Avatar billede gekko Nybegynder
15. november 2002 - 01:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk deling af ADSL-forbindelse

Hejsa!

Jeg har et spørgsmål der minder lidt om dette: http://www.eksperten.dk/spm/128725.

Hvis jeg har en 512/512-forbindelse med to brugere, men jeg kun interesseret i at lave den til 2 x 256/256, når begge er på og dl. Når det kun er én af os, skal den bare køre fuld power. Er det muligt? Anyone? Software eller hur? Det er med en Cisco Router.

Mvh.
Gekko
Avatar billede gekko Nybegynder
15. november 2002 - 01:37 #1
ok - staveplade. Prøver lige igen:

Hejsa!

Jeg har et spørgsmål der minder lidt om dette: http://www.eksperten.dk/spm/128725.

Jeg har en 512/512-forbindelse med to brugere, men jeg er kun interesseret i at lave den til 2 x 256/256, når begge er på og downloader. Når det kun er én af os, skal den bare køre fuld power.

Er dette muligt? Anyone? Software eller hur? Det er med en Cisco Router.

Mvh.
Gekko
Avatar billede stolle Nybegynder
15. november 2002 - 04:34 #2
Hey..

Kører du XP?? Eller hvad..
Avatar billede emmek Nybegynder
17. november 2002 - 17:42 #3
Det du snakker om lyder som at 'shape' din trafik, sådan at en enkelt pc altid har reserveret 256 kbit i hver retning.. Det kan lade sig gøre! Bare ikke 'sådan lige' Du skal 1 af flg. 2 ting. Køb en dyr ciscorouter til 7000-8000 kr, som har Weighted Fair Queuing, eller lave en linux-pc som fungerer som gateway(router). Sidstnævnte kræver så også at du finder noget software som ligeledes implementerer Weighted Fair Queuing.

Så alt i alt kan det ikke umiddelbart lade sig gøre til almindelig husholdningsbrug, men jeg tænker snart at routerprocducenterne fatter at folk altså gerne vil bruge deres adsl'er til både at spille og downloade med samtidigt. Hvis ikke er folk som du og jeg fucked.. ;o)
Avatar billede emmek Nybegynder
17. november 2002 - 17:44 #4
Men jeg vil da begynde og lede efter low-end routere som implementerer WFQ
Avatar billede gekko Nybegynder
19. november 2002 - 11:52 #5
stolle <- Jeps, jeg kører XP

emmek <- Altså jeg vil ikke ALTID bare dele forbindelsen 50/50. Jeg vil helst have, at man har 100% indtil det øjeblik, hvor den anden logger på - derefter har man 50%. Håber du forstår, hvad jeg mener ;-)
Avatar billede move Nybegynder
28. november 2002 - 14:50 #6
Jeg har en ADSL-forbindelse til Teledanmark med en Eriksson router og en 5-ports switch og dynamiske IP-adresser. Der kører op til 4 PC'ere på denne forbindelse. Med denne konfiguration bekymrer jeg mig ikke om, hvordan forbindelsen skal konfigureres. Når jeg er på alene, får jeg 100% af forbindelsen, og når de andre PC'ere er på går det selvfølgelig ud over hastigheden, men ikke noget man mærker. Det eneste der kan sløve forbindelsen er downloads, en download kan æde meget af hastigheden, men man downloader vel ikke hele tiden. Jeg kan ikke se, at spil kan sløve hastigheden væsentligt, fordi der også er brugerinput til at gøre ophold i overførslerne. At se film på Internet kan selvfølgelig også sluge noget power, men jeg vil nødigt se film med en 512 eller 256 MB forbindelse.
Konklusion: Prøv ovennævnte (Teledanmark leverer routeren) og switchen koster op til ca. 1.000,00 for en kvalitetsswitch.
Avatar billede gekko Nybegynder
22. september 2003 - 16:45 #7
Ok - jeg lukker. Ingen kunne give mig det ønskede svar...
Avatar billede emmek Nybegynder
22. september 2003 - 17:47 #8
Hmm Du har sikkert en cisco 677 eller noget i den stil?
Den eneste måde du kan opnå dette, er ved at smide din egen router ind i mellem. Du kan evt gøre det med at lade en PC køre linux, og sætte båndbredde regler op for hhv. den ene og den anden pc.
Du kan evt. prøve og kigge i:
martin.hammer.dyndns.dk/files/PDF/Miscellaneous/ linux_advanced_routing_howto.pdf.
Der er også mulighed for at definere at dele båndbredden ligeligt, samtidigt med at det den ene ikke anvender, kan anvendes af den anden. Specielt vil jeg anbefale at du læser 15.8, for at se hvilke fede ting du kan opnå.
Er selv ved at implementere det i en indlejret pc, til selvsamme formål.

move -> Du har et erricson _MODEM_ ikke en router. Du benytter dig af at TDC har en router koblet til _MODEMET_ og at der dertil er koblet en DHCP server, som tildeler dig IP adresser.

Umiddelbart, kan jeg ikke se hvordan exp.dk går ud på at give det ønskede svar. Det handler da, mig bekendt, om at give det korrekte svar. Svaret er simpelt. Du kan ikke det du ønsker med din nuv. router, du skal have andet udstyr, og det har jeg endda også forklaret hvad er. Men det er jo i den sidste ende din fortolkning der tæller, men jeg vil anbefale dig at revidere den.
Avatar billede gekko Nybegynder
22. september 2003 - 18:05 #9
Muahaha - den med det ønskede svar overfor det korrekte tager jeg til efterretning. Desværre gav du mig heller ikke det korrekte svar. Faktisk svarede du slet ikke på det jeg spurgte om! :-)
Som jeg skrev til dig d. 19/11 sidste år (!), så var jeg IKKE interesseret i at "shape" trafiken 50/50. Men tillad mig da at omformulere:

Ok - jeg lukker. Ingen kunne give mig det KORREKTE svar... ;-D
Avatar billede gekko Nybegynder
22. september 2003 - 18:06 #10
...at du så giver mig det rigtige svar efter jeg har lukket, ja... det kan jeg jo ikke gøre så meget ved...
Avatar billede emmek Nybegynder
22. september 2003 - 21:31 #11
Du spørger om flg.:
1. Er det muligt?
Jeg skriver "Det kan lade sig gøre!...".

2. Anyone? Software eller hur? Det er med en Cisco Router.
Jeg skriver "Køb en dyr ciscorouter til 7000-8000 kr, som har Weighted Fair Queuing, eller lave en linux-pc som fungerer som gateway(router). Sidstnævnte kræver så også at du finder noget software som ligeledes implementerer Weighted Fair Queuing.".

Jeg vil gerne erkende at når jeg skriver 'altid har reserveret 256 kbit', så kan man godt fortolke det sådan at de 256 kbit ikke kan 'udlånes' til pc2, men det jeg egentligt mente var at en pc var _garanteret_ 256 kbit altid. Så rent faktisk svarede jeg rent faktisk på dit spørgsmål.
Vi ka godt lade det ligge ved at fejlen er min, eftersom jeg ikke har fulgt op på denne tråd, men når det er sagt, håber jeg at du finder ud af en løsning.
Avatar billede gekko Nybegynder
22. september 2003 - 22:28 #12
Ok! Og tak for interessen! :-)

Gekko, over and out.