Avatar billede jonaslg Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:34 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Opkaldsnummeret skal ændres... hvordan?

Vi har 4 computere i vores hjem, som kører i ét netværk.

Vi har lige skiftet internetabbonnement, og skal derfor kalde op til et nyt nummer, men da jeg ikke er den store haj til netværk, ville jeg høre om nogle kloge hoveder ville hjælpe...

Under Kontrolpanel>Netværk>TCP/IP er DNS aktiveret og der er installeret en gateway.

\"Netværk via modem\" er naturligvis tom.

Hjælp søges hurtigst muligt, for så længe jeg ikke har ændret det, koster det som d*d og h*lvede at surfe.

På forhånd tak!
Avatar billede nomiz Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:42 #1
æææ, skriv til min mail

simon74@sol.dk
Avatar billede halnet Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:54 #2
1: Du skal downloade \"rideaway 2.20\" på http://www.download.com
2: Installer programmet på den computer modemmet er tilsluttet.
3: Sæt ip på servercomputeren til 192.168.1.1
4: Sæt ip på slavecomputerne til 192.168.1.(2,3,4) (2 på den ene, 3 på den anden 4 på den fjerde)
5: Opsæt modemkald på servercomputeren... og det virker!!

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:57 #3
DNS.
Vært skriver du værtscomputerens navn
Domæne undlades!
Søgning efter DNS sættes til 192.168.1.1

IP skal i øvrigt afkrydset i \"angiv en ip-adresse\" og undernetmaske skal være 255.255.255.0

SÅDAN!!

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:59 #4
Se i øvrigt her:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?catid=0&find=netv%E6rksops%E6tning
Eller søg på \"netværksopsætning\" her på eksperten...

(url\'en virker nok ikke :o)

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:00 #5
nope... det gjorde den ikke!!

- Anders
Avatar billede jonaslg Nybegynder
10. oktober 2000 - 22:37 #6
Der er ikke noget der hedder Rideaway på download.com!
Avatar billede logout Nybegynder
10. oktober 2000 - 22:51 #7
Altså hvis det virker med det gamle nummer hvorfor så ikke
bare skifte det ved at gå ind i Explorer, Funktioner, Internet-indstillinger,
Forbindelser, vælge forbindelsen og trykke indstillinger. Når den åbnes kan du skifte navn og nummer!

/logout
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 06:50 #8
Du skriver: \"Netværk via modem\" er naturligvis tom

Er det på den computer som har internetforbindelsen? Bruger du et modem/ISDN adapter til at ringe op, eller har du en router til det?
Nu er det vel ikke sådan at du har fået ADSL, vel?
Avatar billede jonaslg Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:44 #9
TIL LOGOUT: -> Der er tomt på alle fire computere i \"Netværj via Modem\"!

TIL GOULDUCK: -> Vi bruger en router, og ikke ADSL men ISDN!
Avatar billede logout Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:20 #10
Hvilken computer har \"ledningen\" i sig?
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:42 #11
Men hvis du har ADSL, skal du IKKE have noget opkaldsnummer! Det er en linie, som der altid er i forbindelse med din Internet udbyder!

Du kan betrakte det lidt som om at det er en \"rigtig\" netværksforbindelse, hvor du heller ikke skal ringe op til en anden computer, da den altid er på.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:44 #12
Dohh ... jeg sover nu!!

Men du skal telnette til routeren. På en af maskinerne skal du gå i start -> Kør og skrive:

telnet Gateway-ip-adresse

så det kommer til at se nogen lunde sådan ud:

telnet 192.168.0.1

Her inde skulle du kunne ændre det. Fremgangs måden er forskellige fra router til router. Det kan faktisk også være at man ikke skal bruge telnet, men det er nok det mest normale.
Avatar billede slashman Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:49 #13
Windows egen internet share ICS virker OK under Win 98SE og godt under WIN ME.
På maskinen tilsluttet ISDN laver du en ny forbindelse til den nye ISP.
Når det virker på hoved maskinen körer du sikrer du ICS er installeret og konfigurerer dette under \'Network neighbourhood\'. Derefter gör du det samme på de övrige maskiner der er tilsluttet netvärket.
Husk at sät autologoff til minimum ( 3 minutter ) på hovedmaskinen.
Avatar billede jonaslg Nybegynder
11. oktober 2000 - 21:16 #14
TIL GOULDUCK: --> Da jeg skrev som du skrev kom der en fejl men meddelelsen: \"Der kunne ikke åbnes en forbindelse til Gateway-ip-adresse.\"

TIL SLASHMAN: --> Hvordan laver jeg en ny forbindelse til den nye ISP?
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 21:20 #15
Hvilken router er det? Det er DEN som skal konfigures, ikke dine computere...

Kig evt. i manualen til routeren.
Avatar billede jonaslg Nybegynder
12. oktober 2000 - 20:48 #16
TIL GOULDUCK: --> Kan det passe at den er af mærket ZyXEL? Model: \"PRESTIGE 200 Series\"?
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. oktober 2000 - 12:03 #17
Jeg har ikke lige selv tid til at læse det igennem, men vil sikkert gøre det om et par dage ...

Well, her kan du læse om opsætning af din router:
http://www.zyxel.com/doc/p200/index.htm
Avatar billede teknik Juniormester
15. oktober 2000 - 22:35 #18
Jeg har lidt svært ved at få \"helt\" fat i jeres konfiguration:

Bekræft venligst J/N om dette passer:
1. I Har 4 PC\'er. i netværk via en HUB.
2. Til HUB er også tilsluttet en Router.
3. jeres opkald til internetudbyderen går via denne router.
4. I kørte ISDN, og vil fortsat køre ISDN , blot fra en anden Internet udbyder.
5. ASDL har intet med sagen at gøre, ud over at opsætningen ligner

Jeg har ikke en hulens masse forstand på routere, men SVJV er det således:

Forudsat at ovenstående er korrekt, så ser de 4 maskiner Routeren, som \"Gateway\", og skal have Routerens IP nr. som Gateway. -Det burde være OK.

Routeren \"ringer\" så automatisk op til Internettet, når en af PC\'eren beder om Internet adgang. -Det var egentlig også ok
-Blot er det nummer den ringer til ikke længere det korrekte.

Du skal altså have lagt nyt nummer ind i - Routeren - ....!

Det gøres typisk med et stykke software, som var med til routeren.
Gouldock\'s link fortæller at routeren også kan sættes op vha. FTP og TFTP programmer, men der må 90-99% sikkert have været software med til routeren til det samme.
Typisk et lille letfatteligt program.

De DNS adresser, som står inde i TCP/IP protokollen skal formodentlig ændres til den nye udbyders numre(som står på papirer fra udbyder), eller til \"automatisk tildeling\".

Jeg har overvejet, om routerens I.P. skal indgå, som DNS, men tror det ikke.
DNS (=Domain Name Server = En computer, som oversætter de (for os) letforståelige skrevne navne til IP numre, som er mere anvendelige i netværskssammenhæg).
En computer som står hos udbyderen.

...Klarer du den ikke med den beskrivelse, så må du vist vente på at goulduck vender tilbage, eller også lave et nyt spm.,
- og så lige huske at nævne at det er en router du skal ændre nummer i -i overskriften!

mvh:-)
Teknik
Avatar billede laserzap Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:37 #19
...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
16. oktober 2000 - 14:00 #20
din router har vel en ip adresse på din ethernet side, det er din default gateway.
derudover skal der også opsættes telefon nummer, idle time m.m.

har du gjort det?
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:28 #21
Hehe maniacdog ... \"...derudover skal der også opsættes telefon nummer...\" .. har du læst topic? :O))
Avatar billede webb Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:29 #22
For 1300 point og sådan et spørgsmål kan jeg kun forslå : Tryk F1 i din 98 og søg på internet sharing....

Eller tag et PC kursus
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:50 #23
Jamen jeg ved jo ikke hvad for en router han har?
eller er det mig der har overset det?
Jeg kunne jo godt bare fyre noget lort af, altså en kommando til hvordan han ændre opkaldsnummer på en router, men vi må jo lige vide hvad vi har og arbejde med...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:51 #24
Og ja jeg har læst topic ;)
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 17:00 #25
Jeg kan ikke lade väre med at tänke at med ISDN og 4 PC\'er har kan så virkelig en router eller er det bare HUB\'en han mener ...en router er da ikke nödvendig ...

I så fald er dette jo tänderskärende enkelt - at oprette en ny ISDN dial-up forbindelse på \'hoved\' PC\'en og dele via ICS eller wingate etc.
Side 1 på udbyderens support side burde beskrive hvordan en dial up forbindelse oprettes....
Avatar billede jonaslg Nybegynder
30. oktober 2000 - 18:55 #26
Hej allesammen!

Jeg er ked af det, men det viste sig i sidste ende at være fordi jeg havde det forkerte opkaldsnummer registeret hos internetudbyderen, så opkaldsnummeret ville altså ikke virke ligemeget hvad.

Jeg har forsøgt at give retfærdige point efter hvor nyttige jeres svar har været.

Tak til jer allesammen.

--> TiL GOULDUCK: Grunden til at du fik alle de point var at jeg i første omgang havde lavet en STOR fejl da jeg gjorde som du skrev. jeg havde skrevet \"telnet Gateway IP-Adresse\". DOH! Det skulle jo være \"telnet -\" efterfulgt af gateway ip-adresse-nummeret, og jeg havde skrevet det med bogstaver, som der stod altså \"gateway IP-Adresse\". Det er godt nok en fejl der vil tage laaang tid før jeg kommer over.

--> TIL TEKNIK: Jeg fandt CD\'en med den lille software, og den virkede fint, men lige lidt hjalp det jo...
Avatar billede teknik Juniormester
31. oktober 2000 - 01:01 #27
Takker - Den point fordeling kan jeg da i hvert fald ikke klage over....:-))))))))
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. oktober 2000 - 07:01 #28
Og jeg har endnu mindre at klage over .. ;)
Avatar billede jonaslg Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:39 #29
Jeg takker, da jeg også selv syntes det var meget fair, men helt ærligt... Det meste af det andet var jo ubrugeligt!