Avatar billede sorenmt Nybegynder
10. oktober 2000 - 18:57 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

F82 ATX Intel 440LX kan det bundkort kører en Fujitsu 20.4GB

Kan et F82 ATX Intel 440LX bundkort kører en
Fujitsu 20,4 GB 7200 RPM.

Pc\'en er fra Amitech model nr 442
Avatar billede teknik Juniormester
10. oktober 2000 - 22:40 #1
Har ikke haft held til at fastslå, hvem der laver et F82 bundkort, så derfor er svaret ikke 100%.

Men...med 99% sandsynlighed kan du køre rigtig store diske på et bundkort med Intel LX Chipsæt. (jeg tror nok det er op til omkring 60GB)
Så 20GB er ikke noget problem.

Det med den øvre grænse for disk størrelse var et problem for hjemme PC\'en indtil
FAT32 kom på banen....så rykkede grænsen for maksimal diskstørrelse langt uden for menigmands tegnebog.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede sorenmt Nybegynder
11. oktober 2000 - 08:11 #2
Jeg glæmte lige at spørge om en ting. Nu findes der jo alle disse der interface såsom ata, udam osv.
Kan I ikke fortælle mig forskællen på de forskellige ting, og hvilke nogle af dem der kan kører på en \"normal\" pc
Avatar billede slashman Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:56 #3
IDE og ATA er det samme. Det benytter et 40 leder fladkabel. Selv min förste 286/16 i 1992 brugte denne standard. För det var der flere andre ( MFM, RLL og ESDI ), men det er ikke intersant her.
For at forhöje overförselshastigheden er forskellige metoder brugt. Den ene er PIO ( PIO3= 13 MB/s, PIO4 = 16.6 MB/s ) den anden er DMA ( Direct memory access ) UDMA/33, 66, 100.
Hvis din hardware understötter, kan du sätte PIO/DMA mode i BIOS og sätte hak i DMA i controlpanel for disken.
Mest sandsynligt vil dit LX board understötte POI3/4 og UDMA/33, men ikke UDMA/66 & 100.
Da output fra din harddisk slet ikke når op i de höjder betyder det yderst minimalt alligevel.