Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 08:54 Der er 48 kommentarer og
3 løsninger

PC starter ikke op ! HJÆLP !

Jeg har en hjemmebygget pc med asus mb, ibm hd, w98, sdram. Den har virket i over 1 år uden problemer, men i går ville den ikke starte !

Den registrerer godt nok alle komponenterne, men når den skal til at starte w98 op, så lyder det som om at Harddisken hakker i det - og den kommer ikke videre.

HJÆLP - jeg er desperat...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. november 2002 - 09:05 #1
umiddelbart lyder det som om harddisken er stået af. Hvis du kan boote på en startdiskette er det ikke godt :(
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:07 #2
Hvis ikke du kan reinstallere windows, så er din harddisk sikkert røget sig en tur. Læsehovederne bevæger sig 1/100mm over selve skiverne, og en lille rystelse får læsehovedet til at bore sig ned i skiven, og dermed ødelægge HD'en. Men der er jo som regel 3 års fabriksgaranti på HD, især hos IBM. Men hvis det er en 60GXP eller en 75GXP, så overvej at skift til en anden model (120GXP), da der var fejl på de to førstnævnte.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:10 #3
Det er selvfølgeligt altid en god ide at forsøge at reinstallere først, men prøv ellers at gå ind i din BIOS, og se, om den kan autodetecte din HD. Hvis den ikke kan det, er chancen for at din HD er røget meget stor.
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 09:10 #4
Jeg kan ikke boote fra hverken startdiskette eller cd-rom.
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 09:11 #5
den autodetecter fint min HD
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. november 2002 - 09:12 #6
hmm - hvis han ikke kan boote på en diskette er det vel ikke harddisken den er gal med?!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. november 2002 - 09:13 #7
aargh - hvis han KAN boote skulle der stå
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. november 2002 - 09:13 #8
glem det - jeg går iseng igen *G*
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:14 #9
Har du en virusscanner installeret? Det kan være et problem med din bootstrap på bundkortet (undskyld ASUS, jeg angrer).
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:15 #10
Du kan evt. prøve at flashe din BIOS.
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 09:23 #11
virusscanner er der ikke - og jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skulle flashe min bios.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:30 #12
Du skal flytte jumperen der sidder ved siden af batteriet på bundkortet til en til en anden plads, dog indenfor samme pin-set. Kig i manualen, for at finde ud af præcist hvor din BIOS jumper sidder.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:32 #13
Det virker meeeeeget mystisk, at du ikke kan boote fra en diskette eller en cd-rom. Nu ved jeg ikke hvor god du er til det med computere, så du må undskylde hvis jeg støder dig, når jeg spørger, om du har husket at sætte dit primary boot device i BIOS'en til enten CD-ROM eller Floppy Disk...
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 09:35 #14
det er ok, og ja det har :-)
primary boot har været både floppy og cd-rom.
Avatar billede savle Nybegynder
11. november 2002 - 09:37 #15
Kan du starte op i fejlsikkertilstand,? du kan også prøve at hente en ny bootdisk, http://www.mybootdisks.com/
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:39 #16
El_fredo->
Du siger at der er fejl ved GXP60! Jeg har nu køre med en GXP60 40GB i et år uden fejl, som jeg ikke selv har været skyld i!

schebye->
Hvis din harddisk siger noget i retningen af "klik, klik" som om at armen rykker frem, men så ryger tilbage hvor den kom fra, så er din harddisk færdig!
Hmm, at du ikke kan boote fra disk eller cd er mystisk, men det er muligt at et diskette drev ikke kan finde ud af at boote, men det er kun af meget ældre dato! Samme gælder gamle cd-rom drev!
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:40 #17
Der er selvfølgelig GXP60 og 75 HD's der virker - ellers ville IBM ikke længere eksistere, men der var en række fabrikationsfejl på de 2 årgange.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:41 #18
Men det er åbenbart ikke din HD den er gal med, hvis ikke du kan boote fra CD eller Floppy.
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:42 #19
Jeg har ellers hørt at det kun er 75 der er fejl med, men så har jeg nok hørt forkert!
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:42 #20
Sehr schweer, ja.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:43 #21
Det var specielt 75'eren ja.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:44 #22
Hvis du kan bytte HD med en kammerat, ville du få præciseret problemet. Lån din HD til en sjuk, og bed ham om at boote fra den. Virker det, så er det ikke din HD.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:45 #23
Hvad med den computer du benytter nu? Kan du ikke nuppe HD'en derfra, og sætte den i din egen?
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:49 #24
Jeg har lige skiftede en "Western Digital Caviar" ud med en IBM GXP120.
Caviaren gik bare død, i løbet af 5 minuter...
Min kammerat havde arbejdet med sin computer, slukkede den, 5 minuter efter skulle han lige lave lidt mere og så virkede den ikke. Surt, for det han havde lavet er væk!

Så der skal ingenting til!
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:50 #25
Nopes. Specielt kan det være farligt at slukke computeren, mens HD'en arbejder. Det skal ikke undervurderes...
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:52 #26
Har jeg en gang gjort, fordi jeg ikke gad vendte på at den blev færdig. Efter det kunne jeg ikke starte Win2000, så det blev til en reinstall!
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:54 #27
Hmm... Måske skulle jeg kigge i en reskrivningsordbog. "Vente" er rigtigt!
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:54 #28
Hehe. Jeg brændte engang mit bundkort til min P-100MHz af, ved at sætte musen til i serielporten uden at slukke for maskinen. Jeg gad ikke vente, da jeg havde haft et serielkabel sat i til netparty... så fik jeg ødelagt den netweekend...
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:54 #29
Der kan man bare se. Jeg SKAL kigge i en reTskrivningsordbog!!!
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:56 #30
Surt. Jeg brændte en gang et IBM bundkort af ved at sætte en klods RAM i. Den var slukket, men den kunne ikke li klodsen. Det var dyrt for Fona, for jeg skulle kun betale 200kr i selvrisiko. Bundkortet dengang kostede 4000,-
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:58 #31
Fona sux anyways. Jeg købte hos DataCentrum dengang. De stank også, og de er jo også lukket nu.
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 09:58 #32
Nå, men jeg ved sq ikke hvad der elles kan være galt med din puter schebye. Prøv det med at bytte HD.
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 09:59 #33
Ja, det ville jeg osse forslå!
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:00 #34
Hmm... Hvor er det lige at "Foreslå" står i sådan en retskrivningsordbog... :)
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:02 #35
Du bliver ved, hvad? :)
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:03 #36
Ja, jeg tror sgu jeg må finde noget jeg kan gumle på, så jeg kan få sat gang i fingerne! :)
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:04 #37
Og hjernen for det sags skyld! :)
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:04 #38
Fingrene...
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:04 #39
iihhh... Jeg finde lige en retskrivningsordbog!!!!
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:05 #40
Ok, du lige finde en retskrivningsordbog. Elle finde du lige en dansk orbo? ;)
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:06 #41
øøøhhhh.... Det er sgu nok keyboardet der er noget galt med! hehe
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:07 #42
Det er osse et Microsoft keyboard!!!
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:07 #43
Når, det vare ikke længe før de kalder det spam, så...
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:07 #44
Ja, så siger vi det. Gad vide om Schebye har fået maskinen til at virke?
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:08 #45
nå, ...
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:08 #46
Det var en detalje man lige havde glemt undervejs... :)
Avatar billede moebius Nybegynder
11. november 2002 - 10:08 #47
Hmm. Må vi jo håbe at han har eller vil få!
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 10:11 #48
nope,virker ikke endnu
Avatar billede el_fredo Praktikant
11. november 2002 - 10:20 #49
Så ved jeg ikke hvad der er galt. Sorry.
Avatar billede schebye Nybegynder
11. november 2002 - 18:13 #50
nå nu har jeg fået den til at boote fra cd - rom , men win 98 vil ikke starte. Jeg kan kun køre dos. Og C drevet er ikke til at komme i kontakt med, så jeg bliver mere og mere overbevist om at katastrofen er sket..
Avatar billede egidiussen Nybegynder
11. november 2002 - 19:00 #51
Jeg havde en IBM HHD( til for en uge siden), go den begyndte at sige sjove lyde som din, jeg sendte den tilbage til leverandøren. Jeg fik herefter at vide at den var defekt (bad sectors). Desværre går der omkring 5 uger før jeg får en ny fra IBM, da den skal byttes hos IBM i Holland. Dog er det ikke fordi den er fra IBM at der går 5 uger - sådan er det hos alle producenter.

P.S. Det overstående vil JEG kalde for SPAM.

Hilsen Skipper