Avatar billede larsdp Nybegynder
24. november 2002 - 15:21 Der er 6 kommentarer

3d visualisering...

Hvordan kommer jeg i gang. Jeg har et billede af et hus som jeg gerne vil ligge et nyt tag på således det bliver rigtigt dvs på mål eller sådan at det giver et nogenlunde realistisk billede af hvordan det kommer til at se ud.
Meget gerne eksempler eller tutorials...
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. november 2002 - 15:33 #1
Det første er jo nok at have målende på taget.  Derefter skal du sætte enhederne i 3dsmax til centimeter eller millimeter alt efter hvad du vil bruge.
Det gør du ved at gå op i customize og vælg unit setup  der kan du så vælge hvad du vil bruge.

Så skal du have lavet taget  er det sådan noget bølge tag  altså tagsten kan du enten finde en texture på nettet som er lavet.  Der kan du så lave to bokse som du sætter som et tag  og smider texturen på  eller selv tegne taget ved at bruge line.

Har du mod på selv at tegne tagstene så det bliver lidt mere realistisk skal du bruge line igen  men hvor du sætter den til smooth  så du kan lave buer.  Du finder line under  Create og så den der hedder shapes    når de er tegnet extru modify på.  Så skal du så have lavet den rigtige farve  der kan du vælge en almindelig en. eller du kan lave en texture i feks. photoshop som du så kan smide på.

Hvis det lyder helt vulapyk det jeg skriver må du lige sige til  så skal jeg forsøge at være lidt mere grundig :)
Avatar billede larsdp Nybegynder
24. november 2002 - 15:59 #2
hvis jeg bruger den nemme løsning med en box og et bumpmap hvordan laver jeg så mål på taget...altså sætte en størrelse på hver tagsten??
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. november 2002 - 16:05 #3
hvis du mener en texture (bump map  kender ikke lige det ord ) men tror det er en texture du mener.  Kan du i din matriale editor når du har valgt texturen bruge den der hedder  tiling som du finder under coordinates  til at justere din texture
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. november 2002 - 16:15 #4
ahh dumme mig  nu ved jeg hvad det er  og ja du bruger stadig tiling til at justere størrelsen :)
Avatar billede jaws3d Nybegynder
23. december 2002 - 03:27 #5
Det som er det sværeste i den her sag er at finde det korrekte perspektiv.
dvs det billede af huset, er taget ved en bestemt synsvinkel, og den skal du finde for at kunne lave tricket...

Det hele er ret enkelt, MAX har sin egen tutorial, i hjælpefilen (Using Camera Match).. der er det hele beskrevet.

Det er et værktøj der ved hjælp af mål og Cam points kan regne ud helt precis hvilken vinkel, og hvilket perspektiv billedet er taget med.... God Fornøjelse..

PS, jeg har en tutorial med et Tag jeg har lavet, hvis det skulle blive nødvendigt..
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 01:44 #6
lukketid ?