Avatar billede f_rollo Nybegynder
07. november 2002 - 07:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvornår kan man bruge ATA133 kabler ???

Jeg har læst at kun nyere computere kan bruge ata133 kabler.

Er det sandt?

Hvordan ved man at ens computer er ny nok, min er ca. et år gammel, vil den kunne bruge ATA133 kablerne.

Og i øvrigt: hvad er en ATA133 RAID controller?

- Rollo
Avatar billede jensendk Nybegynder
07. november 2002 - 07:59 #1
Du kan sagtens brug ATA 133 kabler i en almindelig computer, du får bare ikke gavn af deres fordele.

En ATA133 RAID controller er en controller, der kan få flere af dine diske til at optræde anderledes overfor systemet, f.eks ved raid bliver de lagt sammen som en stor  disk overfor operativsystemet.

Vil du vide mere om raid, så sig til
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2002 - 08:37 #2
Det er standard 80leders kabel, med det blå stik i den ene ende, dem kan du bruge i alle computere.
Avatar billede robotten Praktikant
07. november 2002 - 09:37 #3
Uddybende:
De nye ATA133 kabler har gerne den ene pin der ikke bruges udfyldt. Dvs du kan ikke sætte kablet på nogle ældre bundkort, da disse har alle pins, også den, der ikke anvendes. Dvs. det udfyldte hul på kablet forhindre, at det kan sættes på controlleren. Og det har intet med kompatibiltet at gøre, bare en lille træls forhindring.
Avatar billede f_rollo Nybegynder
07. november 2002 - 14:05 #4
Tak for svarene.

Jensendk --> du må meget gerne fortælle lidt mere om ATA133 RAID controllere.

- Rollo
Avatar billede f_rollo Nybegynder
07. november 2002 - 14:18 #5
Har lige læst på shg's hjemmeside at ATA kabler kun er til harddiske og dvd-drev.

Vil det sige at jeg så ikke kan bruge dem på min cd-brænder ?

- Rollo
Avatar billede gertsen Nybegynder
07. november 2002 - 15:00 #6
ATA 133 kabler har 80 ledere, hvorimod almindelige idekabler kun har 40 ledere. De ekstra ledere i ATA 133 kablet er stelledninger, der bruges til at undgå støj. det er svært at sige om kablerne vil passe til din computer, men hvis bundkortet understøtter ATA 133, så vil de kunne bruges. Der er egentlig ingen ide i at bruge kablerne hvis ikke man bruger ATA 133.
De fleste bundkort der understøtter RAID, vil kun have understøttelse af RAID 0 og RAID 1. RAID 0 er en spejling (mirroring) af en disk. Altså man har to ens diske hvor indholdet er nøjagtig ens (kun for sikkerhed). RAID 1 er et system hvor man kobler to harddiske parallelt, og får det til at virke som en disk med dobbelt så mange plader i. Derved kan man opnå en højere hastighed ved adgang til diskene (dette giver ikke nogen øget sikkerhed). Derudover findes der RAID 5, som giver en kombination af RAID 0 og RAID 1.

Check iøvrigt disse links:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/index.htm
http://www.howstuffworks.com/scsi6.htm