Avatar billede henrik Nybegynder
12. november 2002 - 17:37 Der er 30 kommentarer og
5 løsninger

Kan pinge, men ikke bruge netværk...

Jeg har kørt dette netværk gennem en HUB i mange måneder uden et eneste problem, men nu er alt gået ned. Er der en netværks pro som kan hjælpe??

pc1: win2000
pc2: winXP
pc3: Laptop(winXP)

pc1:

pc2:

pc3:
Avatar billede buck Nybegynder
12. november 2002 - 17:54 #1
Du siger at PCerne kan pinge hinanden...
hvad mener du med "ikke bruge netværk" ?
Kan de ikke se hinanden i "andre computere" ?
Kan du søge efter computernavnet på de andre pcere ?
Hvilke protokoller har du installeret? Kun TCP/IP?
/Buck
Avatar billede henrik Nybegynder
12. november 2002 - 18:03 #2
De kan godt pinge hinanden og hub'en, men når jeg prøver at få netværksforbindelse, får jeg besked om at jeg ikke har tilladelse eller netværket ikke er tilgænligt. Samme besked fra alle 3 maskiner. Jeg kan bruge internet fra alle pc'ere, men de kan bare ikke "snakke sammen". Jeg har delte mapper på alle 3. Jeg kan godt se de andre i "andre computere", men får "ikke tilgængelig" eller "ingen tilladelse" besked når jeg prøver at komme ind på de enkelte computere.
Jeg har installeret
TCP/IP
Klient for MS networks
File og printer sharing for MS networks
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
12. november 2002 - 19:18 #3
smid netbios protocol på de 3 maskiner så får du hul
Avatar billede toppus Nybegynder
12. november 2002 - 20:49 #4
Under egenskaber for lan-forbindelse , indenskaber  for internetprotpkol (TCP/IP), avancerede TCP/IP-indstillinger sæt hak i AKTIVER NETBIOS over TCP/IP på en XP-maskine
Avatar billede kurtbrian Nybegynder
12. november 2002 - 20:52 #5
har du aktiveret guest kontoen på computerne ?

har du Zone alarm kørende?
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
12. november 2002 - 20:57 #6
oplevede det samme med 1 pc som jeg bare skulle have på mit netværk mellem 2 eksisterende xp maskiner. fejlen fandt jeg ikke men efter computeren havde stået ca 5 min kunne den connecte mellem alle som den skulle.
mystisk men jeg havde kontrolleret workgruppe og det hele. og alt var som det skulle være.
prøv lige at give det tid da maskinen skal genstartes hver gang man ændre på domæne eller workgrupper
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
12. november 2002 - 20:58 #7
tjek eventuelt indbygget firewall i XP
Avatar billede knightmare Nybegynder
12. november 2002 - 21:11 #8
nogen gange hjælper det at afinstallerer netværkskortet på og lade pc'erne selv finde kort og drivere, og så tilmelde dig workgroup. Prøv at se efter fejlen i Eventlog.
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 14:09 #9
Hvordan aktiverer jeg guest kontoen?

"smid netbios protocol på de 3 maskiner så får du hul" - Hvad skal jeg gøre her?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 14:46 #10
det er inde under netkortet der skal ligges netbios protocol på
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 14:58 #11
Er jeg den eneste her som kun kan se hvad der står i de to tekstfelter over denne og ikke i resten?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 15:36 #12
nej
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 15:59 #13
Hvad menes der med "smid netbios protocol på de 3 maskiner så får du hul" og hvordan gør jeg det?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 16:12 #14
inde under netværk hvor du også har dit netkort & tcpip protocol til dit internet der skal du tilføje protocollen netbios
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 16:47 #15
Bingo!
Så langt så godt:

pc1: kan se pc2 og pc3 - Perfect!

pc2: kan se pc3 men IKKE pc1

pc3: kan se pc2 men IKKE pc1

Hvad mangler jeg at gøre?
Avatar billede buck Nybegynder
13. november 2002 - 16:58 #16
For at du kan se de andre maskiner, skal de have oprettet et share.
Det ser ud som om PC1 ikke har nogen share oprettet, eller måske endda mangler "Fil- og Printerdeling"
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 17:25 #17
ja

husk netbios på de andre maskiner også
Avatar billede buck Nybegynder
13. november 2002 - 17:30 #18
kan PC1 se sig selv på nettet?
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 17:31 #19
Jeh har netbios på alle pc'ere og oprettet shared mapper på dem, men når jeg vil se pc1 fra en af de andre får jeg følgende besked:

...not accessible. You might not have permission to use this network resource.
Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer.

Håbe I ved hvad jeg så skal gøre?
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 17:33 #20
pc1 kan godt se sig selv.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 17:59 #21
har du alle 3 maskiner i samme arbejds gruppe ?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 18:00 #22
hvad windows kører du w98 eller w2000
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 19:01 #23
du skal huske og lukke nogen af alle dine spørgsmål da du har mange poing ude.
Oprettelsesdato lørdag 7. november 1998 00:00
Point ved oprettelse 300,00
Point opsparet (1468 dage * 5 point) 7.340,00
Point tjent 0,00
Point brugt 4.335,00
                      Point ude 865,00
Banner point 1,00
I alt 2.441,00
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 20:41 #24
pc1: win2000
pc2+3: winXP

Efter sidst, restartede jeg alle pc'ere og bagefter kunne jeg ikke oprette forbindelse til nettet og samme situation som før men netværket, hvor pc2+3 ikke kan se pc1. Nu kan jeg ikke komme på nettet på nogen af dem og sidder et andet sted nu. Hvad nu?

PS. Jeg skal nok få lukket gl. spm, når bare jeg kan slappe lidt af igen (netværket fungerer)!! Tak for reminderen!
Avatar billede henrik Nybegynder
13. november 2002 - 20:41 #25
Alle har sammen arbejdsgruppe
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. november 2002 - 21:09 #26
har du husket og aktivere fil og udskrift styring på maskinerne
Avatar billede henrik Nybegynder
14. november 2002 - 08:21 #27
jep
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. november 2002 - 09:31 #28
har du prøvet og oprette brugeren til w2000 på xp maskinerne (bruger logon/pw)
Avatar billede henrik Nybegynder
14. november 2002 - 09:39 #29
Det ved jeg ikke. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede henrik Nybegynder
14. november 2002 - 14:13 #30
Jeg fatter det ikke, nu har jeg prøvet alt sammen igen og ender igen med ikke at kunne få adgang til pc1 fra pc2 eller pc3. pc2 og pc3 kan stadig få adgang til hinanden. Pc1 kan få adgang til det hele.

Beskeden er stadig når man prøver at komme ombord i pc1:
...not accessible. You might not have permission to use this network resource.
Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer.

Er der nogen som ved hvad jeg skal gøre, please?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. november 2002 - 19:51 #31
du logger ind som admin med alle rettigheder
Avatar billede henrik Nybegynder
15. november 2002 - 09:19 #32
Det skulle være ok. Jeg logger ind som admin med alle rettigheder, men skal jeg gøre noget bestemt derefter?

Kan det være en virus som har ødelagt noget, så netværket ikke virker?
Avatar billede kurtbrian Nybegynder
15. november 2002 - 15:29 #33
jeg fandt aldrig ud af om du har aktiveret guest kontoen på dine computere....

her er hvordan du gør
XP: kontrol panel --> brugere --> hvis der så står gæstt = off ændrer du det til on, eller hvad det nu hedder på dansk (min xp er på engelsk)

2000: kontrol panel --> administration --> computer administration --> lokale brugere og grupper --> brugere --> gæst her skal der ikke være flueben i deaktiveret
Avatar billede henrik Nybegynder
15. november 2002 - 16:15 #34
Tak, så er jeg endelig sikker på at mine gæste kontoer er aktiveret på alle maskiner.
Avatar billede henrik Nybegynder
15. november 2002 - 16:29 #35
Vil lige nævne at netværket ikke virker som beskrevet:

"...ikke at kunne få adgang fra pc2 eller pc3 til pc1. pc2 og pc3 kan stadig få adgang til hinanden. Pc1 kan få adgang til det hele."