Avatar billede autobahn Nybegynder
15. november 2002 - 18:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

red hat 8.0 og programinstallering

jeg er en helt ny linux bruger, som lige har installeret red hat 8.0. Jeg har haft mange problemer med at installere diverse programmer. Er der nogle generelle måder at installere programmer på? Ellers vil jeg gerne vide om der er nogen, der ved hvordan man helt specifikt installerer Java VM og Acrobat Reader. Jeg har downloadet begger programmer fra de officielle hjemmesider. Med acrobat readers self extracting file sker der ikke en skid og med Java står

echo "The download file appears to be corrupted.  Please refer"
    echo "to the Troubleshooting section of the Installation"
    echo "Instructions on the download page for more
Avatar billede hrboom Nybegynder
15. november 2002 - 18:19 #1
Installer du fra rpm eller tar.gz ?
Avatar billede montimer Nybegynder
15. november 2002 - 18:38 #2
omkring java skal du foerst skrive
./fil-navn
rpm -Uvh nyfil-navn

hvis du faar en error besked ved den foerste kommando, bliver du noed til at downloade den igen og sikre dig at fil stoerelsen passer med den som staar paa download siden..

Acrobat reader er det rpm eller tgz pakke?

hvis rpm:
rpm -Uvh fil-navn

hvis tgz:

tar zxvf fil-navn

derefter gaa ind i den nye mappe:

cd mappe-navn

der er normalt en INSTALL.txt fil som burde laeses..
men normalt er det bare:

./configure
make
make install

du skulle vaere alt ..
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. november 2002 - 21:48 #3
angående java står der permission denied når jeg skriver ./filnavn
angående Acrobat Reader spørger den hvilken folder jeg vil installere i. Den foreslår selv /usr/local/Acrobat5. Så det prøver jeg, men så skriver den

mkdir: cannot create directory `/usr/local/Acrobat5': Permission denied

ERROR: Cannot make directory "/usr/local/Acrobat5"
Avatar billede montimer Nybegynder
18. november 2002 - 16:11 #4
ok det er klart et problem med at du ikke er root naar du proever at installer programet i begge tilfaelde. Log ind som root og proev igen