Avatar billede holeinthewall Nybegynder
21. november 2002 - 11:58 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Port

Kan man endre den port man tilgår en side gennem?

Normalt er det port: 80
Avatar billede gybel Nybegynder
21. november 2002 - 12:05 #1
Det kan man da..
Hvad er det som du vil gøre?
Vil du have en side der kører på en anden port eller vil du tilgå en anden side via en bestemt port?? så ser det sådan ud http://ip:8080/sti
Avatar billede holeinthewall Nybegynder
21. november 2002 - 12:47 #2
Er der andre porte end 80 som man kan gå på internettet med?
Avatar billede gybel Nybegynder
21. november 2002 - 13:23 #3
Hvis du går på nettet med din browser så vil den selv åbne en port denne port har kun et krav den skal være over 1024, fordi alle porte under 1024 er såkaldte well-know porte. Normalt internet gå via port 80 fordi det er den port der er knyttet til den appliaktions protokol der benyttes til at besøge hjemmesider, nemlige HTTP.

Du kan f.eks. også gå på ftp server med din browser dette kræver at du skriver:
ftp://adresse når man benytter ftp så er det via port 21 og 22.

Når du som person går på nettet så kontakter din browser webserveren via port 80 fordi browseren ved at det er der webserveren lytter, så hvis du ændre dette så skal man selv angive dette i browseren (http://www.tv2.dk:8080 , hvis nu tv2.dk anvendte port 8080 i stedet for port 80) Så det er dumt at ændre dette.
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
21. november 2002 - 14:28 #4
Hmm...Hvilken server bruger du så siger jeg dig hvordan du ændrer det...
Avatar billede danisher Nybegynder
21. november 2002 - 17:33 #5
Ja, vi skal vide hvilken server du ligger på!

Hvis du bruger apache, så skal du gå ind i httpd.conf, og finder linien:
Port 80 (Linie 268 i min), og så ændre 80 til det portnummer du gerne vil bruge!

Venlig hilsen

Claus Nielsen