Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:02 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny computer

Hej Eksperten

Før jeg går ud og investere i en ny computer vil jeg lige høre hvad i mener om mine valg..

Indtil videre har jeg bestemt mig for følgende:

Processor: Pentium 4 Northwood 2 - 2.4Ghz FSB533 (Socket 478) - kr 1.849,00 hos shg.dk
Bundkort: Asus P4S8X ATX LAN - kr 992,00 hos itbutikken.dk
Ram: 512 MB DDR - 333 MHz Samsung - kr 1.529,00 hos shg.dk
Kabinet: Chieftec Midi DX-01BD (Noise Control) kr 1.045,00 hos webconsult.dk
Strømforsyning:    300w 1500rpm PAPST kr 770,00 hos webconsult.dk
Tastatur + mus: Cyber Navigator Trådløst Keyboard og Mus - kr 395,00 hos webconsult.dk
Harddisk: Seagate Barracuda V 120GB - kr 1.466,00 hos itbutikken.dk
Grafikkort: Asus AGP-V8440 Ultra/TD - kr 1.769,00 hos shg.dk

For det første - hvad syntes i om sammensætningen? udnytter jeg de forskellige deles potentiale i denne sammensætning?

Desuden - er der nogle af produkterne i har gode eller dårlige erfaringer med? ..og et andet alternativ i vil foreslå?

Computeren skal jeg bruge til programmering, grafisk design og en smugle spil. Ydermere har jeg en tendens til at have virkelig mange programmer åbne (køber jeg nok ram?). Derudover er det meget vigtigt for mig at den er så støjsvag som muligt. (er der nogle af disse produkter som larmer meget?)

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
20. november 2002 - 22:06 #1
nu definere du ikke hvilke, og hvor mange, programmer du har åben på samme tid. Men jeg ville altid foretrække RDRAM sammen med P4 processorer.

Ville umiddelbart ikke sige der var noget af dette der larmede voldsomt, men hvor kommer CPU køleren ind i billedet eller har jeg bare overset den? eller det er måske In-A-Box?
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:08 #2
det er en in-a-box
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 22:09 #3
Det eneste den kan komme til at hænge lidt på er måske Ram.......
Det vil dog sige at du kan også komme til at kede dig hvis du rendere og compiler noget stort......så kan du godt resikere den bruger processoren fuldt ud.....

Så mon ikke du skal have et dual bundkort og 2x 2,4 GHz ;OP

Nej spøg til side - den skulle kunne dække alle dine behov :O)
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:09 #4
Jeg har kun erfaring med harddisken og den er FED! :)

Med hensyn til keyboard og mus så kender jeg ikke det du har valgt, men hvad med at investere lidt ekstra penge i fx Logitech Cordless Optical Desktop? Det har jeg og det virker fedt. Der er ikke noget værre end dårlige keyboards og mus. Hermed ikke sagt at det du har valgt er dårlig (jeg kender det ikke), men prisen peger måske i retning af at det ikke er det bedste.

Resten af maskinen synes jeg ser NICE ud! (Bare det var mig der skulle ud og bruge penge!!)

/Kring
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:11 #5
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 22:12 #6
De mindre Logitech Cordless Desktop er også kanon gode.....og skal det være lidt billigere vil jeg forslå Microsoft Wireless Desktop.......
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:14 #7
Ja, det ser jo fedt ud... men hvis det var mig så ville jeg helt sikkert lige prøve det af inden jeg slog til! Kender ikke den producent... Musen ser lidt plastik-agtig ud. :)

/Kring
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:14 #8
tubber: kendte ikke til deres mindre versioner - syntes blot at de jeg har set var alt for store. Har du et link?
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 22:16 #9
Den han nævner er den sorte til 1200 (899 i tdc for tiden)......

2 sec.....
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:16 #10
kwanstudios & tubber: Jeg sidder og prøver at undersøge prisforskellen hvis jeg skulle gå til rdram.. kan det virkelig betale sig? hvilken producent ville i anbefale?
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:16 #11
Med hensyn til RAM så har jeg selv 1GB DDR Ram i min maskine og når den render store billeder så bruger den nemt den 1 GB... men under alm. brug så er 512 MB rigeligt.
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:19 #12
Logitech Cordless Optical Desktop:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=CDO2002

Koster kun 795,-
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:22 #14
kring: det kender jeg godt - min bror har sådan et - det er bare så stort, jeg har ikke brug for alle de ekstra knapper, de fylder bare plads på mit i forvejen lille skrivebord.. ellers ser det fedt ud..
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:24 #15
SÅ ville jeg måske gå efter Light 2001 som tubber har lagt et link omkring...

Plads er sq altid en mangelvare! :)
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 22:26 #17
kring: Så det lige - det er dælme røget ned i pris...lige hvad jeg ventede på.......jeg vil selv have den Optical......
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:29 #18
tubber: Det er en lidt speciel støjsvag PSU.. tjek http://asp.webconsult.dk/privat/varer.asp?cID=1&scID=7&sID=2
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:34 #19
tubber: Ja det må da næsten være noget juletilbud de kører... men det kan klart anbefales, men husk at have en ordenlig musemåtte til den optiske mus. Ellers kan den godt opfører sig RET underligt! (Taler af erfaring... *G*)
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:35 #20
Noise Control produkterne er rigtig lækre, men dyre!
Hvis jeg havde råd vil jeg klart gerne have et NC-tower, men "gummi" harddisk ophæng...
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 22:44 #21
Jo men er tårnet noisecontrol tager det også lidt af det fra CPU....stod jeg og skulle vælge mellem en noisecontrol PSU på 300w og en alm. 400w og jeg havde et noisecontrol tower så ville jeg klart vælge den 400w.......
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:52 #22
tubber: ok, der er jeg ikke enig med dig. PSU er den device på maskinen der larmer mest. (Hvis der ikke er tilsluttet ekstra kabinet-kølere), derfor ville jeg vælge en NC... :)
Avatar billede claus_w Nybegynder
20. november 2002 - 22:55 #23
tubber: hvorfor? jeg kunne ikke forestille mig at jeg får brug for 400W - så mange strømkrævende dele har jeg heller ikke.. desuden ville det være spild at ofre penge på lyddæmpet kabinet hvis strømforsyningen og resten af delene i computeren ikke også var støjsvage.. som jeg ser på det skal jeg enten køre det helt ud så jeg får mig en computer der slet ikke larmer så man f.eks. kan sove i samme rum hvor computeren er.. eller også så helt droppe det og bare nøjes med at have den tændt når man bruger den..
men mener du at jeg burde vælge en større strømforsyning? for så vil jeg selvfølgelig overveje dette evt. som lownoice..

mht. tastatur.. Indtil videre tror jeg at jeg holder mig til mit først valgte tastatur og mus - senere kan jeg altid finde mig en bedre optisk mus.. men tror at det er okey kvalitet - har temmelig stor tiltro til webconsult - så deres positive beskrivelse tror jeg på.. desuden koster den ik så meget..

nå, jeg vil smutte i seng.. skal til teoriprøve i morgen tideligt, øv øv.. men hvis jeg består køber jeg computeren i morgen ;)
Avatar billede kring Nybegynder
20. november 2002 - 22:58 #24
held og lykke imorgen... og sov godt... :)
Avatar billede tubber Juniormester
20. november 2002 - 23:06 #25
Du skriver ikke noget om DVD rom, CD rom, brænder.....floppy.......der skal vel også netkort i, måske tvkort eller andet......og jeg vil da gætte på store diske bruger mere en de gamle små, og DVD bruger nok også mere end CD rom.....

Jeg ville oftre det........
Avatar billede claus_w Nybegynder
21. november 2002 - 13:52 #26
kring: tak tak :) jeg bestod dog med 2 fejl.. så planen er at bestille computer i aften :)

tubber: netkort sidder i bundkortet og der er tv-out i grafikkortet.. DVD-drev har jeg faktisk glemt.. men de er jo ik så dyre så det finder jeg nok ud af.. og diskettedrev har jeg i forvejen..

Mht. til ram overvejer jeg meget at bruge RD-ram i steddet..

evt.:

RDRAM PC800 Kingston 512MB ValueRAM
Type: RDRAM PC800
Bit: 16bit
Latency: 40ns
Standard: 3. Parts

(2.343 kr.)

sammen med en:

Asus P4T533-C/LAN ATX
CPU: Intel Pentium4
Socket: Socket 478
Chip: Intel 850e
FSB: 533MHz
Slots: 5PCI / 1AGP / LAN: Intel 82562ET PHY
IDE: 4-Ultra DMA/100
SCSI: None
Ram: 4 x 184-pins RDRAM
Cache: On Chip

(1.533 kr)

det er ca. 1.300 kr. oveni.. syntes i det er dét værd?
Avatar billede tubber Juniormester
21. november 2002 - 14:42 #27
Er ikke lige så meget inde i ram.....men tror du kan får DDR ram af kingston 1. parts til det halve.....

Er det muligt så ville jeg købe 1GB ram i stedet og så bruge DDR ram.....

Chekker det lige.....
Avatar billede tubber Juniormester
21. november 2002 - 14:45 #28
Kingston 512MB    184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns / 1. Parts 1.373 kr
det er 200,- mere ca.....men så får du en 1GB PC2700 DDR Ram.......

Tror det er et bedre køb........
Avatar billede claus_w Nybegynder
21. november 2002 - 16:44 #29
tubber: men jeg får jo stadig en noget større hastighed med RD-ram.. desuden er det muligt efterfølgende at opgradere.. med 1gb DDR-ram vil det aldrig kunne betale sig for mig at opgradere..
Avatar billede tubber Juniormester
21. november 2002 - 16:53 #30
ok det er jo så smag og behag.....
Avatar billede claus_w Nybegynder
21. november 2002 - 18:56 #31
tubber: jep.. har snakket med en del om det.. har bestemt mig for DDR.. starter lige med 512, så kan jeg altid senere opgradere med en 1gb blok ;)

med hensyn til tastaturet syntes jeg ik rigtig jeg kan finde noget ordenligt.. men har fundet en som jeg syntes ser god ud og som heller ikke fylder så meget: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1544787891 .. men der er kun én kommetar ved hos edbpriser, så det virker til at være endnu et meget ukendt tastatur
Avatar billede tubber Juniormester
21. november 2002 - 19:08 #32
Ok det har dog også fået 5*

Men skal jeg købe multimedia keyboards eller trådløst så skal det være logitech
Skulle jeg vælge et med kabel så helt klart KeyTronic......
Avatar billede kring Nybegynder
21. november 2002 - 19:15 #33
DDR RAM styrer... RDRAM er for dyrt endnu synes jeg...

Er helt enig med tubber med hensyn til keyboard... (men det har jeg jo sagt før... *G*)
Avatar billede claus_w Nybegynder
25. november 2002 - 18:02 #34
Så fik jeg endelig bestilt computeren.

Følgende blev bestilt hos shg.dk:

Pentium4, 2533MHz Socket 478 FSB533 / pris: 1.831
Ram 512 MB DDR2700 Samsung / pris: 1.199
Harddisk 120GB Seagate Barracuda V / pris: 1.223
Asus P4S8X/LAN/SATA/1394/GD, SiS648, LAN / pris: 991
Asus V8440-DT, Ti-4400, 128 DDR, TV/DVI / pris: 1.399
DVD LiteOn 16x/48x, 16xMax, Sort front / pris: 303
Zippy Trådløs Optisk, tastatur + mus / pris: 439

..og resten hos www.webconsult.dk:

Chieftec Midi Black / pris: 724,00
Montering af måtter i Chieftec / pris: 0,00
300w Standard NC PSU / pris: 392,00
Magic Whisperbox Black / pris: 328,00

Så håber jeg bare det hele kommer til at fungere som det skal.

Mange tak for hjælpen tubber og kring..