Avatar billede 104 Nybegynder
19. november 2002 - 18:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hash

Er hash et stof ? eller et grundstof ?

Hvis ja, hvilket grundstof er det ?

har en opgave om det :/
Avatar billede greek Nybegynder
19. november 2002 - 18:41 #1
Hash er et ekstrakt af planten hamp.(På latin cannabis sativa) Det er altså ikke et grundstof.
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
19. november 2002 - 18:41 #2
nej det er ikke et grundstof...!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2002 - 18:42 #3
Det er ikke et grundstof ,,,
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2002 - 18:43 #4
... men stoffet er nok grund til en større andel af apatiske unge mennesker
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
19. november 2002 - 18:43 #5
hamp
hamp (#Cannabis sativa): 50-150 cm høj, enårig, tvebo urt af hampfamilien; stammer fra Centralasien. Bladene er dybt håndfligede. Hanblomsterne er femtallige med grønt bloster, hunblomsterne totallige, uanselige og sidder i aks. Hunplanten, der er grovere end hanplanten, dyrkes p.gr. af de olieholdige frø og de indtil 25 mm lange bastceller, som danner indtil 3 m lange basttaver; basten bruges til grovtekstiler, tovværk m.m., olien (indtil 35 % i frøene, foruden 25 % protein og K-vitamin) til fernis, sæber, foderkager og medicin. Varieteten indisk hamp (Cannabis sativa indica) indeholder desuden det narkotisk virkende hashish, harpiks og æterisk olie i blomsterstand, skudspids og til dels blade. Nogle varieteter er brogetbladede og bruges som prydplanter.

hashish
hash (arabisk): rusgift, bestående af harpiks fra indisk hamp (Cannabis sativa); deraf det officielle navn cannabis. Hampplanten blev tidligere dyrket med industriel forarbejdning for øje; af frøene kan udvindes olie til sæbe og fernis og af stænglen fremstilles reb og sejldug. Det euforiserende stof cannabinol findes i forskellig koncentration, fra 0,5 % til 5 %, afhængig af plantetype og voksested. Som rusmiddel har hash været kendt i mange tusinde år; heraf de forskellige betegnelser, bl.a. marihuana (en portugisisk og indiansk variant, hvor de tørrede blomster og topskud bliver anvendt) og pot (amerikansk). Er tidligere anvendt som lægemiddel, bl.a. af psykiatrien fra begyndelsen af 19. årh. Stoffet kan indtages på forskellige måder: bages i brød og kager eller drikkes i te; men hyppigst ryges det i piber eller specielt tildannede chillums. Som euforiserende stof er det et svagere virkende hallucinogen end f.eks. mescalin og LSD, og mange er af den opfattelse, at det ikke kan betragtes som et narkotikum. Ved rygning opstår virkningen efter et par minutter, mens det tager op til en time ved indtagelse i te eller brød; fysiologisk optræder samme virkninger som ved alkoholindtagelse, dvs. svimmelhed, kvalme, snurren i led og muskler, hjertebanken og eventuelt tørre slimhinder i munden og en kraftig spisetrang; de psykiske virkninger spænder fra afslappet velvære, ekstrem pirrelighed og en markant sansningsevne, hvor sanseimpulser registreres langt kraftigere end normalt, og til angst, uro og depressioner; ved indtagelse af større mængder kan der opstå hallucinationer og ændret tidsoplevelse, svarende til virkningen ved indtagelse af mescalin og LSD. Som helhed er virkningen helt afhængig af brugerens forventninger og aktuelle psykiske tilstand. Varigheden er et par timer; men rester af stoffet kan påvises i organismen op til en uge efter indtagelsen; der er ingen bivirkninger dagen efter, svarende til "tømmermænd" efter indtagelse af alkohol. Fysisk afhængighed som ved heroin og morfin kan ikke påvises; der optræder ikke abstinenser ved ophør efter længere tids forbrug. På den anden side er det sikkert, at længere tids daglig brug har en tendens til at udvikle sig til misbrug i form af indtagelse på alle tider af døgnet, hvilket fører til en apatisk og selvcentreret livsholdning. Ved alvorligere misbrug er der i visse tilfælde konstateret udbrud af psykoser; men det er mest sandsynligt, at misbruget har udløst en eksisterende disposition. I psykologisk forstand kan forholdet mellem nydelse og misbrug ligestilles med forholdet mellem alkoholnydelse og alkoholisme. Internationalt er den juridiske stillingtagen til hash meget forskellig; i visse indiske og afrikanske kulturer anvendes stoffet i sammenhæng med religiøse ritualer, mens den blotte nydelse i visse stater i USA straffes med op til livsvarigt fængsel. Besiddelse af mere hash end til eget forbrug, direkte videresalg og dyrkning med salg for øje er strafbart i Danmark, hvor man regner med, at der findes mindst 200.000 brugere; nogle argumenterer for frigivelse af hash, idet kriminaliseringen i visse tilfælde kan tvinge brugere ind i miljøer, som anvender hårde narkotika.
Avatar billede 104 Nybegynder
19. november 2002 - 18:43 #6
greek >> Vil du uddybe "ekstrakt" lidt mere ? :)

Men er det et stof overhovedet  ?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
19. november 2002 - 18:44 #7
hehe.. - nej det er ikke et grundstof, og det kommer fra planten cannabis sativa...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
19. november 2002 - 18:45 #8
sry greek...

nej, hamp/ hash er IKKE et stof, det er en plante og at den plantes blade får man hash...
Avatar billede greek Nybegynder
19. november 2002 - 18:55 #9
Pot indeholder ca. 1-2% thc.
Skunk indeholder ca. 6-7& thc.
Hash indeholder ca. 10-12% thc.
Nol (Flydende Hash, Hash olie) indeholder op til 30-40% thc.

Thc = Det aktive stof i cannabis, det er altså det der gør en skæv.
Avatar billede greek Nybegynder
19. november 2002 - 19:06 #10
lord-klaus jeg vil utrolig gerne give dig 25p, du kom med en lang og korrekt beskrivelse...