Avatar billede esf_spike Nybegynder
11. november 2002 - 16:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

bootloader med windows

Hej, jeg overvejer kraftigt at installere FreeBSD som workstation, men jeg vil gerne beholde muligheden for at boote min windows partition.
Hvordan kan jeg tilføje windows til bootloaderen, etc.?
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
11. november 2002 - 16:36 #1
Jeg ved ikke med freeBSD, men med RedHat 7.3 bliver du automatisk spurgt om der skal laves boot med windows partitionen også. Jeg vil tro det er noget at det samme med freeBSD.
Eller kan du også selv tilføje det i boot-loader-config-filen. Du kan finde ud af det på nettet.
Jeg har prøvet med Grub - og det var ganske nemt.
B.S
Avatar billede esf_spike Nybegynder
11. november 2002 - 16:44 #2
Jaeh, jeg tror ikke LILO eller Grub bruges til FreeBSD desværre.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2002 - 21:54 #3
Hvad er det så for en bootloader ??
Avatar billede esf_spike Nybegynder
11. november 2002 - 22:12 #4
Aner jeg ikke, derfor jeg spørger.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2002 - 22:21 #5
jamen så lav da et spørgsmål der går på om LILO er defalt bootloader i freeBSD - det tror jeg nu den er og så er det problem at boote din Winversion
Avatar billede esf_spike Nybegynder
12. november 2002 - 08:35 #6
Øeh, jeg kan vel spørge om hvordan man adder windows til sin bootloader her? Så er bootloaderen vel underforstået.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2002 - 10:40 #7
Jeg mener jeg ved rigtig meget om LILO og ikke ret meget om GRUB men de to bootloader er helt forskellige, men hvis du ikke vil spørge så installer da systemet på en ledig partition og vælg at starte fra en floppy så løser vi nok dit problem senere
Avatar billede sunlock Nybegynder
14. november 2002 - 16:07 #8
Når du installer FreeBSD spør' den om du skal beholde din bootloader... og der svare du bare ja.
Avatar billede esf_spike Nybegynder
14. november 2002 - 16:27 #9
hvordan kan jeg så boote min freebsd?
Avatar billede sunlock Nybegynder
14. november 2002 - 16:28 #10
Hehe... ja det er så lige det. Jeg går ud fra at du kan tilføje den i Windows, men har ikke lige selv prøvet det...
Avatar billede sunlock Nybegynder
14. november 2002 - 16:34 #11
Ellers prøv og se på denne side:
www.freebsdforum.org
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2002 - 17:06 #12
Vi prøver en gang til hvis det er LILO så vælg at placere LILO i roden / > opret en bootdiskette > læg et kopi af din /etc/lilo.conf her på siden så skal jeg nok lave de ændringer der skal laves for at du kan dualboote
Avatar billede esf_spike Nybegynder
15. november 2002 - 01:12 #13
Jeg kan godt selv finde ud af LILO, men er det LILO freebsd bruger?..
Avatar billede skwat Praktikant
15. november 2002 - 12:35 #14
esf_spike: Nej LILO følger ikke med FreeBSD, men det gør easyloader.

Under installationen bliver du spurt hvad du vil gøre med MBR, her har du tre mulighedder
1. fingerne væk, du skal ikke over skrive
2. Standart (Denne skal bruges hvis du ikke vil køre andet)
3. Easyloader

Vælger du easyloader har du mulighed under opstart af maskinen mulighed for at vælge mellem windows eller FreeBSD
BEMÆRK: jeg kan ikke huske rækkefølgen på menupunkterne, men de er forklart, og hvis du køre NTFS på din windows vil den være markeret som ???? men virker udemærket.