Avatar billede schadt Nybegynder
20. november 2002 - 20:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

lotus til Excel

Hjælp!!!

Jeg har et stort regnskab liggende i Lotus 123, men skal have det over i Excel, da modtageren kun har Excel. Jeg har flere gange forsøgt at gemme som en Excel-fil, men det er som om computeren låser. Jeg har prøvet at lade den stå en halv time, men lige lidt hjalp det.

Hvad i alverden gør jeg? Jeg skal sende filen senest i morgen, derfor det høje antal point
Avatar billede b_hansen Novice
20. november 2002 - 20:37 #1
Jeg kender godt problemet, og der er desværre ikke nogen optimal løsning på det.....
Jeg foretrækker altid at gemme filen i wk4-format. Det kan gå lidt ud over opsætningen, men min erfaring er, at det samme sker, hvis man er så heldig at få gemt i Excel-formattet fra Lotus.

Derfor, brug wk4-formattet, når du skal overføre. Det giver langt de færreste problemer.
20. november 2002 - 21:04 #2
Jeg kender ikke en metode, som garanter fuld funktionalitet. Men lytter da med.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 23:17 #3
Har du prøvet at åbne filen i Excel ?
Excel kan vistnok godt åbne Lotus 1-2-3 filer.
Du kan derefter gemme som et Excel ark.
Avatar billede b_hansen Novice
21. november 2002 - 08:02 #4
problemet med at åbne i Excel er, at den netop kun kan åbne wk4-filer. Så snart det er et nyere format (fra 97 og frem) kan Excel ikke håndtere Lotus-filer. Derfor er den bedste fremgangsmåde at bruge Lotus' wk4 format.
Jeg har, ligesom schadt beskriver, ofte haft problemer med at gemme i Excel-format fra Lotus.
Avatar billede b_hansen Novice
21. november 2002 - 08:04 #5
Hvis det har interesse, kan jeg godt lave konverteringen for dig. Det forudsætter bare, at du ikke benytter en nyere version af Lotus 123 end 97 *S*

Adressen er: bjh@nr-djurs.dk
Avatar billede schadt Nybegynder
22. november 2002 - 20:19 #6
Det kalder jeg flot arbejde b_hansen!!!!!

Jeg forsøgte flere gange at gemme i wk4-format, men det resulterede hver gang i, at der gik kludder i formateringen. Det var derfor jeg sendte den til dig.
Min kollega ringede i eftermiddags og fortalte, at det så ud, som det skulle. Tusind tak, du fortjener virkelig dine point!!

Men hvordan gjorde du egentlig?
Avatar billede b_hansen Novice
25. november 2002 - 07:56 #7
Du har ret. Det drillede med wk4. Men nogle gange kan man snyde, hvis man overfører til Quattro Pro, så formatterne gemmes. Og da jeg osse har Quattro Pro installeret, så var det jo nærliggende at prøve *S*

Ellers havde der, så vidt jeg ved, kun været den hårde vej, nemlig at lave en manuel tilretning af formateringen efter konverteringen. Og det er ikke særlig sjovt......

Men tak for point. Det forekommer mig dog noget i overkanten for en  konverteringsopgave.