Avatar billede f_rollo Nybegynder
15. november 2002 - 16:22 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan sliber man en kniv/dolk?

Jeg har i forvejen en lille slibeblok.

- Rollo
Avatar billede ullum Praktikant
15. november 2002 - 16:23 #1
Avatar billede f_rollo Nybegynder
15. november 2002 - 16:25 #2
Jeg har allerede været derinde, men jeg må enten overse noget eller have tiltagende blindhed.

Præcis hvor skal jeg lede derinde???

- Rollo
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2002 - 16:26 #3
hvilken blok har du ? En der er grov på den ene side, og fin på den anden ?
Avatar billede f_rollo Nybegynder
15. november 2002 - 16:30 #4
Nej det er bare en ganske billig en med samme finhed på samme side.

Det er heller ikke verdens dyreste kniv og jeg skal ikke foretage nogle hjerteoperationer med den...

Jeg mener at have hørt noget med at man blot skal dyppe stenen i vand og så slibe begge sider...

Men er det rigitgt?

- Rollo
Avatar billede ullum Praktikant
15. november 2002 - 16:32 #5
Har jeg også lige kunne ikke finde noget
Du skal bruge karborundum sten i forskelige grovheder. Er kniven meget grim slibes den først på en bænksliber således at den bliver lige.
Derefter sliber du på den groveste med cirkel-bevægelser. Kniven holdes i en vinkel på 15-25 grader i forhold til stenen.
Når du er tilfreds skifter du til en finere. Den fineste jeg har er helt glat. Den gammeldags barber brugte et stykke læder til fin trimning af kniven. alle mine sten ligger i petroleum så jeg bruger også dette som tilsætning når jeg sliber. Du kan også bruge vand
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2002 - 16:40 #6
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2002 - 16:40 #7
Det gælder om at lede de rigtige steder :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2002 - 16:41 #8
Slibe Knive

Hvad skal du bruge
· Karborundumsten med 2 sider fin/grov
· Petroleum
· Strygestål
·

Sådan gør du
1. Se først godt på knivens æg og se hvilken vinkel der er på æggen
2. Hold kniven i denne vinkel, og lav små cirkel-bevægelser. Tag et lille stykke ad gangen.
3. Efter slibning skal kniven have 3-5 strøg på begge sider med et strygestål
4. Slut af på strygestålet med at køre fra håndtaget og helt ud til spidsen, hvor der sidder en magnet.
5. Til slut kan du lave tomatprøven, en sløv kniv kan ikke skære
Avatar billede ullum Praktikant
15. november 2002 - 16:42 #9
Ja indbo var da også helt klart en af de katagorier jeg ville søge i først
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2002 - 16:47 #10
Det var den jeg søgte i først ;)
Avatar billede f_rollo Nybegynder
15. november 2002 - 16:47 #11
Ja jeg tror at jeg har været alle de andre emner igennem. Nogen bør gi' Leth en organisationskursus...

Tak for hjælpen
Avatar billede 7degreez Praktikant
15. november 2002 - 16:49 #12
Wax on, wax off...

små runde bevægelser :o)
Avatar billede peter1224 Nybegynder
13. september 2010 - 13:13 #13
pik er godt sir din far. lotte knep mig med en strapon dildo eller dø ligesom dine liderlige hunde med pik i munden
Avatar billede peter1224 Nybegynder
13. september 2010 - 13:13 #14
reregre
Avatar billede mllaursen Praktikant
11. august 2013 - 10:37 #15
Hej.
Jeg har lavet en lille vejledning om hvordan man sliber sine kokkeknive her:

http://www.cibumic.dk/slibning-af-knive

Jeg håber du kan buge den.

Mvh Michael