Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 14:00 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Exchange 2000 mail

Hej Allesammen.
Mit lille problem er med Exchange 2000 jeg ikke kan modtage eller sende emails ud til omverden fra mit domain det eneste jeg kan er at sende internt mail fra bruger til bruger. Men sender jeg fra min TDC mail modtager jeg ikke nogle mail, og sådan er det også når jeg skriver en M.

Det skal lige siges at hvis jeg skriver under SMTP : smtp.mail.dk  Så kan jeg godt sende mail ud men det er ikke mit mål det er mail.domain.dk.
kan du/i ikke forstå mit spørgsmål eller er i tvivl så kan jeg kontaktes via mail på : hoppe@email.dk eller MSN : hoppe@bow.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. november 2002 - 14:47 #1
Problemet kan være at TDC lukker fpr port 25 som standard af sikkerhedsgrunde. Prøv at søge på eksperten med "tdc + port 25" spørgsmålet har været oppe før og jeg mener at der ligger en løsning på det
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 15:50 #2
Ja det var en mulighed men da jeg anvender egen server og min port 25 er åben så skulle det ikke være det. Jeg vil Pt ikke have noget men nogle udbydere at gøre det eneste jeg har gjort at at mit domain + mail er hos gratis DNS...
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
14. november 2002 - 15:53 #3
nukeworld-->
har du fast ip, og en domain der peger på den.?
din exchange er den installeret på en domain controller--AD?
er din server2000 smtp server?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
14. november 2002 - 15:59 #4
ok,
du skal fortale dem der hvor du har fået dit domain+ mail at de skal pege din "MS record" til din IP adresse,
og din domain regner med at den  også peger på din IP.
så kan du sende mail ud og modtage udfra...
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. november 2002 - 16:43 #5
Selv om du anvender din egen server og du har din port 25 åben, så hjælper det iokke meget hvis TDC har lukket for port 25 i deres ende af kablet. Resultatet er at smtp ikke kommer igennem
Avatar billede kenp Novice
14. november 2002 - 17:18 #6
Dette står er på TDC hjemmeside

Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
Tele Danmark Bredbånd|ADSL er velegnet til at have egne servere stående, hvis man vælger en fast IP-adresse.

For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

http://www.teledanmark.dk/menu/sm2887.htm
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 17:25 #7
nej min server er ikke installeret på en domain controller, og min mail hos gratisDNS er under MX. Det skal lige siges at jeg har haft alt til at virke med en demo af MDamon mail server, så det er en opsætning i min Exchange 2000.
Jeg ved bare ikke hvor det foregår henne da jeg er helt ny i Exchange...
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 17:27 #8
ok det ser jeg lige på det hos TDC...
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 18:12 #9
Sådan er det sat hos gratisDNS under MX

Vært Mail udveksler Præference Levetid
nukeworld.dk mail.nukeworld.dk 20 43200
nukeworld.dk mail.nukeworld.dk 10 43200

Og i min Outlook Express under Avanceret er min udgånde post nu sat til port 26 er der nogle andre steder jeg skal ændre det på serveren?

Ps. jeg har fast IP, og har nu også åbnet for port 26 på min router
Avatar billede kenp Novice
14. november 2002 - 20:14 #10
Nej Det er ikke korrekt du skal bruge den som står som backup server hos tdc, for at kunne få det til at virke. det er ikke nødvendigt at åbne port 26 (det skulle det ikke være)
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 21:02 #11
Hmm kenp
Du må gerne andse mig for et fjo** men jeg er ikke med i hvad jeg skal gøre for at få det til at virke nu. hvor skal jeg rette? På min server eller hos gratisDNS eller hvad, hvis jeg kunne få skåret det lidt mere ud i pap (Sorry)
Avatar billede kenp Novice
14. november 2002 - 21:32 #12
det er bare i orden. jeg skal prøve.

Din sekundær mail adresse skal ikke være:
nukeworld.dk mail.nukeworld.dk 20 43200

Men den skal være denne:
nukeworld.dk IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

og den skal sættes ind i din DNS, så skulle det faktisk virke, men du skal lige være opmærksom på at det godt kan tage nogle dage inden din DNS er opdateret så du rent faktisk kan modtage mails der på.
Avatar billede nukeworld Nybegynder
14. november 2002 - 22:22 #13
Ok tak for hjælpen...
kenp hvorfor kan jeg ikke give dig point der er kun 2 andre rigtigmmk og bufferzone
Avatar billede kenp Novice
14. november 2002 - 22:40 #14
fordi at jeg ikke har lagt noget svar endnu :), men det gør jeg så nu.

/kenp