Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 20:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køling på trods af underclocking?

Jeg har fået at vide at en f.eks. Duron 1300 Mhz som underclockes til f.eks. 700 Mhz stadig skal have køling!!!

Kan det være rigtigt? Hvis ja, gælder det så også med andre AMD cpu'er?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
07. november 2002 - 21:02 #1
det er jo nok et dårligt svar, men det kommer jo an på hvor varm den er! :-)
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2002 - 21:05 #2
Ja, det vil den skulle.
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:08 #3
Driis: gælder det også ikke-duron'er. Hvis "ja" betyder det så at jeg skal over i Intel afdelingen?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
07. november 2002 - 21:11 #4
en Cpu som P3 vil godt kunne køre bare med en kølerprofil! jeg har som en server en P3 700 Mhz kørende uden blæseren i gang!
Avatar billede general_bue Nybegynder
07. november 2002 - 21:14 #5
Selv ved underclocking skal en CPU have køling. Hvis du helt afbryder køling kan computeren opføre sig ustabilt og efter al sandsynlighed vil CPUen brænde sammen hurtigere end normalt.
Avatar billede general_bue Nybegynder
07. november 2002 - 21:15 #6
Og ja... det gælder andre AMD cpuer. Det gælder faktisk alle CPUer!!
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:21 #7
Det kan ikke passe! Man bruger nemlig den metode i mange bærbare computere - og så vidt jeg ved har de fleste cpu den teknologi!
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2002 - 21:23 #8
Det er selvfølgelig forskelligt fra CPU type til CPU type, om de kan holde til at køre uden køler. Du skal selvfølgelig have en køleprofil på, og hvis du absolut vil køre uden blæser, må jeg anbefale en ældre Intel CPU ( PIII / Celeron ), kombineret med underclocking. De nyere Intel CPU'er og næsten alle AMD'er genererer så meget varme, at det absolut ikke kan anbefales at køre uden blæser.

Hvis du ikke vil have blæser på, fordi at du vil have en lydløs maskine, kan jeg anbefale denne køler, som er opgivet til kun at støje med 0.5 til 1.5 dB - og det vil jeg påstå, at du ikke kan høre ! Jeg har set én af slagsen i funktion, og den er praktisk taget lydløs. Om den rent faktisk holder sig under de 1.5 dB (det er meget lidt) tør jeg dog ikke love.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724647893
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2002 - 21:25 #9
clokspl >> De allerfleste bærbare indeholder en køler (blæser) til CPU'en. Desuden benytter man sig i de mobile processorer af SpeedStep og lignende teknologier, som "skruer ned" for clockfrekvensen, når der ikke er noget for CPU'en at lave.
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:29 #10
Ok, det må jeg tage til mig! Jeg har set lidt på de der kæmpe kobber køleripper der er så store at de kan klare at køle uden køler!

Forresten tror jeg ikke dB måling - som god fysik nørd ved jeg at et menneske ikke kan høre lyde under 25 dB målt en meter fra lydkilden (og det er vel hvad der er mellem mig og min cpu - måske 1,5 m!

Anyway jeg tror det er svært at måle forskel på 0,5 og 1,5 dB - og i hvertfald skal der noget udstår til der koster ca. 200.000 kr.

Men tak for rådet!
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2002 - 21:31 #11
... Jeg synes også at de 1.5 dB de skriver lyder usandsynligt, men jeg videregav bare producentens oplysninger - du skal selvfølgelig ikke regne med at den kun larmer 1.5 dB.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 21:35 #12
nu har jeg arbejdet lidt med HP maskiner. og jeg VED at flere af deres modeller, kun har en passiv køleprofil på CPU'en.. men har så en 80mm blæsere kørende hele tiden..

vil så også sige at der er god airflow i deres modeller med denne form for køling *ingen store kabler foran CPU, osv.. men special bukkede kabler..

De CPU'er som jeg ved de bruget fra fra 733-866Mhz INTEL Celeron CPU'er *her er der tale om workstations *deres slimeline Vectra serie**
det er dog ca et år siden, jeg sidst har rodet med HP PC'er.. men det vil ikke undre min om det stadig er det samme..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 21:37 #13
rettelse:

men det vil ikke undre mig om det stadig er det samme..
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2002 - 21:37 #14
For lige at runde det af, her er en af grundene til at jeg anbefaler Intel fremfor AMD, hvis du vil køre uden køler (jeg ved godt at processorerne i testen ikke er underclocket, men alligevel):

http://www17.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/
Og specielt
http://www17.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-05.html#download_the_first_toms_hardware_test_lab_video
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 22:21 #15
Hehe, jow det er ikke dumt at købe P4 (men dyrt - men åbenbart ikke i længden :-)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
07. november 2002 - 22:30 #16
driis> ja det er en super cool test det der!