00 - 16:00 max 10% forbrug af samlet båndbredde til isp. 16:00 - 08:00 100% forbrug.

men det skal kunne styres 110%

er der nogen der ved hvordan det skal sættes op ??
Avatar billede anuseren Nybegynder
25. november 2002 - 12:22 #1
110%... du vil overclocke din forbindelse?

:o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. november 2002 - 12:22 #2
Jeg mener ikke at dette kan lade sig gøre med en ren software løsning. Du kan gøre det med en cisco switch på port niveau (ikke software port, men net port). Cisco bruger det bl.a. til videokonference til at sikre at video konferencen får båndbrede nok, men ikke tager det hele
Avatar billede masterdraco Nybegynder
25. november 2002 - 12:29 #3
jeg mener nu alligevel jeg på et tidspunkt har set en løsning lavet på en linux rent software mæssigt (mener det var på euc syd)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. november 2002 - 12:33 #4
bufferzone> kan det lade sig gøre hardware, kan det også lade sig gøre software...

men ja, det kan godt lade sig gøre... (jeg husker bare ikke lige hvordan... søg på google efter bandwidth-throttling)
Avatar billede snowball Novice
25. november 2002 - 12:36 #5
masterdraco: Rigtigt nok. De har brugt/bruger det på EUC Syd, og så vidt jeg ved, så var det også via en ren Linux løsning som styrede det ! Du kan evt. prøve at kontakte Jesper Lund (Ballbreaker) da han jo på et tidspunkt stod for alt Linux på skolen.

Snowball
Avatar billede dank Nybegynder
25. november 2002 - 12:59 #6
QOS/CBQ hedder det. Søg på freshmeat efter "cbq.init"

Der kan du styre det pr netkort, tidsintervaller, protokoller m.m.

Herinde på eksperten.dk har jeg svaret nogle gange på det samme spørgsmål. søg efter "bandiwth" "fiar baindowith" o.s.v.
Avatar billede blueprint Nybegynder
25. november 2002 - 13:03 #7
Avatar billede dank Nybegynder
25. november 2002 - 13:10 #8
nu ville jeg ikke ikke have smidt link på, men jeg synes ikke så godt op ovenstående link, derfor vil jeg istedet forslå

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/Bandwidth-Limiting-HOWTO.html

(som også ligger på tldp)
Avatar billede dank Nybegynder
25. november 2002 - 13:11 #9
^ Som benytter cbq og ikke hbq og kan styres til at ændre sig selv på givne tidsintervaller. (hvilket jeg selv benytter på et LAN/WAN)
Avatar billede blueprint Nybegynder
25. november 2002 - 13:33 #10
>> dank
..snublede også bare hurtigt over det(som kan bemærkes, var det også blot en kommentar, ikke et endeligt svar.) :)

~bluePrint
Avatar billede masterdraco Nybegynder
26. november 2002 - 11:49 #11
ok fik et svar der kunne bruges til noget via mail !

Kort fortalt:
1. Lav en kerne med understøttelse af Queing discipline TBF.
2. Reboot
3. Kør en kommando der ligner denne: "tc add qdsic dev eth0 root tbf rate 1024kbit burst 10240 latency 100ms" 4. Dit eth0 nertkort er nu sløvet ned til 1 Mbit. 5. Lav et cronjob der stiller hastigheden når du skal. 6. Kør samme kommando igen, bare med change istedet for add.
Avatar billede dank Nybegynder
26. november 2002 - 12:02 #12
Det var sgu ellers noget af en omvej.

1: De fleste kerne af RH understøtter QOS/CBQ
2: Download cbq.init scriptet
3: Lav en config filen
4: Nu virker det - og du har lige sparet et par timer.

cbq.init laver iøvrigt ikke andet end at omskrive 'tc' kommandor til noget letlæseligt.