Avatar billede sway Nybegynder
20. november 2002 - 20:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

CMOS/BIOS

hej...
et lille hurtigt spørgsmål...
hva er forskellen på CMOS og BIOS...
Avatar billede loonz Nybegynder
20. november 2002 - 20:11 #1
CMOS>
Complementary Metal Oxide Semiconductor;
betegnelse for et meget lille RAM-lager med batteri-backup, der indeholder oplysninger om pc’ens sammensætning, størrelse og antal af diskettedrev og harddisk m.v., samt dato og klokkeslæt. Benyttes også i digitale kameraer, fx Canon EOS D30.

BIOS>
Basic Input / Output System;
1) programmeringskode, der styrer den grundlæggende transport af data mellem systemenheden og ydre enheder;

2) grundlæggende del af et operativsystem, der ligger på ROM, da data først kan indlæses fra disketter når BIOS’en er aktiveret.
I en pc er BIOS indlagt i en chip på mainboardet, der er i stand til at holde styr på alle bundkortets funktioner:
hvordan alle elementerne - processorer, RAM, grafikkort, lydkort, COM-porte, USB-porte m.v. - arbejder sammen.

fra http://www.it-leksikon.dk/
Avatar billede loonz Nybegynder
20. november 2002 - 20:34 #2
Tak for points :o)