Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 01:34 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fjernet HD: kan ikke starte op

Hej!

Jeg har to harddiske: En WD-800JB på 80GB som master og en IBM-60GXP på 60 GB som slave. Da der kommer lidt sjove lyde fra een af harddiskene, regnede jeg med at det var fra IBM'en (surprise!). Derfor tog jeg strømmen fra den og startede op igen. Nu står comp'en så bare og kigger når man starter op. Den får talt RAM op og skal så til at chekke hvilke tilsluttede enheder der er, men tygger meget længe på det. Endelig viser den det rigtige resultat og smutter så videre til oversigten over cpu, ram, hd's mv. Så skriver den "verifying DPMI pool..." et eller andet - og kommer så med meldingen at den ikke kunne boote fra min HD.

Hvad fanden er der galt? Så snart jeg sætter IBM'en til, starter den som normalt.

Mvh Bent

MB: Soltek 75-KAV
RAM: 1x512 Kingston + 1x256 Tech-Trade
Graf: InnoVison GF2 - 200MX 32MB RAM
Avatar billede hub Nybegynder
17. november 2002 - 01:45 #1
"tog jeg strømmen fra den "--er det bogstaveligt ment, for du har vel også fjernet datakablet?
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 01:48 #2
Ikke i første omgang, men gjorde det for at udelukke evt. fejlkilder
Avatar billede hub Nybegynder
17. november 2002 - 01:54 #3
Prøv at gå i BIOS og sæt den pågældende IDE-kanal til None. Hvis ikke den reagerer på det, kan du prøver at finde en setting i BIOS (boot-menu) der hedder noget med Reset Configuration Data (ESCD). Dette vil tvinge PnP BIOS til at forny indstillingerne. Endelig kan du prøve at autodetecte dine drev igen..
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 01:54 #4
Har du nogle bud på, hvad der kan være galt?
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 01:57 #5
Først og fremmest genstartede den da jeg prøvede at komme ind i bios. Da den først havde genkendt de tilsluttede diske mv., kunne jeg komme ind i bios uden at den rebootede. Da jeg så autodetectede harddiskene rebootede den igen. Mærkeligt, ikke?

Kører med nyeste BIOS.
Avatar billede hub Nybegynder
17. november 2002 - 01:59 #6
Jo mærkeligt-lyder somom CMOS er gået i kludder. Du kunne også forsøge en reset af BIOS enten via jumper på boardet (manual) eller ved at kortslutte batteriholderen på boardet. Husk i begge tilfælde at fjerne netstrømmen først.
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:00 #7
Med "Reset Configuration Data" mener du så reset to defaults?
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:01 #8
Jeg prøver lige at resette bios (altså vha jumper). Vender tilbage i løbet af 2 min.
Avatar billede hub Nybegynder
17. november 2002 - 02:02 #9
Nej, det er en speciel indstilling ,man kan bruge hvis BIOS er gået helt i kage og man ikke ønsker at resette. Den tvinger BIOS til at "opdage" al hardware igen. Den er som regel godt gemt af vejen for some reason.
Avatar billede fido82 Nybegynder
17. november 2002 - 02:13 #10
det kan kun anbefales, også at pille IDE kablet af disken, når du tager strømmen fra den
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:13 #11
Så er det gjort. Alt blev resat(?) men stadig den samme fejl. Kører nu med min skrantende IBm igen...
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:15 #12
Pillede også IDE-kablet fra denne gang. Hvad filen kan det være? Hvis det ikke er bios, jammen hvad så?
Avatar billede fido82 Nybegynder
17. november 2002 - 02:19 #13
hvordan er dine jumper instillinger på dine diske ?
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:20 #14
Som beskrevet i starten, så står min WD til at være master og IBM'en til at være slave. Bruger ikke cable-select
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 02:29 #15
Er der andre gæt? Min IBM ryger nok snart en tur! Bruger XP og under diskadministration står der ud for drevet: "I Orden (risikobetonet)". Dvs. slet ikke i orden. Det er vist nogle I/O fejl... Skal aldrig mere have IBM HD'ere! Har/haft to diske som begge har været til reparation!
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 03:03 #16
...og jeg skulle jo gerne kunne starte op når den er til reparation...
Avatar billede kraka Nybegynder
17. november 2002 - 11:18 #17
Det er nok fordi du har dit styresystem liggende på din slavedisk. Husk at køre en DFT test på din IBM- disk.
Avatar billede kraka Nybegynder
17. november 2002 - 11:20 #18
Du kan sagtens have bootsektoren liggende på den primære disk, men styresystem på slaven. Primært hvis du på et tidspunkt har skiftet styresystem.
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 15:01 #19
Kan det mon også være omvendt? Så bootsektoren ligger på slaven og styresystemet på master? Mit XP ligger på master.
Avatar billede baent Nybegynder
17. november 2002 - 15:07 #20
Og i så fald: hvordan laver jeg en ny bootsektor på master, uden at miste data?
Avatar billede holtums Nybegynder
17. november 2002 - 16:10 #21
Check lige at din master disk ikke er en af de tricky diske der har en jumper indstilling for slave device present (altså slave drev tilstede).
Husk også at en master disk bør sidde sidst på IDE kablet.

Kan du i øvrigt autodetecte din WD-800JB fra BIOS når din IBM-60GXP ikke er tilstede?

Hvordan står dine boot settings i bios primær/sekundær device?

Holtums
Avatar billede baent Nybegynder
18. november 2002 - 15:54 #22
Så har jeg prøvet dine forslag, Holtums.

Det viste sig at min harddisk netop var en af de tricky nogle med dual og single drive present. Jeg røg lige ind på WD's side og fandt de rigige jumperinstillinger. Nu kører skidtet og IBM'en skal hurtigst muligt til reparation!

Tak for alle indlæg - og point til Holtums fordi han ramte præcis.