Avatar billede madzc Nybegynder
18. november 2002 - 16:47 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Kan en router til deling af kabel-internet også bruges til LAN?

Hej

Jeg skal ud og købe en router til min Dansk Kabel TV Flatrate internetforbindelse; internettet skal fordeles ud til to computere.

Mit spørgsmål lyder som følgende:
Kan routeren også bruges til LAN; altså til privat, lokalt netværk - dele filer, printere, spille computerspil osv... ?

Mvh.
madzc
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
18. november 2002 - 16:53 #1
for at kunne dele en internet forbindelse med en router skal du have en hub eller switch koblet til.
Avatar billede madzc Nybegynder
18. november 2002 - 16:54 #2
nej, ikke hvis routeren har flere porte. (sådan har jeg fået det fortalt).
Avatar billede madzc Nybegynder
18. november 2002 - 16:55 #3
thundergizmo> Vil du så koble hele skidtet sammen som følgende:

kabelmodem ---> Router ---> Switch ---> De to computere

???
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
18. november 2002 - 16:58 #4
øøøhh bøøh...

okay nu snakkede du ikke lige om at der også var et kabelmodem (men kunne jeg jo næsten havde sagt mig selv da det er kabel tv  :) )

hvis du har kabelmodem burde du kunne koble hub/switch derpå !?
Avatar billede madzc Nybegynder
18. november 2002 - 17:07 #5
ja okay, troede det fremgik af overskriften :)

Så jeg skulle godt kunne gøre følgende, selvom jeg kun har fået tildelt en IP-adresse fra Dansk Kabel TV's side:

Kabelmodem ---> Switch ---> De to computere

??!
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
18. november 2002 - 17:13 #6
og dog ikke...

det er kun med en router man kan det... kommer jeg lige til at tænke på.
da den nemlig selv uddeler de antal ip´er der nu er brug for.

hvor i mod et kabel modem er teoretisk set det samme som et alm. 56 k modem. dog kører det bare med meget højere hastigheder.
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
18. november 2002 - 17:14 #7
så din konfiguration skal faktisk se sådan ud...

router ---> switch --->> de to computer

med mindre du kan bestille flere ip´er til dit kabel modem.
Avatar billede madzc Nybegynder
18. november 2002 - 18:06 #8
ok.. .. Sådan.

Dvs. at vi lige skal tilføje kabelmodemet til din tegning, altså:

kabelmodem ---> router ---> switch --->> de to computere

??!

PS (ekstra ip'er koster flere penge og man skal iflg. deres hjemmeside opfylde 'visse kriterier' for at kunne få ekstra adresser. Så det gider jeg ikke.)
Avatar billede larsvn Nybegynder
18. november 2002 - 20:42 #9
Jeg kan varmt anbefale dig at købe Dlink DI-604. Den kan det hele, dvs. den er både router, firewall og switch, samt DHCP-server. Og den koster kun knap 600 kr inkl. moms. Fuldt konfigurerbar vha. en browser, hvor du bl.a. kan styre routing af ind- og ud-gående requests.

Jeg anvender den selv ifm. webspeed med dynamisk IP, hvor den også kan sættes til at abbonere på DynDNS, ganske automagisk.

Altså: Internet---> kabelmodem ---> DI-604 ---> lokalnet
Avatar billede madzc Nybegynder
19. november 2002 - 16:05 #10
ok! Takker for alle svarene!... Lukker spørgsmålet nu.

Mvh.
madzc
Avatar billede madzc Nybegynder
19. november 2002 - 16:06 #11
...
Avatar billede madzc Nybegynder
19. november 2002 - 16:07 #12
Kan ikke finde ud af det point-system.... Men Takker alligevel, håber det er ok?!
Avatar billede burnx Nybegynder
19. november 2002 - 18:33 #13
En router kan både dele en Internetforbindelse og dele filer, printere og andre sjove ting på det interne netværk (LAN)
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. november 2002 - 12:36 #14
En router kan bruges til at route mellem to netværk. Routere, der er beregnet til SOHO brug, har som regel både mulighed for at route mellem to ethernet-baserede netværk, og mellem et lokalnetværk og en opkaldsforbindelse, f.eks. med PPPoE.

D-Link 604 virker vist til begge formål, men jeg har personligt knap så gode erfaringer med D-Link. Den kan finde på at gå i baglås eller reboote spontant, der er efter min mening uacceptabelt. Jeg har fået anbefalet Linksys, især BEFSX41, den har både en god (SPI) firewall, er stabil, og kan route meget hurtigt på trods af firewallen, som inspicerer alt trafik gennem den. Den koster lidt mere, godt en tusse, men jeg er sikker på at man er bedre sikret med den, end med almindelige NAT pakkefiltre.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. november 2002 - 12:38 #15
Du kan forresten ikke bruge en router til at dele en printer, medmindre den har en indbygget printerserver. Du kan dog på ethvert LAN selv sætte en printerserver op, selv uden forbindelse til Internettet og derfor uden en router. En router har altså intet at gøre med printerdeling på dit netværk.