Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 07:59 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

AMD Thunderbird v.s Overclocking?

Hejsa

Igår kom der en flink, flink postmand med to store dejlige pakker.

1x Abit KT7 Motherboard
1x ASUS GTS 64MB GeForce2
1x 128 MB SD-RAM 100MHz
1x Chrome Orb
1x IBM 30 GB DeskStar 75GXP

Det var bare ikke så flinkt af ham og bede og penge, men anyway.

Det jeg egentligt ville er overclocke.
Det som jeg meget, meget gerne vil høre er om der er nogen her som selv har prøvet det og hvad har i fået den til og køre på.
Så langt så godt. I skal helst skrive hvor mange volt, hvad multiplier står på og hvad hastighed i køre på.

Hvis, jeg gentager, hvis i kommer med links så vil jeg kun ha de omhandler overnævte motherboard, men dermed ikke sagt at når i nu fortæller hvad jeres volt, multiplier m.m. står på så må det gerne være et andet bundkort.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede powell Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:34 #1
Du kan læse dig frem til erfaringer både gode og dårlige her: http://www.overclocking.dk/
Avatar billede powell Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:34 #2
Jeg ved godt du kun vil havde over dit eget bund/mother board men det er nemt og hurtigt at slå op på siden.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:48 #3
Jeg kigger gerne igen, selvom jeg har været der :)
Avatar billede powell Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:53 #4
Det vidste jeg ikke, men det er sikkert andre her hos experten der kan hjælpe dig. Har ikke lige selv nogen erfaring med dit board, måske X\'tom.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:57 #5
Det behøver, som jeg skriver, heller ikke lige og være mit board, helst kun hvis det er URL.
Det som jeg fisker lidt efter er hvad voltage, multiplier m.m. er sat til hos dem der har overclocket. :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:05 #6
Nu ville det unægteligt hjælpe lidt hvis du gad fortælle hvor hurtig din t-bird er som standard? =)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:07 #7
hmm det glemte jeg vist...
ups :)
Nårh hva faen, det er stadig morgen... :)

Det er en AMD Thunderbird på 700 MHz.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:19 #8
Ehehe, Ok =)

Jeg har selv fjernet multiplierlåsen på min tb1000 med en \'conductive pen\' som det profft kaldes. Og den har været oppe omkring de 12.0 at vende, dog uden at pille ved FSB\'en. Vcore ligger og svinger lystigt frem og tilbage, som den nu har det bedst med. Men pt. triller den rundt ved 10x100@1.82v med en Chrome Orb. (Har et A7V M/B med DIPs).

Mht specifikke løsninger på din opsætning, vil jeg (som altid) foreslå www.overclockers.com -> CPU Databasen -> AMD skemaet .. så har man lidt at forholde sig til.

Xtom` =)
NB: jeg har da pillet ved andre tb\'ere ås.. :P
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:25 #9
hmm, okaayy :)

Det \"Sjove\" ved det er, at den T-Bird jeg fik, der var multiplieren låst op.
Dvs. at alle benforbindelser på L1 var forbundet fra fabrikkens side :)

Jeg har også været inde og printe skemaet, så jeg ska hjem og lege :)

Holder lige mit spørgsmål lidt åbent endnu :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:42 #10
Lige lidt hints med på vejen.. Vent med at overclocke til du har sat hele molevitten op.. og undgå at sigte efter 1 GHz såen lige med det samme. Tag det stille og roligt og se hvad den siger til det.

Uhm.. jeg ville egentlig have sagt du skulle kigge på http://www.systemlogic.net/articles/00/8/socketa/page4.php for nogle tips om at mounte en Orb (Jeg ved godt artiklen er for Golden Orb, men der er vise ord i den!) - da jeg kom i tanker om at jeg har hørt en Chrome Orb ikke passer på et KT7...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:05 #11
Se det gjorde den faktisk.
Jeg hørte rygterne efter jeg havde bestilt dimserne. Egentligt så havde jeg bestilt en goldenorbm men fik i stedet en Chromeorb.
Men jeg fik den altså til og passe uden og ødelægge noget.

Jeg havde også tænkt mig og installere hele molevitten før jeg begynder min jagt på MHz.
Og ja, jeg har bare tænkt mig og starte som i de gode gamle dage, nemlig et skridt af gangen :)

Kigger lige på den side du nævner :)
Avatar billede only.at/kirk Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:45 #12
T-Bird 900
Abit KT7 Raid

Hvilken køler er nødvedig for at clocke skidtet.
Hvilken køler er bedst pris/ydelse.

Har nogen erfaring med clockning af disse to stykker hardware.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:11 #13
only.at/kirk > opret spørgsmål?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 06:19 #14
maniacdog > Har du fået det til at virke? =)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 08:47 #15
Sidder og ekspermentere lidt.
Fik den til og køre 750 MHz.
prøver stadig...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 08:51 #16
hvad lå/ligger den på temperaturmæssigt?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:16 #17
mener det var omkring 50-56 Grader. :(
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:22 #18
Du brugte kølepasta inden montagen, ikk? =)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:26 #19
Det der var med jo... :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:31 #20
Mener du en tube eller den firkantede flade under Orb\'en?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:40 #21
Den firkantede flade...er det ik også kølepasta?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:43 #22
Jaeouw.. men det er ikke nok kun at bruge det.. der skal sgi gerne noget reelt kølepasta på også.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:45 #23
hmm bliver det hele så ikke klisteret og svært og adskille det på et senere tidspunkt?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:49 #24
Jeg har da lige haft den af og på her iaftes i forbindelse med et andet spm, og der var ingen problemer.. ikke udover Orb er lidt tricky at tage af. Men at sætte på er nu ikke noget problem.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:50 #25
hmm
jeg skal alligevel ud og ha´ nyt lydkort i dag så hvorfor ikke også lige købet noget pasta så :)

Hjælper det meget eller...?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:51 #26
Men altså, ~56c er ikke så vildt igen synes jeg.. min triller afsted ved lidt mere..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:53 #27
Det kan det i hvert fald. Men gå efter noget silikonebaseret pasta, metalbaseret pasta har ry for at være en faktor til at kortslutte processorerne.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. oktober 2000 - 12:58 #28
hvordan kan jeg så sikre mig at det er silikonebaseret pasta?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. oktober 2000 - 21:05 #29
hmm
lige en update...(jeg har ikke glemt jer)

fandt ud af at min computer fra start (dvs. frisk boot / opstart) så lå den helt oppe på omkring de 75-80 grader. Phew, lidt hot, men efter omkring 20 minutter så ville den ligge på de overnævte 56 grader.
En af mine venner ringede så (han har samme MB og CPU) og han sagde så at der var et lille stykke plastik (der er 2, som begge beskytter det pasta der er) ekstra som man skulle fjerne. Jeg kæmpede en hård kamp for og få Chrome Orb af, og den kom så også af, uden at CPU\'en fik en skramme. Jeg fik så fjernet det lille ekstra stykke plastik og så fik den en lille klat pasta og så blev det samlet igen. Nu kører den fra start på ca. 30 grader.
Jeg kan nu overclocke den til 850 MHz. ret okay for mig :)

700 = Default settings
800 = 8 Multiplier og 1,75 V.
850 = 8,5 Multiplier og 1,775 V.

Så jeg det var nok ikke længe for dette spøgsmål bliver lukket... :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
16. oktober 2000 - 14:05 #30
Lukker dette spørgsmål.
Tak til powell og til xtom\'

nu kører det som det skal...fryser dog på 850 MHz, must ha mere køling :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 09:29 #31
Tak for points! ..hmm.. mjaeh.. enten mere køling eller giv den noget mere Vcore.. dit board kan vel godt spytte mere end 1.775 ud? =)

Xtom`
Avatar billede maniacdog Nybegynder
17. oktober 2000 - 17:13 #32
Tja, mit board kan \"kun\" spytte 1,8 V ud, håber der senere kommer en BIOS opdatering hvor den kan gå højere.

Det var så lidt, jeg er jo kun glad for og få noget info :)