Avatar billede intel4004 Novice
21. november 2002 - 11:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Athlon XP 2000+ på et ældre socket A bundkort

Jeg har et efterhånden ældre Abit KT7A-RAID Socket A bundkort. Det er udstyret med VIA KT133A chipsættet og kan altså kun tage almindelig SDRAM (PC133). I bundkortet sidder der en TBird 1200Mhz 266FSB.

Spørgsmålet er om bundkortet understøtter den nyere Athlon XP 2000+ ?? Disse cpu'er kører stadig med 133Mhz på soklen ikke? Ang. kølning, skal denne type have mere kølning end en TBird 1200Mhz??

Det sidste spørgsmål må være om jeg vil få mere ud af denne mindre opgradering, da jeg jo hverken opgraderer ram eller andet??

Men er det ikke bare et spørgsmål om multiplier på bundkortet?? Eller spiller der flere faktorer ind??

Intel4004
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. november 2002 - 11:31 #1
Du kan højst sandsyneligt godt køre med den nye cpu, bare du opdaterer til den nyeste BIOS fra Abit's hjemmeside.
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. november 2002 - 11:32 #2
Du kan jo evt. læse noterne til BIOS opdateringen, der plejer de gerne at skrive det i
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. november 2002 - 11:36 #3
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. november 2002 - 11:38 #4
Umidbart ser det ikke ud til at de har lavet en opdat. til det...
Avatar billede intel4004 Novice
21. november 2002 - 11:45 #5
Jeg har netop lige (med tungen lige i munden) opdateret BIOS til v. A9.

Nu kører XP 2000+ med noget lignende 1666,66 Mhz, og dette giver en multiplier på 12,5 med FSB på 133,33 Mhz. I bios går indstillingerne for multiplier kun til 11x, 12x, og tilsidst "12above".

Kan jeg roligt vælge 12above?? Men det er vel et tegn på at bundkortet vil blive presset til det yderste, af hvad angår ny teknologi??

Intel4004
Avatar billede kallan Nybegynder
21. november 2002 - 11:47 #6
Du burde kunne bruge din nye XP 2000+ cpu på dit nuværende bundkort, men der er et par ting du bør være opmærksom på:
Det er vist kun din front-side-bus der vil køre med de 266Mhz men din ram bus vil vist nok kun køre emd de 133Mhz...
Du skal helt sikkert ud og have fat i en ny køler... T-bird processorerne bliver varme, men jeg tror at en 2000+ vil blive endnu varmere!!
Du vil helt sikkert få noget ud af denne opgradering, men du bør overveje et nyt bundkort med DDR-Ram(f.eks. VIA's apollo KT333 chipset og nogle PC2700 DDR-Ram), det er det værd!

Jeg er altså ikke helt sikker men jeg tror altså ikke at din CPU kommer til at køre med de reelle 1667Mhz. Jeg har nemlig en klassekammerat der satte en XP 1700+ i et system med SD-Ram og hans kørte vist kun med 1100Mhz fremfor de 1466 den skulle køre med...
Men jeg ER altså ikke sikker...
Anyway, Tænk over om du ikke bare burde opgradere deit bundkort samt ram nu du er igang for at være sikker!?

venlig hilsen
Kallan
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. november 2002 - 11:47 #7
Jeg har selv et bundkort med VIA KT133A chipsettet *EPoX 8KTA3+* og mit bundkort understøtter IKKE XP CPU'er, men jeg mener at Pro versionen kan *og det er også KT133A Chipsettet*

Men hvis det stå i de notes til BIOS updates, så tror jeg ikke den kan.
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. november 2002 - 11:55 #8
>>intel4004
XP2000+ kører ikke med mere end 1667Mhz, så hvis der står at den kører det, så virker det vist
Avatar billede intel4004 Novice
21. november 2002 - 14:33 #9
Hvad med spænding? Hvilken spænding kører Athlon XP 2000+ med??
Avatar billede intel4004 Novice
28. november 2002 - 20:21 #10
XP 2000+ Virkede ikke, computeren ville ikke engang starte op...